Jump to content

Hvordan løsne en Radice propell?

toro

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal ta av en tobladet fastpropell av merket Radice. Det virker være en mutter bak med spor til en fastnøkkel. Helt bakerst stikker det ut en spiss med et langsgående hakk i og på enden av spissen er det et hull med gjenger inne i. Vet ikke helt hva hakket og hullet er til. Er det så enkelt å bare sette på en fastnøkkel og dra til?? Har aldri gjort det før!

Hei !

Har heller ikke tatt av propell før, men skal også snart gjøre det - og har fått noen instruksjoner. Mutteren er det så greitt som du sier, men så sitter vel propellen på en kon, og da må du ha en avtrekker. Se for eksempel Biltemas "Avtrekker, 2-armet (20-339)"

Den skal du stramme sånn passelig - men ikke for hardt for da kan du ødelegge propellen. Så skal propellen varmes opp litt, og så

skal den slippe taket på akslingen. Sporet du ser er til en kile som sørger for at propellen og akslinger ikke snurrer hver for seg .

-koh

Ikke helt sikker !

Mutteren skrur du av og tar vekk først. så setter du spissen på avtrekkeren bak på akslingen (normalt ei grop den passer i), og armene setter du på framsiden av propellen, og strammer sånn passe til. Så varmer du opp senteret av propellen(kalles bosset tror jeg) - ikke akslingen med ei blåselampe, og da utvider propellen seg litt, og nesten spretter av. Pass på at den ikke detter i bakken der det er hardt underlag (asfalt eller betong).

Når det gjelder avtrekkeren, var det et tilfeldig bilde jeg fant - jeg vet ikke om det er rette størrelsen for deg.

-koh

Redigert av koh (see edit history)

Før du skrur av mutteren, se etter om det ikke finnes en unbrako settskrue gjenno denne inn til akslingen for å låse mutteren. Er det det, løsner du denne først. Eller kanskje det er noe låseblekk bøyd rundt mutteren for at den ikke skal skru seg av utilsiktet?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

koh sin forklaring er helt som den skal være :cheers:

Et par tilleggspoeng er greit å ta med: Om propellen sitter godt fast spretter den gjerne litt ukontrollert av og da er det greit å ha mutteren på men skrudd 6-8 mm ut. Da faller ikke propellen på bakken og skades. Det kan godt være du må skru tersen ganske hardt til og varme navet med propanbrenner. Det trenger ikke være noen voldsom brenner, Biltemabrennerene med oransje gassbokser er helt OK.

Når du skal ha propellen på igjen, rengjør inne i navet og på akselkonen slik at det er gullende rent. Varm propellnavet litt, 20-30 grader over omgivelsestemperatur og sett den på i en rask og bestemt bevegelse. Da sitter den helt 100 med en gang og sikre med mutter og splint etterpå.

Gudd løkk :drink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...