Jump to content

Sommeren 2008 - Barnevennlige steder på vestlandet?

bjoris

Recommended Posts

Vi har allerede begynt planleggingen av kommende båtferie.

Essensielt for turen er alltid å finne gode steder der båten ligger bra (da har far det godt) samtidig må stedet være best mulig egnet for små barn (da har alle det godt)... (7 mnd og 5 år)...

Derfor; tips til familievennlige steder på hele vestlandet mottas med takk, gjerne med brygger og dybde for seilbåt, men brygge er ikke nødvendig. Bademuligheter og andre aktiviteter for de små er viktig... Vi har jo noen forslag selv også, men det finnes nok flust bare en vet om dem...

Vi ser for oss mestparten av Vestlandet mellom Stavanger og Stadt som området for turen 2008. Vi er bra kjent fra Bergen til Haugesund, men nord for Bergen og i Ryfylke har vi en rimelig tom liste over gode steder, men tips for hele området er flott, det er sikkert steder vi ikke kjenner til...

Kanskje dette er interessant for flere... Hvor ble det forresten av havneforumene?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Røyksundkanalen/Skogbu er jo obligatorisk men den kjenner du nok til.

En av mine favoritter i Ryfylke er Humrabrunnen på Vågaholmen (sør-øst for Austre Bokn). Bildet er tatt noenlunde rett østover:

hb_4585.jpg

Ikke helt ideelle ankringsforhold men en finner seg som regel en brukende plass. På nordvest siden av holmen er der noen flytebrygger og en gammel steinkai og da har en gode fortøyningsforhold. Etter en spasertur på noen minutt gjennom skogen kommer du til bassenget.

Det som er bak båten min på bildet er et nokså lukket basseng med dybde på opptil drøyt 2 meter. Der er passe gjenomstrømning så vannet er friskt og fine men likevel gjerne noe varmere enn utenfor bassenget.

I tidligere tider var dette brukt som hummeroppdrett/"lager".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Flott, høres bra ut. Jeg har jo kontroll på Røyksund ja, min nærmeste barnevennlige havn med unntak av Føyno der det er greie brygger og fin strand, men litt kjedelig å ligge å høre på biltrafikk når en er på tur....:) Vel, flere tips mottas selvsagt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Man skal kanskje ikke røpe favorittene sine, men....

Rossøya som nevnt er jo "flått" . Er det fullt ved brygga er det massevis av bolter i sundet. Men vær oppmerksom på at Rossøya er ekstremt befengt med, nettopp, flått.

I Ryfylke har vi eks. Økstrafjorden som har god plass, tilstrekkelig fasiliteter (Toalett, søppel). Og de små øyene er forbundet med gangbruer.

Brygger på "utsiden", men personlig foretrekker jeg å ligge på innsiden, med baugen inn.

Helt sør på Svanholmen på Randøy går det fint å ligge med seilbåt.

Borgøy sin Gourmetaften om sommeren anbefales. Buktene på nordenden av øya var OK å ligge for svai.

Espevær litt lenger nord er folksomt, men overraskende trivelig.

For Ryfylke anbefales forsåvidt Aftenbladets havneguide, samt oversiktskart som deles ut eks. ved Joker butikker i området.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...