Jump to content

Hvordan ville den beste vinterbåten vært?

Belgarath

Recommended Posts

Sånn som været har vært de siste ukene, er det nesten synd jeg tok opp båten da jeg gjorde. (de som har sett bildene av propellen min kan være enige i at det var like greit å få den opp..)

En tanke som slo meg var å ha en enkel båt for vinterbruk. Stikke ut og finne en fisk i ny og ne og bare ut for å lufte vettet en dag med vindstille og solskinn..

Det første som slår meg da, er en tålig grei GH14 med tresylindra Yamaha.. På den annen side, er det så gunstig med påhenger i frost og is?

Jeg har kommet frem til følgende:

- Stål er vel en fordel. Tåler litt i forhold til plast og tre. hvis tre, er ishud et must

- Ikke planerskrog. I utgangspunktet føler jeg propell og aksel kommer lenger unna is og slaps..

- Ferskvannskjølt og tørr eksos. Kjølkjøling er vel kanskje det som er mest solid, men en kjølesløyfe lavt nede på skroget vil komme ned under den meste isen.

Noen som har forslag til noen båter som kan egne seg? Eventuelt erfaringer med båter som har fungert bra?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Er i ca samme situasjon som deg. Har hatt tilgang til en Yamarin big catch som vinterbåt men eier av denne har nå lagt den for salg. Så da var det å finne egnet redskap som erstatter. Står nå og vingler mellom en AL 430 med 25hk Tohatsu eller en eller annen form for eldre plastsnekke til ca samme pris (maks). Pluss og minussider med begge konseptene. Heller vel mest mot en AL da jeg i grunnen har mer enn nok mekking og vedlikehold på seilbåten til at et plastsjarkprosjekt vil få nok stell. Ikke hengt meg opp i AL heller men ser det positive med en stabil båt som tåler litt nærkontakt med svaberg. Ser det også finnes diverse rimelige plastbåter i denne størrelse så snuser litt på dem.

GH 14 er en grei båt å komme seg ut å fiske. Heng på en brakett med en ekstra 4hk som nødmotor. Har vært en del ute med påhenger 10-25 hk motor på vinteren, og har aldri hat problemer med disse. Ellers er jo en 22-26 fot plastsjark med 10 elller 22hk Sabb med kjølerør, og oljebysse i hytta en behagelig, trygg og rimelig farkost for vinterfiske. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...