Jump to content

Raymarine går til C-map kart.

Careka

Recommended Posts

Hei.

Kobling mellom C-map og plotterprodusenten er et interessant tema. Jeg jobbet i mange år for Tandberg data med å utvikle tastaturer og annet (SW og HW) som skulle fungere mot all verdens PC-produsenter. Det var ikke enkelt. Den gang var det IBM som styrte med standardene, og ikke alle PC-prousenten klarte å holde seg til deres standarder. Dermed måtte vi lage tastaturer til et drøss av PC-produsenter med "skrøpelige" interfacespesifikasjoner. Hadde bl. annet et par ekslusive turer til Italia for å diskutere felles keyboard problemer med keyboard "guruen" hos Olivetta (jeg ble på den tid sett på som Norge's "keyboard guru" innen miljøet).

I dagens plotterverden vet jeg ikke helt hvordan dette samarbeidet foregår. Det jeg vet, er at i hvert fall produsenten av den plotteren jeg har (Interphase Chart Master 11CVS+) har et helt spesielt forhold til C-map. Det er faktisk C-map som skriver SW oppgraderingene til plotteren!

Det har vært en del tanker om hvordan dagens plottere håndtere C-map MAX kart som stadig utvider dekkningsområdet, vil alt gå tregere da? Men for Interpase sine plottere er ikke dette noe problem, om kartet dekker hele Europa, er det kun det som vises på skjermen som prosessoren bryr seg om. Dermed går en lokal zooming f.eks. Oslofjorden like raskt om kartet er et lokalt kart for området som for hele Europa. Dette håndterer vistnok ikke alle produsenter som ikke har et like tett samarbeid med C-map som Interphase. Hvilke dette gjelder, vet jeg dessverre ikke. Håper inderlig Raymarine og Siemens har forbindelsene til C-map iorden slik at de ikke trenger å "finne opp kruttet på ny!"

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars:

jeg har (Interphase Chart Master 11CVS+) har et helt spesielt forhold til C-map. Det er faktisk C-map som skriver SW oppgraderingene til plotteren!

-------------

Jeg tror så gar at det er C-map som lager den. de lager plotterne og setter på forskjellig front/merke,

Min egen plotter var hos C-map i Italia i fjord vinter til rep. i 5 mnd.

jeg har en 7" ute ved pidestallen.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jeg er etter tid blitt C-map fan. Var en svoren Garminbruker i mange år inntil de nye kartene kom og importøren ikke klarte å oppgradere software i maskinen som jeg kjøpte. Den landet kun på nattmodus.

Leverte maskinen fra meg og fikk råd av Seatronic at det var Lorenzplotter jeg skulle kjøpe. Mitt krav var da at den kunne spille mot AIS. Er kjempeforøyd med valget og liker C-map mer og mer.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...