Jump to content

En opplysningsfeil i C-map (Breiangen)

Astor

Recommended Posts

Var en tur utpå Breiangen i dag og kom til å se litt nøyere på plotteren. Midt mellom Bile og Bilekrakken står det et opplysningsmerke og Kølabonn. Helt feilplassert.

Kølabonn ligger rett øst for Hvittingbukta, nord på Jeløya. Kølabonn er en gammel ankringsplass hvor store skip lå i opplag under krigen, helt inn til fjellet. Tidligere et polulært utfartsted for mossefolket, med god ly for sønnavind.

Så her har C-map plassert Kølabonn midt i fjorden. Ingen stor greie men verdt å anmerke.

koelabonn.jpg

koelabonn_3.jpg

Kølabonn ligger ved 30-meters merke nord på Jeløya. Rød ring rundt.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Akkurat dette har jeg lagt merke til også. Og det er ikke det eneste av slike "ikke kartografiske" ekstraopplysninger som er feilplassert. Tar ikke noen spesielle akkurat nå, men slike feil finnes både på svenskekysten og her hos oss. Men slike ting er blitt bedre etter hvert. Tidligere var det mye feilplassering av navn på steder og øyer som var mer alvorlig.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ha meg unnskyldt min ignorans....

Jeg bruker C-Map både på jobb og privat men;

Hva er et infomerke?

Jeg kalte Havnesymbolet for et infomerke. Legger man markøren over dette symbolet så vil man få opp nyttige opplysninger om havnen/stedet. Også vist i bilde tatt av plotteren i dag. (Ikke godt bilde, men gjorde et tappert forøk.)

For de som har oppdatert brikken og legger dette over f.eks. Skagen havn vil også finne flyfoto av havnen i farger.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...