nimbuster Startet 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2007 Finnes det tester eller forsøk på duopropell-system i forbindelse med strak aksel? Hvorfor brukes evt. ikke et slikt system? Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Med duoprop på drev sitter propellene på hver sin aksel og roterer hver sin vei. Dette vil ikke være mulig å få til med strak aksel. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Umulig er det neppe, men gearet som kreves er nok ingen ennå som har laget. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Dtt er helt mulig å konstruere en gearboks som takler dette. Men det vil være vanskelig å unngå noen av ulempene med drev, blant annet tetning mellom olje og vann. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nimbuster Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Det burde vel være mulig, kanskje også fornuftlig å kunne bruke et dobbelt propellsystem, hvor begge går samme vei men hvor belastningen fordeles på et dobbelt sett blader. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Dette drevet har aldri vert laget for strak aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 strak aksel o duoprop (det vanligaste er vel torpeder) men fann dette......... http://www.jenal.co.uk/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
nimbuster Svart 26.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Helt fantastisk Gunga Din, hva du klarer å spore opp! En slik løsning var i hodet mitt, men fint å se det på trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 hvis jag ikke missminner mig har jag sett ubåtar med motroterande propellrar oxo..... det er ju ett sett att öka virkningsgraden samtidigt som 'propellervirken' försvinner. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ben Sin Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Dtt er helt mulig å konstruere en gearboks som takler dette. Men det vil være vanskelig å unngå noen av ulempene med drev, blant annet tetning mellom olje og vann. Hvorfor er det umulig? Selvfølgelig kan det konstrueres. Jeg har tegningen på det inne i hodet mitt jeg. Samme mekanisme som brukes på et duoprop drev. Mens jeg tenkte laget jeg en flott skisse som bare jeg forstår.... Om det finnes et marked for de som vil betale for det er en annen sak. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Artig sak Gunga Din fant. 2x D3-110. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Jeg tror markedet rett og slett ikke er villige til å betale hva et slikt system ville koste. For det første er markedet for lite. Ville vel i første omgang appellert til et relativt lite antall med små båter med enkeltinnstallasjon, dvs halvplanere under 30 fot. Enkeltinnstallasjoner over 30 fot finne det få av. Dobbeltinnstallasjon ser få ulemper med sitt system da det er billig, enkelt å vedlikeholde og ikke har noen sk. "propelleffekt. (propellene går jo hver sin vei allerede) Eneste gevinst burde kanskje være bedre effektivitet og drivstofføkonomi? Skjønt jeg tviler på at dette noen gang ville veie opp for høyere initielle kostnader og økte vedlikeholdskost? En skikkelig utfordring tror jeg for en som ville starte utviklinga av et slikt system vil være torsjonskreftene i systemet i kombinasjon med lange akslinger. I min båt er aksellengden over 2m. Med en halvering av godset tror jeg fort en ville få problemer med torsjon og vibrasjon. Duodrive? Njeeeeei!!! Skeptisk! Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gunga Din Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Skeptisk! jag er oxo skeptisk...hade det varit mycket o vinne så hade det sikkert varit std på mange båter redan..... går man i oppfinner-tanker tror jag man vinner mer på o få en proppeller som 'biter i' ostört vann a la IPS Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 (redigert) Det burde vel være mulig, kanskje også fornuftlig å kunne bruke et dobbelt propellsystem, hvor begge går samme vei men hvor belastningen fordeles på et dobbelt sett blader. Fordelen med duoprop er blant annet høyere virkningsgrad. Det foutsetter at de roterer hver sin vei. Hvorfor er det umulig? Selvfølgelig kan det konstrueres. Jeg har tegningen på det inne i hodet mitt jeg. Samme mekanisme som brukes på et duoprop drev. Mens jeg tenkte laget jeg en flott skisse som bare jeg forstår.... Om det finnes et marked for de som vil betale for det er en annen sak. Ben Sin Jeg har da ikke sagt at det er umulig. Jeg sier jo at det er helt mulig.......... Redigert 27.Oktober.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gunga Din Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 ingenting er umulig.....mirakel tar bare litt lengre tid.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.