Jump to content

TMD30 Søvand i ferskvandssystemet

TG-cruiser

Recommended Posts

Hej derude.

Jeg har fornylig købt en Saga 7000 med en VP TMD30A.

Under prøveturen kørte motoren fint, og uden mislyde.

Men! Der er rent søvand i kølesystemet Efter en undersøgelse af kølesystemet, blev jeg klar over at det er helt forkert

Båden er nu på land. Jeg forsøger og banke kølerelementet ud af Ferskvand køleren, men den sidder fast.

Kan jeg køre videre på søvand? Jeg tror motoren har sejlet længe med søvandskøling...

Den virker til og køle motoren uden problemer med søvand i systemet, ekspansionsbeholderen blir hurtigt fyldt op når motoren startes. Når motoren stoppes tømmes expansionsbeholderen med det samme. Der er tale om en stor utæthed.

Mine overvejelser er og lade den være utæt, køre på søvand, og planlægge at skifte motor om ca. 2 år. Har ikke råd til ny motor før om 2 år. (så skal det være yanmar)..

Hvilken vej skal kølerelementet tages ud af ferskvandskøleren? Jeg går ud fra det skal fremad, altså væk fra turboladeren. Har købt en større hammer og vil forsøge igen på lørdag, vil først varme på kølerelementet med en gasbrænder.

Hvad syntes I?

Er der nogen problemer i og aftage køler-elmentet og så lade den køre uden, altså fylde det op med søvand?

Bortset fra dette problem er jeg glad for båden :fishing:

Hei. Få tak i verkstedhåndboka for motoren din. Har selv demontert kjølesystemet på samme motor for noen år siden. Det er brukt lettemetall, kobber, messing og jern i dette kjølesystemet. Det er stor mulighet for at det vil bryte helt sammen om du fortsetter å kjøre med denne lekkasjen mellom sjø og ferskvannsiden. I verkstedhåndboka står det litt om demontering av kjølesystemet. Du må være forsiktig med å slå delene fra hverandre da innmaten i kjølerne er skjøre/tåler lite vold. Om du nettop har kjøpt båten og kjøper ikke har informert deg om disse problemene så ville jeg ta dette opp med selger.

Det er 2 typer av kjølement. Den orginale er forankret i begge ender. Den modifiserte er forankret i begge ender + midt på. Den siste kan være et helvete å få ut, vi presset med flere tonn før den gav seg. Er det varmeveksleren som er problemet så har du en +20 000 kroners utgift foran deg. Antagelig er varmeveksler huset gått til h....e også. Men du beveger deg fremdeles i norske kroner 2003 rundt 20-25 000 kr. Skal du bytte motor om 2 år uansett ville jeg ikke spandert 5 øre på motoren. Uansett så får du noen kroner for det som er igjen av den. Den går nok i 2 år til og problemet den har vet du jo om.

Ved motorbytte bør du tenke deg om. Yanmar passer ikke på motorbeddingen til TMD 30,men det gjør derimot TAMD 31 :flag_da: Penger spart der og da du slipper ombygging av beddingen. Men smaken er som baken og fikser du ny bedding selv så er det jo grei skuring. :yesnod Om du velger Yanmar eller Vp har jeg ingen sterke meninger om, de er gode motorer begge to. Faktisk så er jeg tilbøyelig til å mene at D3 også vil gå inn uten ombygging av beddingen, men problemet kan være bredden høyere opp.(jeg tror det går bra også etter hva jeg har hørt). Overmotoriser så mye du kan ihvertfall. :flag:

Nu har jeg fået afmonteret varmeveksler huset, og efter flere forsøg med cola og gasbrænder :eek: Igår aftes gav den sig løs, og nu er den ude.. Rørveksleren har flere "løse" rør kan man se fra endne, og nogen er knækket i 3 stykker.

Jeg bor i Nuuk i Grønland. Mit "problem" er at jeg har ikke noget værksted, og det er frost og sne udenfor..

Der er et volvopenta værksted i byen, og imorgen formiddag kører jeg til dem og spørger hvad de kan gøre. Og hvor meget det koster :headbang: for en ny veksler indsats.

Heroppe er sådanne nogle ting, som regel meget dyre..

Jeg vil også spørge et firma i DK om pris på reperation, hvis det kan lade sig gøre.

I endedækslet på rørveksleren er den bolt som holder slange flangen knækket. Det skal også laves.

Er der nogen som har erfaring med og få repareret en rørveksler?

Kan de udskifte defekte rør, og hvor stort arbejde er det mon for dem?

Er der nogen som kender et sted med billige VP dele, pakninger og O ringe og filtre, som vil sælge postordre?

Jeg har fået et tip om og kigge efter et i sverige, men har ikke fundet noget endnu.

Og endelig et sidste spørgsmål:: Er der en som har en rørveksler som måske passer til min og ligge derhjemme og gerne vil af med den??

• 3 uker senere...

Nu har jeg fået et overblik over situationen. Jeg skal bruge en ny rørkøler element. Huset ser OK ud, der er lidt tæring i den ene ende, men en ny Oring burde holde det tæt.

Jeg er ved og under pris. Har fundet en pris på ca. 7800kr, for rør veksler, hos marineexpress.com.

Dollarskursen er lav, og det er måske med og udnytte det.

Den lokale forhandler vil have knap 10.000 for rør veksleren alene. :cryin:

Er der nogen som har erfaring med og købe hos marineexpress? eller andre internet sælger?

Jeg er spændt på og få det samlet igen, og om det så kommer til og virke rigtig igen.

• 3 måneder senere...

Så nu har jeg fået en ny veksler. Afleverede huset til et marineværksted og de satte ny veksler element i og så blev jeg 11.375 DKK fattigere :cryin:

Det tog dem kun 3 måneder og få fat i veksler og samle den, men det er vinter så jeg ventede bare. Da jeg afleverede den bestilte jeg også andre dele, men det havde de overset! Så kunne jeg ikke samle motoren, når jeg manglede pakninger. Nu har jeg selv købt dem fra USA hos marinepartsexpress, det tog kun en uges tid og få dem leveret.

Fortryder lidt at jeg ikke selv købte veksler og samlede det, for der kunne have været sparet et par tusind nu da dollarskursen er lav.

Et andet spørgsmål:

På veksler huset er der 2 ventil haner på, det er til "Hot water outlet" Men det er kun den ene der bliver brugt til varmeapperatet, som er en kjøller model.

Hvorfor er der mon 2 haner til "hot water outlet"? Er der forskel på temperaturen? Hvilken er den bedste og bruge når man kun bruger den ene?

Idag har iv årets første dag med tøvejr heroppe og 3 graders varme, så nu er det snart tid til og få motoren samlet hvis jeg vil nå og sejle i denne sæson. Har osse købt ny kaleche til båden fra Saga i Norge, så nu skal det bare monteres.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...