Jump to content

Mercruiser alignment tool (tolk?)


Brynjar

Recommended Posts

Det skal enkelt puttes inn i hullet og om alt er i orden gli lett til bunns :wink: Du må ikke bruke kraft.

 

Det som normalt skjer over tid er at motoren setter seg litt på motorlabbene bak. Du vil da merke at tolken ikke vil inn i splinen på dempeplata på svinghjulet. Du må da justere motorlabbene og løfte motoren litt intill tolken glir lett på plass. Motoren er da opprettet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Det er jo kun motorlabbene foran som er justerbare. Bak er jo motoren forankret i transom (med fjærbelastede bolter).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ser at jeg var litt upresis. :rolleyes:

 

Inn mot drevet er motoren som teerex beskriver boltet fast mot transom, så dette er et fast punkt.

Motoren justeres på labbene som står i andre enden altså lenger frem i båten.

 

Når jeg skrev bakkant av motor så tenkte jeg i forhold til at du står og ser inn gimball lageret som du putter tolken inn i.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Ja du burde kunne sette den rett på plass og sjekke oppretting etter at motoren er monter.

 

Juster litt om nødvendig helt til slutt før du setter på drevet.

 

Redigert: Dette forutsetter at motorfestene i fremkant ikke kan forskyve seg sideveis. Motoren må også være korrekt opprettet sideveis. Om du bruker de samme festepunktene som var der når du tok ut motoren og bolthullene ikke er ovale så skal du ikke kunne feile der.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Litt viktig å få med at gimbal lageret også må rettes mot koblingen på motoren. Hvis ikke dette blir gjort så kan dere stille til dere ser mannen med ljåen uten å få inn alignment verktøyet.

Først må man få verktøyet til å så vidt entre koblingen. Dette gjøres ved å stikke denne opprettingsdoren inn, trekke den litt ut igjen og kakke med en plasthammer på doren sideveis eller opp og ned. Ikke nødvendig hvis doren allerede entrer.

Deretter så stilles skruene i forkant av maskinen.

 

De rustfrie skivene som ligger mellom aktre motorlabber og transom skal KUN brukes om man ikke får senket forkant av maskin nok ned til å oppnå riktig oppretting.

Link to post

Nei, du vil nesten aldri få den helt på millimeteren tilbake der den sto. Og for all del, prøv aldri å presse drevet på, da kan det kile seg skikkelig.

 

Bruk alldig toolen til å sjekke. Innretningen av motoren er det en del å gå på. så går ikke toolen inn, så rigle litt i lageret til den glir til bunns. Da kan drevet lempes på plass. lykke til.

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...