Jump to content

eksosen ødelegger fine turer....

m/s draugen

Recommended Posts

For det første Contraband - så er det ikke bare å stikke en slange ned i vannet. Da blir det overtrykk i eksosen som ikke er bra for motoren.

Men det finnes en såkalt eksos-støvel som har en spesiell fasong samt noe skråskjær som skal hjelpe på det. Men om du slipper ut eksosen under vann kommer den ganske snart opp igjen. Hadde en Nidelv 26, som hadde utslipp under vann, men på sakte fart kunne du se eksosen kom opp av vannet og formelig klatret opp badetrappa før den kom inn. Har opplevet det samme med flere andre "snekketyper" - det beste er som det har blitt nevnt her er om du kan få eksosen ut på siden i fartsvinden - før den ender opp i dragsuget bak båten.

-koh

vi har en viksund 990 (1985), eksosen nesten helt bake, ingen problemer med eksosplager el.

perkins 96 hk (92/93) mod, god motor som det er ingen problemer med og den ryker ikke noe heller... så jeg vet ikke hva ditt problem er.

Som skrevet tidligere:eksosen/lukten blir med i bakevja.Klarer ikke å kjøre fra den.Eksosen er ikke misfarget eller ekstraordinar på noe vis,MEN den henger etter og er oss en stor plage.Det er ingen forskjell om det henger båt på slep eller ikke.utløpet er på babord side og er en liten halvmeter over sjøen på marsjfart.

Red:skriveleif

Redigert av m/s draugen (see edit history)

Du vet løsningen på sagaen min Draugen, der eksospotta peker nedover mot sjøen. Den er ikke under vann men peker kunn nedover. Jeg får riktignokk noe røyk i båten når jeg ikke går, men sjelden når jeg går. Da må det være medvind :lol:

Det var den forrige eieren som ordnet denne løsninga, og den funket tydeligvis på min båt.

Kanskje løsningen for deg også?

Redigert av måsinj (see edit history)
quote.gif
Du vet løsningen på sagaen min Draugen, der eksospotta peker nedover mot sjøen. Den er ikke under vann men peker kunn nedover. Jeg får riktignokk noe røyk i båten når jeg ikke går, men sjelden når jeg går. Da må det være medvind :lol:
Det var den forrige eieren som ordnet denne løsninga, og den funket tydeligvis på min båt.
Kanskje løsningen for deg også?

Nei,fordi du har plattform bak og på denne en gummibåt som eksosen kommer bak.Du bør forresten belage deg på en ALVORLIG jobb med å vaske bort all sot og dritt på denne :eek:
For det første Contraband - så er det ikke bare å stikke en slange ned i vannet. Da blir det overtrykk i eksosen som ikke er bra for motoren.

Men det finnes en såkalt eksos-støvel som har en spesiell fasong samt noe skråskjær som skal hjelpe på det. Men om du slipper ut eksosen under vann kommer den ganske snart opp igjen. Hadde en Nidelv 26, som hadde utslipp under vann, men på sakte fart kunne du se eksosen kom opp av vannet og formelig klatret opp badetrappa før den kom inn. Har opplevet det samme med flere andre "snekketyper" - det beste er som det har blitt nevnt her er om du kan få eksosen ut på siden i fartsvinden - før den ender opp i dragsuget bak båten.

-koh

Litt av en metafor,"klatret opp trappa" :lol: Ser det for meg ja...........

Det eneste positive med denne røyken er att jeg har gått ned fra 20 til 10 sigaretter for dagen

Redigert av m/s draugen (see edit history)

Tja, jeg holder fortsatt på det med eksosen ned i vannet. Klatre egenskapene til eksosen blir uansett vesentlig redusert og ikke like lett å ta og føle på på vei opp trappa. :lol:

Har nå sett flere som har gjort det på denne måten. Artig å få en tilbakemelding på hvorfor et eventuelt overtrykk skulle gjøre skade på motoren

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Motoren skal ha et max mottrykk i eksosen, spesifisert av fabrikanten. Overskrider du, vil du slite motoren vesentlig mer enn om du holder deg til specs. De fleste Vp skal f.eks. ha 10 cm vannsøyle motstand men ikke mer. Motstanden struper motoren slik at den ikke får kvittet seg med avgassene hurtig nok.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Motoren skal ha et max mottrykk i eksosen, spesifisert av fabrikanten. Overskrider du, vil du slite motoren vesentlig mer enn om du holder deg til specs. De fleste Vp skal f.eks. ha 10 cm vannsøyle motstand men ikke mer. Motstanden struper motoren slik at den ikke får kvittet seg med avgassene hurtig nok.

Ok....... men...

På snekkene som vi nå prater om så er det ikke særlig motstand da eksos og kjølevann går ut i luften. For drev så er det vannsøylemotstand. I mange tilfeller kan motorene være like.

Spørsmålet igjen er da om det tar skade for motoren at eksosen går ut i vannet fremfor i luften ?.

Hva er eventuelt forskjellen på like motorer med eksosutslipp i luft kontra drev ?. Manifold ?

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

...en hurtigkobling , slik at den kan taes bort under kjøring??
:lol: :lol: :lol: Dagens beste :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...