Jump to content

Motorbytte i Fram'en

enter4u

Recommended Posts

Ja i dag stilte kompisen min med lastebil og kran så jeg fikk henta de "nye" motorene mine. MD21a) I samme slengen så røska vi ut BMC'en fra båten min. Det så helt jævlig ut nede i kjølen, så det blir fint å få pussa opp der nede og installert den nye. Er veldig usikker på hvilke av de to girkassene jeg skal bruke. En RB-kasse med 1,91-1 utveksling, og en BW med 2,10-1. De fleste sier jeg skal velde BW-kassa, men ver ikke dens tilstand. RB-kassa er strøken, men har litt gal utveksling. Er det noen måte å sjekke om BW-kassa er bra på? Er jo en hydraulisk kasse det da. Og det frister jo :smiley:

Bilder kommer etterhvert under oppussingen.

Monterte en slik motor i båten i fjor vinter.Valgte da å ikke bruke RB kassa som fulgte med av to årsaker.:1.Denne kassa er avhengig av trykket fra proppellen for å fungere og jeg ville montere fleksibel aksel med trykklager og det kan man ikke ha sammen med en slik kasse.2.Skulle jeg brukt kassa måtte jeg også byttet gear/gass kontrolleren.Det er fordi den er tung å operere.Forøvrig er jeg veldig fornøyd med motoren.Har gått prikkfritt hele sesongen.Min motor ble overhalt i 1999.Bråket endel fra den til å begynne med med det fikset jeg ved å feste filterduk på innsuget.Etter dette har den gått meget stille å pent.Sitter ett PRM 160 gear på min nå.Dette gearet skal jeg ta ut i vinter for å bytte lameller på.Det slurer når jeg kommer over 2000 rpm.Tror du gjør lurt i å velge BW kassa selv om jeg ikke vet så mye om disse.Jeg har forøvrig 2 RB kasser som er helt iorden(den ene er til og med nyoverhalt).

Lykke til med motorbytte. :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...