JensKH Startet 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2007 Jeg holder på med å montere en Airmar M 260 svinger. Den kommer med en plastboks som skal festes til bunnen i båten. Jeg har fulgt bruksanvisningen som var med. Det vil si at jeg har pusset bunnen til jeg har fått en plan og ren glassfiberflate og så har jeg limt fast boksen med Casco Marine og Technik som sikkert er silikonbasert. Nå har jeg sett i en oppdatering på nettet at Airmar ikke lenger anbefaler silikon, men kun bruk av glassfiber eller epoxy. Vet noen grunnen til dette? Boksen skal etter bruksanvisningen fylles med kjøle eller frostvæske basert på propylenglykol. Jeg har lett på bensinstasjoner og bilfirmaer, men jeg finner ingen som har kjølevæske basert på propylenglykol. Statoil Norge kan levere, men bare på 205 liters fat til ca 30 kr pr l. Det er også mulig å ren propylenglykol på apotek til kr 188 på liter. Jeg trenger ca 2 l. Er det noen som vet hvor det går ann å få tak i kjølevæske basert på propylenglykol? Sitér dette innlegget Link to post
Roy Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Jeg monterte innvendig svinger for noen år siden. Brukte Zalo/vann i svinger koppen. Dette har fungert utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Nå har jeg sett i en oppdatering på nettet at Airmar ikke lenger anbefaler silikon, men kun bruk av glassfiber eller epoxy. Vet noen grunnen til dette? Grunnen er vel at man ved bruk av silikon, Sikaflex, o.l. ikke er like garantert mot luftblærer i limblandingen. Luftblærer mellom svinger og skrog vil kunne forstyrre / svekke signalet til ekkoloddet. Ved 2-komp. epoxy unngår man dette. Temaet har for øvrig vært diskutert i mange tråder tidligere, og flere båteiere har gode erfaringer med å lime svingeren med Sikaflex, selv om det ikke er anbefalt. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Hvis du NÅ trykker på linken "Lignende emner i emneoversikten" oppe ved siden av knappen "Alternativer" så finner du alle tråder som omhandler lignende problemstillinger. Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 24.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Takk for tips. Jeg har lett gjennom de relevante trådene jeg kan finne. og jeg ser ikke svar på noen av mine spørsmål. Jeg skal ikke lime fast svingeren, men kun en boks som etter oppskriften skal fylles med kjølevæske (propylenglykol) før svingeren settes nedi. Tipset om vann og Zalo er interessant. Jeg har lurt på hvorfor boksen ikke bare skal fylles med vann. Men det greieste hadde vært å kunne følge oppskriften. Derfor gjentar jeg: er det noen som vet hvor det går ann å få tak i kjølevæske basert på propylenglykol? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Grunnen til at du ikke skal bruke vann er at denne væsken skal for ultralyden sin del være helst så lik som mulig glassfiber. Så lenge det er noe forskjell når lyden skal gå fra det ene medium (vann/zalo.....) til det andre (glassfiber) så kommer en del av lydenergien å bli reflektert - dvs den går ikke til havets bunn.. Før anbefalte de lakserolje, noen har vel også brukt matolje og noen limer svingeren rett på plasten. Sistnevnte er vel bra dersom du greier å unngå luftbobler i limet. At de anbefaler deg en løsning med mange mediaoverganger er egentlig rart (svingeren->propylenglykol->bunnen av boksen-> lim som holder boksen->skroget). Det er 4 overganger det. Da jeg siste gang kjøpte en innvendig svinger ble den levert med et plastrør UTEN BUNN som skulle limes direkte på skroget, fylles litt med lakserolje og svingeren settes inn. (svinger->olje->skrog) det er bare 2 overganger det --> mer lydeffekt til ekkoloddets egentlige formål. Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 24.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Hei Beklager at jeg ikke har vært tydelig nok. Boksen har ingen bunn: se her:http://www.airmartechnology.com/uploads/InstallGuide/17-446-01.pdf Jeg har forstått at grunnen til at dette virker er at glassfiber har en tetthet nær tettheten på vann. Propylenglykol har en tetthet veldig nær sjøvann. Jeg går ut fra at det er grunnen til at det er anbefalt. Vennlig hilsen Jens Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Såkalt rød frostvæske er basert på proplylenglykol. jeg har aldri kjøpt slik, men den brukes på moderne motorer, og selges så vidt jeg vet i literforpakninger mange steder. Sikkert ikke billig, men det er vel det du skal ha, så det må vel til Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 24.