Brynjar Svart 29.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Er det forresten noen som har brukt dette verktøyet og som kan si noe nærmere om hvordan det gjøres? Alltid fint med andres erfaringer og forlaring på norsk. (Takk) Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
SF Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Det skal enkelt puttes inn i hullet og om alt er i orden gli lett til bunns Du må ikke bruke kraft. Det som normalt skjer over tid er at motoren setter seg litt på motorlabbene bak. Du vil da merke at tolken ikke vil inn i splinen på dempeplata på svinghjulet. Du må da justere motorlabbene og løfte motoren litt intill tolken glir lett på plass. Motoren er da opprettet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Teerex Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Det er jo kun motorlabbene foran som er justerbare. Bak er jo motoren forankret i transom (med fjærbelastede bolter). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SF Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Ser at jeg var litt upresis. Inn mot drevet er motoren som teerex beskriver boltet fast mot transom, så dette er et fast punkt. Motoren justeres på labbene som står i andre enden altså lenger frem i båten. Når jeg skrev bakkant av motor så tenkte jeg i forhold til at du står og ser inn gimball lageret som du putter tolken inn i. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Brynjar Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Takker. Så når motoren min har vært løftet ut uten å endre justeringen på fremre feste skulle den i utgangspunktet være ganske nært korrekt innstilling ? I merc manualen står det fortrinnsvis om nyinstallasjon og om hvordan en må gjøre tilpassingen mens en har motoren i kran/heis. Skulle vel slippe det jeg da. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
SF Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 (redigert) Ja du burde kunne sette den rett på plass og sjekke oppretting etter at motoren er monter. Juster litt om nødvendig helt til slutt før du setter på drevet. Redigert: Dette forutsetter at motorfestene i fremkant ikke kan forskyve seg sideveis. Motoren må også være korrekt opprettet sideveis. Om du bruker de samme festepunktene som var der når du tok ut motoren og bolthullene ikke er ovale så skal du ikke kunne feile der. Redigert 30.Oktober.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Litt viktig å få med at gimbal lageret også må rettes mot koblingen på motoren. Hvis ikke dette blir gjort så kan dere stille til dere ser mannen med ljåen uten å få inn alignment verktøyet. Først må man få verktøyet til å så vidt entre koblingen. Dette gjøres ved å stikke denne opprettingsdoren inn, trekke den litt ut igjen og kakke med en plasthammer på doren sideveis eller opp og ned. Ikke nødvendig hvis doren allerede entrer. Deretter så stilles skruene i forkant av maskinen. De rustfrie skivene som ligger mellom aktre motorlabber og transom skal KUN brukes om man ikke får senket forkant av maskin nok ned til å oppnå riktig oppretting. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Dersom gimball lageret har vært skiftet må dette gjøres menn om motoren settes tilbake uten at dette er rørt skulle det vell stå på sin rette plass. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Yankee Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Nei, du vil nesten aldri få den helt på millimeteren tilbake der den sto. Og for all del, prøv aldri å presse drevet på, da kan det kile seg skikkelig. Bruk alldig toolen til å sjekke. Innretningen av motoren er det en del å gå på. så går ikke toolen inn, så rigle litt i lageret til den glir til bunns. Da kan drevet lempes på plass. lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Takk for hjelpen alle sammen. Alltid godt å høre andres erfaringer før en skal i gang med "alvorlige" operasjoner. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
KSE Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Volvo bruker et annet prinsipp og trenger ikke oppretting på samme måte som Mercruiser sine drev. Vet du hvor mye avvik man kan ha på volvo drevet? F.eks. avstand mellom svinghjulshus og flens/transom? Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Men du fikk ut boltene uten å ødelegge gjenger? I verstedhandboka mener jeg det står at en skal varme, men da må en sikkert bruke kjølesprøy også. Har du noen tips? Grunnen til at man blir anbefalt å varme disse, er at da slipper loctiten. Tror den slipper på 120 grader. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 (redigert) Vet du hvor mye avvik man kan ha på volvo drevet? Nei, dessverre det vet jeg ikke, har manualen liggende og antar at det står der, men denne finner du også her på BP sitt dokumentarkiv. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/16416-volvo-penta-drev/ Redigert 21.Juli.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.