Jump to content

Interphase 169C blir varm og slokner

marius

Recommended Posts

Hei folkens.

Med så mange erfarne båtfolk her i forumet tillater jeg meg å stille et spørsmål ang.Interphase 169c kartplotter som ikke vil være venner med meg mere . :nonod:

I begynnelsen av dette års båtsesong oppgraderte jeg denne plotteren med nytt kart , og plotteren har fått den leie syken at når solen skinner på den så blir den kollosalt varm og slokner , dvs det blir bare noen striper på skjermen . De gangene det har skjedd så har jeg skrudd den av og skjermet den mot direkte sollys og da pleier den våkne etter en stund .

Jeg vet ikke om denne feilen kan relateres til den nye brikken , og butikken hvor denne ble kjøpt var også tvilende til at der var noen sammenheng her .

Siden jeg har lukket båt vurderer jeg å bore hull og montere en liten vifte inni plotteren maken til dem som brukes i pc`er , men er litt usikker på om dette er bare tull??

Hvis noen har meninger om dette så setter jeg pris på det.

Hva skjer når den slukner? Fryses bildet? Er det bevegelser i skjermen eller står feks. også båtposisjonen, som normalt blinker, stille? Hva skjer hvis du midlertidig løsner plotteren fra braketten og på den måten restarter?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har aldrig opplevd noe slikt. Har dog merket meg at plotteren kan bli svært varm når den står i solsteiken nede. Pleier da å legge et håndkle eller tilsvarende over for å dekke til. Ville vel prøvd det før jeg borer hull og monterer vifte.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Når det gjelder elektronikk så er den ømfintlig (ømfiendtlig) overfor lave og høye temperaturer. "Operating temperature" kan gjerne være fra 0 til 40-50 grader C. Solsteiken kan nok øke temperaturen utover dette.

De fleste maritime instrumenter er vel stort sett vanntette, eller i alle fall sprutsikre.

Hvis apparatet derimot har åpninger i chassis for varmeutslipp, så kan det hende at den trekker til seg støv som legger seg inni. Da vil varmeavgang bli hemmet, da støv er en "meget" god isolator. Blås rent med trykkluft, men ikke så hardt at komponentene kommer flygende ut :wink:

Ellers er det et speidertriks å skygge for solen med et eller annet, gjerne et lys/hvit farget tekstil.

Kanskje drevdusjen til Bravo 3 drevet kan bygges om til kartplotter kjøling ? :lol:

Redigert av Fusebox (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...