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Nei, jeg har funnet flere røde frostvæsker som ikke kan blandes med blå. Desverre har det vist seg at også disse har vært basert på etylenglykol. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Jeg har forstått at grunnen til at dette virker er at glassfiber har en tetthet nær tettheten på vann. Propylenglykol har en tetthet veldig nær sjøvann. Jeg går ut fra at det er grunnen til at det er anbefalt. Hvis glassfiberlaminat har en tetthet nær vann så burde du bruke vann. Hvorfor skal du gjøre det mer vanskelig for ultralyden å komme over til skroget på innsiden enn nødvendig? På utsiden kan du ikke gjøre noe med det - båten din flyter nå engang i et hav av saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Ja, har sjekket nærmere og du har jo rett i det, de røde forstvæsker jeg har funnet opplysninger om er basert på etylenglykol. Samtidig leser jeg at de propylenglykolbaserte oftest er røde, men de nevnes ofte i forbindelse med kjøleanlegg til matvareindustrien, så det er vel gjerne noe i det Statoil sa, at de vanligvis går til storforbrukere. Så det blir vel å fortsette letingen ! På den annen side har det alltid vært brukt olje, gjerne vegetabilsk, til slikt. Så fremt svingeren ikke tar skade av annet enn propylenglykol, og det skal vel mye til, skulle vel det gå greit. Tror det viktigste mht funksjon er at du har truffet et sted på bunnen uten luftblærer eller annet i laminatet. Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 24.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Hei, Jeg har testet plasseringen ved å sette stedet under vann og så plassere svingeren der. Jeg syntes jeg fikk meget bra signal med det. Jeg testet til 170 m dyp og med liten og stor fart. Det betyr at jeg er optimistisk mht plasseringen. Jeg synes det høres ut som en god ide med å bruke vann. Jeg skal sende spørsmål til Airmar om hvorfor de ikke anbefaler vann i boksen. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 (redigert) Casco Marin Teknikk er SMP basert, ikke silikon basert. De fleste i USA bruker vanlig marin tetning til å feste tanken til M260 , 3M Marine Adhesive/Sealant 5200 er også anbefalt av Airmar. Grunnen til at du skal bruke propylenglykol i stedet for etylenglykol er at den første er mindre aggressiv mot andre matrialer. Tror en god del av de røde frostveskene er propylenglykolbaserte. Dowcal 20 er propylenglykol, Reginol har den i 20 liters spann. Dowcal 20 brukes også som varmebærer i varmesystemer som kan fryse, eksempelvis på hytter. Så det er mulig et rørleggerfirma kan hjelpe deg med et mindre kvantum. De aksustiske egenskapene til frostveske er mer enn lik nok vann slik at det ikke medfører problemer. I eksempelvis seismiske lyttekabler brukes kerosin som akustisk medium, denne har en tetthet på ca 0,8, og fungerer suverent. Det er flere årsaker til ikke å bruke vann, det kan fryse, det vil skje organisk vekst, vann vil over tid trenge inn i uretanen i sensoren og dette kan forårsake isolasjonsproblemer. Redigert 24.Oktober.2007 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Problemet med vann er at det rotner eller fordamper. Har sjølv prøvd matolje men den ble harsk, I dag har eg vanleg motorolje i boksen og det virker Ok. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Jeg har også montert samme type svinger og har limt ytterboksen til skroget med hurtigherdende epoxy. Fylte huset med vanlig motorolje, mener dette også var anbefalt som et alternativ i monteringsanvisningen som fulgte svingeren. Fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 (redigert) Problemet med vann er at det rotner eller fordamper. Har sjølv prøvd matolje men den ble harsk, I dag har eg vanleg motorolje i boksen og det virker Ok. Det største problemet med vann, er vel at det fryser, etter mitt syn ! Det at silicon, SMP-ikke anbefales er fordi det har en dårlig evne til å lede de svingninger i den frekvensen loddet opererer. Det er f.ø en bra svinger du har kjøpt deg og desto viktigere å lykkes med denne jobben på en såpass dyr svinger. http://www.airmartechnology.com/uploads/in...452-01%20rC.pdf Her er linken vedr. akkurat din svinger M260 + den boksen du skal montere! Redigert 25.Oktober.