Careka Startet 25.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2007 (redigert) Fikk i går høre at Raymarine har signert kontrakt med C-map for bruk i sine Plottere. Vet ikke helt for hvor lenge eller om det er en eksklusiv kontrakt. Vi får vel snart nyheten i båtbladene. Men dere hørte det først her på Baatplassen. Da er Navionics Out. Så får vi se for hvor lenge det blir slik. Redigert 25.Oktober.2007 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
roaldbj Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Spennende informasjon. Ingen ting forundrer meg når det gjelder italienere. Det er lenge siden det innen forskning innen arbeidslivet ble registrert at forhold til tidsbegrepet er vesentlig forskjellig i land som Sverige, Norge, Tyskland og UK, sammenlignet med bl.a. Italia. Jeg har gang på gang opplevd at både C-map og Navionics har et avslappet forhold til tid, så det skal bli spennende å se når og hvordan avtalen blir gjennomført. Da blir det vel et system hvor selve Navionics-brikken, som jo ikke er noe annet enn et vanlig flash-card av den type som bl.a. benyttes i fotoapparater, kan få lagret C-map informasjonen. Jeg regner med at dette vil bli en ny oppgave for fata-folket hos C-map/Navionics. Fusjoner og Fisjoner er vel ikke noe uvanlig i arbeidslivet. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 (redigert) Du missforstår litt Roald. Raymarine skal bruke C-map sine kart i sine plottere. Det er ikke snakk om noen Fusjon. Redigert 25.Oktober.2007 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sydvesten Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Dette var spannende nytt må jeg si... jeg som nesten er i ferd med å bli fortrolig med mitt "himkok" av c-map på pc'en... så kan jo dette åpne for Raymarine plotter ombord i Stauden II Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Careka Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Jeg vet ikke i hvilken serie dette skal brukes i , men den infoen kommer nok etter hvert. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Hm - er det ikke slik at C-map er overtatt av et amerikans kartselskap som er store innen aviation maps? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 (redigert) Jo, Jeppesen, eller skal vi si Boing. det er jo så mange selskaper som eier hverandre. Redigert 25.Oktober.2007 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bonus Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Veldig spennende informasjon. Jeg er har erfaring fra bruk av CMAP gjennom noen år, men har akkurat valgt Raymarine (E120) som platform i ny båt. Blir spennende å se om jeg da snark kan kjøre CMAP kart (som jeg er kjent med fra før) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Fikk du plass tild en i dashbordet? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 (redigert) Jepp. Fikk det bekreftet fra Windy igår. Jeg besøkte også Belamarin i Rygge igår, for å gå gjennom plotteren. Takk også til roaldbj som jeg har brukt som konsulent i prosessen. Redigert 25.Oktober.2007 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Vil overgangen fra Navionics til C-Map ha noen betydning for brukerne? Vil betjeningen bli anderledes? Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Håper det er bedre prosessorkraft i Raymarine'n enn i Simrad'en da, Trond. ter-av Veldig spennende informasjon. Jeg er har erfaring fra bruk av CMAP gjennom noen år, men har akkurat valgt Raymarine (E120) som platform i ny båt. Blir spennende å se om jeg da snark kan kjøre CMAP kart (som jeg er kjent med fra før) Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Bonus Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Nå er jo resultatet en funksjon av prosessorkraft, effektiv systemsoftware og kompleksitet i kartdata. Men jeg må nok innrømme at skjermoppdateringen på E120 var vannvittig mye kjappere enn SIMRAD CX44 ja. Nå blir jo også CX44 serien erstattet. I februar vil Navico komme med avløseren. Denne skal være basert på samme skjermteknologi som CX44, og henter teknisk platform fra Northstar M-serien. Northstar er jo også i Navicofamilien. Den nye serie Navstations vil komme i to basisutgaver; med 8,4" og 10,4" skjerm Det ser vel da ut som Navico fokuserer på to serier; Glassbridge for high-end segmentet og erstatningen for Simrad CX44 som mid segmentet. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Cmap og Jeppsen (Boeing) er jo velkjent, men et viktig poeng er Nobeltec som også er eid av Jeppsen. Nobeltec Admiral er det som brukes på Simrad Glassbridge. Så mao her er det mange koplinger. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Mix Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Fikk i går høre at Raymarine har signert kontrakt med C-map for bruk i sine Plottere. Hvor har du dette fra ? Da er Navionics Out. Tvilsomt. Nå er den nye kraftige G-serien nettopp lansert for større båter. Med nye HD digitale radare, ny DSM med 4 svingere og prosessor moduler 10X kraftigere enn E-serie og preloaded med Navionics Platinum kart for hele Europa og Gold for hele verden. Platinum+ er i emning. Kanskje de planlegger å tilby kart fra både Navionics og C-map ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 I februar vil Navico komme med avløseren. Denne skal være basert på samme skjermteknologi som CX44, og henter teknisk platform fra Northstar M-serien. Northstar er jo også i Navicofamilien. Den nye serie Navstations vil komme i to basisutgaver; med 8,4" og 10,4" skjerm Et merkelig valg å basere neste generasjons Simrad på Northstar M-seren. Dette er jo egentlig ikke en Northstar men en Navman. M-serien en forholdsvis enkel serie som mest kan sammenlignes med Lowrance sine LCX modeller. Virker ikke særlig lurt av Navico å ha 3 serier i tilnærmet samme segment, men ikke noe som kan matche Raymarine E-serien og den nye Furuno Navnet 3D. Den "ekte" Northstar serien 6100i som er de raskeste plotterene på markedet inntil Navnet 3D blir tilgjengelig burde ha vært et bedre valg. Problemet er kanskje at de kjører Navionics. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Enig i at dette virker litt merkelig abbor. Men, det kommer vel an på hva de legger i begrepet "platform". Her er hva jeg ble fortalt: Det er korrekt at der vil komme nye produkter fra Simrad til sæsonen 2008. Disse vil være bygget på samme teknologiske platform som Northstar M84 og M121 og have samme ydre dimensioner. Du kan se disse produkter på Northstars hjemmeside. Dette behøver vel nødvendigvis ikke å bety samme funksjonalitet. Men samme prosessor platform (gjerne kraftigere prosessor), minnehåndtering, skjermdrivere, kartsystem osv. Mens funksjonaliteten kan jo være rikere / anderledes. Time will show. Kan jo også tenkes at de utvider (eller posisjonerer) Glassbridgeserien nedover. Idag er det 100KKr + bare for en basisinnstallasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Det blir spennede å se om de lager software til E-120 som kan lese C-Map og når dette eventuelt kommer. Jeg har navn på disse nye Simrad plotterene hjemme. De skal vistnok være en god del raskere en E-120. Men jeg synes det ble for usikkert og valgte Raymarine. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Men jeg synes det ble for usikkert og valgte Raymarine. Det var slik jeg tenkte også Blue_Dragon. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Dette ser fett ut, nye G-serien til Raymarine. G-Series Big Bold Powefull Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Det nye fra Furuno er ikke mindre imponerende: Furuno Navnet 3D Så et imponerende skjermbilde i går hvor de hadde 3D visning med både luftfoto og radar overlay samtidig! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Det der var jo det reneste Nintendo spillet med dertil masete musikk. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Har litt sansen for Furuno jeg, men det er vel ganske dyre greier. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Jeg ble først oppmerksom på det nye systemet til Furuno for noen dager siden. Informasjonen er imponerende. Jeg vil kort nevne noen erfaringer jeg har med Raymarine E systemet, som i prinsippet har mulighet for "overlay", dvs at radarbilde og kartbilde legges oppå hverandre på skjermbildet. Jeg har sett på denne muligheten en eneste gang, og konkluderte etter ganske kort tid at dette var en helt uaktuell presentasjon for mitt vedkommende. Jeg bruker først og fremst radaren. Jeg ser at Furuno nå har mulighet for splittet skjerm med to forskjellige avstander. For min del vil dette være uaktuelt. Jeg endrer stadig både "range" og "gain" og da foretrekker jeg at skjermen dekkes av hele radarbildet. Jeg har fått noen opplysninger som tyder på at autofunksjonen til Furunos radar har blitt bedre. Dette er flott, men jeg håper at man aldri glemmer å jobbe med gain også manuelt. Dette var synspunkter fra en konservativ, gammal kar. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Her er Furunobildet jeg nevnte i en tidligere post: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.