Jump to content

Propell til Mercruiser 3.0 140hk med Alpha one drev

morgull

Recommended Posts

Hei. Trenger ny propell til min Mercruiser 3.0 140hk med Alpha one drev fra 1980.

Står montert i en 16" båt.

Har kommet over en fin SS Cleaver stål propell 14 1/2 X 21 med nr 48 89802 A5 21P.

Veldig lyst til sette den på båten, men er usikker på om den vil passe på et Alpha One drev.

Er det noen der ute som har greie på dette så ønsker jeg svært gjerne tilbakemelding.

En annen ting ang propeller.. Passer propeller fra Mercury motorer på Alpha One drev?

Finnes det noen oversikt over dette på nettet?

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Det er ikke godt å si om den vil passe fysisk på ditt Alpha-drev - det avhenger av hvilken hub som er presset inn. Om det er originalhub'en, og den kommer fra en større Mercury utenbords motor, så vil den sannsynligvis passe et Alpha-drev.

Derimot er det et åpent spørsmål om denne cleaver-propelltypen er særlig egnet for drev-installasjon i det hele tatt. Slike cleaver-propeller er vel helst designet for "surface-piercing applications", dvs. der hvor motoren kan heises så høyt at propellen bryter overflaten og gir minimal motstand i vannet ved høy hastighet. Dette lar seg jo vanskelig gjøre med et drev. Men, nå er jo båten din så liten at den kanskje "flyr høyt" allikevel.

Du får vel nesten bare prøve...

cleaver er ikke noe du trenger og vurdere engang hvis ikke det er en skikkelig racer du har.. og ofte så er en "round cup" propelle ett bedre valg for de har endel bedre grep i vannet og gir høyere toppfart enn cleavere som ligger på 20-30% slipp mens en "round cup" propell ligger på 10-15% slipp og som regel gir de ett mye bedre baugløft enn cleavere gjør og ett skikkeligt baugløft er viktigt for og få noe fart på båten

gå heller for en raker, ballistic eller noe i den gata hvis de selger til alpha one.. de har mye bedre grep i vannet og er faktisk billigere og kjøre med enn cleaver (jeg målte 84knop med en ballistic i sommer så det er gode propeller) jeg gikk fra 100liter i timen ned til 70liter i timen med ballistic men økte toppfarta med ca 10knop (målte ikke med cleavern men merka god forskjell) dette er på en 18fot katamaran med 200-220hk mercury

føre du kan få noe som helst hjelp med propell valg så åssen båt har du? fart? turtall? åssen turtall er turtallsperra på? åssen propell har du i dag? størlse og vridning? hvor lavt står propelleakselen iforhold til bunnen på båten? står sikkert noe sånt som 14x21 på propellen ett sted..

Redigert av Gladiator (see edit history)

Båten jeg har er en Shakespeare Shadow, 480 cm /15,9".

Gjør 42 knop med målt med knopmåler.

Turtallet lå da på 4200 - 4300 o/min.

Har en 21 tommers stålpropell. Usikker på fabrikat. Finner kun et langt nummer på den. men det er vanskelig å tyde. (10 - 15 tall).

Det er 21,5 cm fra bunn på båten til propellakslingen.

Båten jeg har er en Shakespeare Shadow, 480 cm /15,9".

Gjør 42 knop med målt med knopmåler.

Turtallet lå da på 4200 - 4300 o/min.

Har en 21 tommers stålpropell. Usikker på fabrikat. Finner kun et langt nummer på den. men det er vanskelig å tyde. (10 - 15 tall).

Det er 21,5 cm fra bunn på båten til propellakslingen.

for det første så må du heise drevet ca 21,5cm sånn atte propell akselen og bunnen på båten står på lik høyde..

åssen turtall slår turtall sperra inn på?

Maks turtall jeg har fått på motoren er ved topphastigheten dvs 4200 - 4300 o/min. Vet ikke om det er noen sperre på den.. Ser i en verkstedmanual jeg har for den at max turtall skal ligge mellom 4200 - 4600.

Den er jo gammel (1980), så det er vel kanskje ikke noen sperre på motoren?

Å begynne å heise drevet høres komplisert ut for en som ikke er så teknisk begavet..

Da måtte vel både motor og drev heves? Regner med at de må stå på linje med hverandre.

Jeg tenket mest på en propell som kan brukes på båten slik den er idag.

Tror du den Cleaver propellen vil egne seg?

Hvilken størrelse/vridning på propellen mener du jeg må ha for å få bedre toppfart på den samtidig som jeg også har bra trekk kraft til feks vannskikjøring. Har du noen gode forslag der?

Har vekten noe å si? (Båt og motor veier 650 kg.)

Mvh morgull

Å begynne å heise drevet høres komplisert ut for en som ikke er så teknisk begavet..

Da måtte vel både motor og drev heves? Regner med at de må stå på linje med hverandre.

Jeg tenket mest på en propell som kan brukes på båten slik den er idag.

Tror du den Cleaver propellen vil egne seg?

Du, det er jo det vi forsøker å fortelle deg, at den cleaver propellen ikke vil egne seg på en drevinstallasjon fordi drevet ikke kan heises høyt nok opp.....

Vil anbefale deg å anskaffe en rask stålpropell á la Ballistic/Turbo/Stiletto. Ring Progress eller Winrace for anbefaling på pitch. Tipper du lander på omtrent 19-21 tommers stigning, og kjøper du av en av de så har du også bytterett dersom du ikke treffer helt rett på første forsøk.

Redigert av Stevens (see edit history)

hvis du skal ut og leke deg litt og trenger mer aks så gå for en med mindre pitch

send meg en pm hvis du vil ha en 14x17 (orginal mercury V6 prop) for 500kr.. burde gi deg litt bedre aks men dårligere toppfart men litt bedre aks skader ikke når det er mye sjø eller tungt lasta båt

og da får du muligheten til og se om propellene fra store mercury påhengere passer og hvis ikke den passer så er det bare og sende den tilbake

Redigert av Gladiator (see edit history)

Har nå vært i kontakt med Progress for å sjekke ut ang egnet propell. Fikk anbefalt denne: Ballistic 14.1/2 x 22 XL RH.

Den skulle gi bra toppfart samtidig som den også skulle fungere bra til vannski etc. Får nok gå til innkjøp av en slik en ila vinteren. Ellers så er propellen til Jorg-1 absolutt interessant. Har vært i kontakt med han om den..

Takk for alle gode tips og råd!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...