Bendix Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Ser at Windy bruker en liten "spoiler " på targabøyle/hardtopp på nyere modeller av Scirocco og Grand Mistral Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Jeg tror neppe det hjelper stort siden marsj hastigheten er for lav. Dessuten så er neppe den flotte båten av den typen det er naturlig å sette targa bøyle eller fartstriper på Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
koh Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 For det første Contraband - så er det ikke bare å stikke en slange ned i vannet. Da blir det overtrykk i eksosen som ikke er bra for motoren. Men det finnes en såkalt eksos-støvel som har en spesiell fasong samt noe skråskjær som skal hjelpe på det. Men om du slipper ut eksosen under vann kommer den ganske snart opp igjen. Hadde en Nidelv 26, som hadde utslipp under vann, men på sakte fart kunne du se eksosen kom opp av vannet og formelig klatret opp badetrappa før den kom inn. Har opplevet det samme med flere andre "snekketyper" - det beste er som det har blitt nevnt her er om du kan få eksosen ut på siden i fartsvinden - før den ender opp i dragsuget bak båten. -koh Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Mener jeg også har sett noen snekker med en 20-30 cm gummislange som går vannrett ut også. Mulig en forlengelse kan hjelpe. Hvorfor har motoren vondt av overtrykk på eksosen, kan være med på at turtallet kan droppe litt men fare for motoren skjønner jeg ikke. Fint om du kan forklare hvorfor. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
roaldbj Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Jeg har vel vist eksosuttak på vår båt ved noen anledninger nå. Utslippene er på begge sider, og jeg kan seile i mange timer før det er svak antydning til sotdannelse på et lite felt på akterspeilet helt mot hjørnene. Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 vi har en viksund 990 (1985), eksosen nesten helt bake, ingen problemer med eksosplager el. perkins 96 hk (92/93) mod, god motor som det er ingen problemer med og den ryker ikke noe heller... så jeg vet ikke hva ditt problem er. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 (redigert) vi har en viksund 990 (1985), eksosen nesten helt bake, ingen problemer med eksosplager el.perkins 96 hk (92/93) mod, god motor som det er ingen problemer med og den ryker ikke noe heller... så jeg vet ikke hva ditt problem er. Som skrevet tidligere:eksosen/lukten blir med i bakevja.Klarer ikke å kjøre fra den.Eksosen er ikke misfarget eller ekstraordinar på noe vis,MEN den henger etter og er oss en stor plage.Det er ingen forskjell om det henger båt på slep eller ikke.utløpet er på babord side og er en liten halvmeter over sjøen på marsjfart. Red:skriveleif Redigert 23.Oktober.2007 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Om du har en brukende eksosgjennomføring er det jo enkelt å sette på en slangebete på en halvmeter og se om det hjelper. Kanskje ikke en permanent løsning men det er jo greit som "feilsøking". Har vært inne på tanken å klemme fast en slik moffe for å se om det kan bedre problemet Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Jeg tror neppe det hjelper stort siden marsj hastigheten er for lav. Dessuten så er neppe den flotte båten av den typen det er naturlig å sette targa bøyle eller fartstriper på Hmmm.hva menes med det?sarkasme Mren en ting har du rett i-flott båt. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Hmmm.hva menes med det?sarkasme Mren en ting har du rett i-flott båt. Nei på ingen måte og langt ifra, det er en flott båt du kan være stolt av. Synes bare det ikke er naturlig med targa bøyle og fartstriper på en båt som gjør 8-10 kn og er av snekke typen. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
m/s draugen Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Nei på ingen måte og langt ifra, det er en flott båt du kan være stolt av. Synes bare det ikke er naturlig med targa bøyle og fartstriper på en båt som gjør 8-10 kn og er av snekke typen. Kan kanskje lånebytte neste år,eller har du behov for byssegutt? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Ja kanskje det Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Karavoli Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Du vet løsningen på sagaen min Draugen, der eksospotta peker nedover mot sjøen. Den er ikke under vann men peker kunn nedover. Jeg får riktignokk noe røyk i båten når jeg ikke går, men sjelden når jeg går. Da må det være medvind Det var den forrige eieren som ordnet denne løsninga, og den funket tydeligvis på min båt. Kanskje løsningen for deg også? Redigert 23.Oktober.2007 av måsinj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Dessuten så er neppe den flotte båten av den typen det er naturlig å sette targa bøyle eller fartstriper på Nårtid fikk targabøyler og fartsstriper innvirkning på eksosstrømningen?? Og hvem sier at targabøyler ikke passer en på Viksund 880 ?? Skjønner ikke poenget?? Slangen derimot.... Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Du vet løsningen på sagaen min Draugen, der eksospotta peker nedover mot sjøen. Den er ikke under vann men peker kunn nedover. Jeg får riktignokk noe røyk i båten når jeg ikke går, men sjelden når jeg går. Da må det være medvind Det var den forrige eieren som ordnet denne løsninga, og den funket tydeligvis på min båt.Kanskje løsningen for deg også? Nei,fordi du har plattform bak og på denne en gummibåt som eksosen kommer bak.Du bør forresten belage deg på en ALVORLIG jobb med å vaske bort all sot og dritt på denne Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Jeg sier det. Synes ikke targabøyler, fartstriper eller "luftstyringsplater" passer seg inn på et saktegående fartøy men dette er naturligvis en smaksak der ulike meninger bør kunne tolereres Fint at du likte slange ideen da Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
m/s draugen Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 (redigert) For det første Contraband - så er det ikke bare å stikke en slange ned i vannet. Da blir det overtrykk i eksosen som ikke er bra for motoren.Men det finnes en såkalt eksos-støvel som har en spesiell fasong samt noe skråskjær som skal hjelpe på det. Men om du slipper ut eksosen under vann kommer den ganske snart opp igjen. Hadde en Nidelv 26, som hadde utslipp under vann, men på sakte fart kunne du se eksosen kom opp av vannet og formelig klatret opp badetrappa før den kom inn. Har opplevet det samme med flere andre "snekketyper" - det beste er som det har blitt nevnt her er om du kan få eksosen ut på siden i fartsvinden - før den ender opp i dragsuget bak båten. -koh Litt av en metafor,"klatret opp trappa" Ser det for meg ja........... Det eneste positive med denne røyken er att jeg har gått ned fra 20 til 10 sigaretter for dagen Redigert 23.Oktober.2007 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Tja, jeg holder fortsatt på det med eksosen ned i vannet. Klatre egenskapene til eksosen blir uansett vesentlig redusert og ikke like lett å ta og føle på på vei opp trappa. Har nå sett flere som har gjort det på denne måten. Artig å få en tilbakemelding på hvorfor et eventuelt overtrykk skulle gjøre skade på motoren Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
jørn Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Slik har vi det. Det blåser litt inn når vi har vinden i ryggen, aldri ellers. Hadde vært mulig å ha den helt ned i vannet kanskje, for å dempe litt lyd. Men kan motoren ta skade av den ekstra motstanden tro? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Motoren skal ha et max mottrykk i eksosen, spesifisert av fabrikanten. Overskrider du, vil du slite motoren vesentlig mer enn om du holder deg til specs. De fleste Vp skal f.eks. ha 10 cm vannsøyle motstand men ikke mer. Motstanden struper motoren slik at den ikke får kvittet seg med avgassene hurtig nok. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Blue_Dragon Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Av og til så er det greit med drev også. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Hvorfor har motoren vondt av overtrykk på eksosen, kan være med på at turtallet kan droppe litt men fare for motoren skjønner jeg ikke. Fint om du kan forklare hvorfor. Dessverre - noen vitenskapelig forklaring har jeg nok ikke, men jeg ble det fortalt at det var grunnen til skråskjæret og fasongen på eksos-støvelen. -koh Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Motoren skal ha et max mottrykk i eksosen, spesifisert av fabrikanten. Overskrider du, vil du slite motoren vesentlig mer enn om du holder deg til specs. De fleste Vp skal f.eks. ha 10 cm vannsøyle motstand men ikke mer. Motstanden struper motoren slik at den ikke får kvittet seg med avgassene hurtig nok. Ok....... men... På snekkene som vi nå prater om så er det ikke særlig motstand da eksos og kjølevann går ut i luften. For drev så er det vannsøylemotstand. I mange tilfeller kan motorene være like. Spørsmålet igjen er da om det tar skade for motoren at eksosen går ut i vannet fremfor i luften ?. Hva er eventuelt forskjellen på like motorer med eksosutslipp i luft kontra drev ?. Manifold ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
hifo Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 mulig jeg er dum . men hvis eksosen klatrer opp badetrappen , hvorfor da ikke lage en hurtigkobling , slik at den kan taes bort under kjøring?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SveinHa Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 ...en hurtigkobling , slik at den kan taes bort under kjøring?? :lol: Dagens beste Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.