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Du har misforstått rogeri. På M260 skal tetningsmiddelet bare sørge for at vesken i boksen ikke renner ut. Boksen mangler bunn og vesken står i direkte kontakt med bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 I eksempelvis seismiske lyttekabler brukes kerosin som akustisk medium, denne har en tetthet på ca 0,8, og fungerer suverent. Dette er en paraffin, i slekt med jetfuel. Disse, f. eks. ExxonMobils Isopar M, blir valgt ut fra fler kriterier. Den brukes som akustisk medium, ballast og elektrisk isolasjon. Tettheten på denne, 0.791, skal oppveie vekten i vann av det slepte arrayet for å oppnå tilnærmet nøytral oppdrift i vann. Disse produktene er svært rene og like fra produksjon til produksjon. Dersom man har bestemt seg for å degradere ekkoloddet ved å ha svingeren inni båten, er montasje i tank den eneste måte å gjøre det på. Lim tanken fast med Araldt eller lignende. Monter svingeren en halv bølgelengde over skutebunnen, og fyll tanken med hydraulikkolje. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 (redigert) I dette tilfellet hvor det benyttes en orginal boks som tilpasses skroget har du nok rett at silicon ,SMP med hell kan benyttes. Personlig ville jeg støpe den fast med epoxy. Tenkte mer på de tilfellene som har vært diskutert her på BP tidligere, hvor noen mener det er lurt å lime selve svingeren med disse myke stoffene. Det gir ikke optimal effekt av svingeren! Til trådstarter: Kan jeg spørre om hvor du kjøpe denne svingeren, og til hvilken pris ?? Redigert 25.Oktober.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Stemmer at det er Isopar M som normalt brukes i seismikkabler. Kerosin har tilnærmet samme akustiske egenskaper som vann, så det ville ha vært et godt valg uansett om ikke oppdriften og isolasjonegenskapene hadde vært nødvendige. Hydraulikkolje er ikke godkjent av Airmar lenger. Trolig en dårlig ide å bruke en ikke godkjent olje på en så dyr svinger. I Norge er Airmar M260 tilgjengelig som en OEM svinger fra ekkoloddleverandørene. Furuno, Raymarine og Garmin har alle sine egne navn på denne svingeren. In USA kan den også skaffes for de fleste andre ekkoloddmerker. Den heter eksemplevis Furuno 527ID-IHD. Vil anta at prisen ligger på ca 10 000 her. I USA koster de ca $700, mener å huske at Garmin utgaven er litt dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Hei, Til trådstarter:Kan jeg spørre om hvor du kjøpe denne svingeren, og til hvilken pris ?? Her er det jeg bestilte fra Boatfix: Qty Part No Name Options Price Total 1 010-00591-00 GARMIN GPSMAP 4008 PRELOADED WORLDWIDE SATELLITE IMAGERY E:GARMIN INTERNATIONAL: $1,660.62 $1,660.62 1 010-00397-00 Garmin GSD 22 E:GARMIN INTERNATIONAL: $409.69 $409.69 1 010-10641-00 GARMIN M260 1KW IN HULL DUCER WITH MOUNTING TANK E:GARMIN INTERNATIONAL: $781.13 $781.13 1 010-C0654-00 GARMIN BLUECHART G2 2EU709L SOUTH NORWAY E:GARMIN BLUECHART G2 2EU709L SOUTH NORWAY: $279.85 $279.85 Sub Total: $3,131.29 Shipping: $0.00 Tax (NJ Only): $0.00 Total: $3,131.29 Mine erfaringer med handelen samt frakt kommer fram ""]her I tillegg kom moms. Jeg takker til de som har kommet med forslag, men jeg er fortsatt ganske usikker, og tror jeg kommer til å fortsette å lete etter propylenglykol. Jeg kan få det fra Statoil (MPG-5), og nå har kvantumet kommet ned i 25 l... Det er fortsatt litt mye. Jeg fikk tips om å prøve de som holder på med kjøleanlegg til storkjøkken. Jeg får prøve det i morgen... Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 16.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Nå har jeg endelig fått tak i 1/2 gallon med propylenglykol. Det ble kjøpt på ebay (fra USA). Dette er ren propylenglykol uten noen tilsetninger. Nå skal det bli spennende å endelig få prøve svingeren ordentlig. En kamerat av meg er litt skeptisk til at jeg har slipt ned til helt ren glassfiber og så vil helle på propylenglykol uten å prime glassfiberen først. Dette er imidlertid helt etter oppskriften fra Airmar. Jeg regner vel med at selv om propylenglykolen skulle trenge noe ned i glassfiberen så vil det ikke medføre noen skade. Er det noen som har noen erfaringer eller meninger om det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.