Jump to content

Ny båt 30- 32 fot

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har fått forståelsen av at noen måler lengden med og noen uten baugspyd og badeplattform. Hva er det vanligste. Som GeirFrode sier er Nordan Family 27, 8,30 m. Jeg er litt usikker på om det er inkl. eller ekskl. spyd og plattform. Forgjengeren som het Summer Family ble også betegnet som 27 fot, men var uten baugspyd. :lol:

Husker ikke fra hvilket år det ble bestemt at båtene skulle angis i total lengde, LOA. Var det samtidig med at CE-merkingen begynte, tro? Det var ihvertfall mange båter som ble mye lenger plutselig, og synes også at prisene steg proporsjonalt med lengdeøkningen. :lol:

Lengden på Family'n er oppgitt uten baugspyd og badeplattform, slik at den ville vært noe over 9m totalt tenker jeg. (Har aldri målt eksakt)

Lagt inn av: Bitteliten Lagt inn: 03/02/04 10:52

Fant en til med juksefot - hentet fra test i Baatmagasinet

Nimbus 310 har en total lengde på 9,18 meter, hvilket er litt i overkant av 30 fot. Men skroglengden er 8,40 m, hvilket gjør at båten i realiteten er en 27,5-foter.  

Nå heter båten 320 Coupe - så da har den vel fått litt større badeplattform og litt lengre baugspyd.

Det jeg fortsatt stusser litt ved, er lengde i fot, kontra lengde i meter. En 26 fot båt mener jeg er 8,0 meter. Er ikke en fot ca 30 cm, grovt regnet? En 30-foter blir da 9,20m. Nimbus'ens mål blir jeg ikke klokere av,da, desverre.  :crazy:  :confused:

Husker at dette har vært diskutert for en tid tilbake, men vet ikke om det ble konkludert med noe fasitsvar da heller.  :confused:

Virker som mye går på skjønn. (Les flest mulig fot på kortest lengde i meter og cm.)  

1 fot = 12 tommer.

1 tomme=2,54 cm.

1 fot= 30,48 cm

30 fot= 914,4 cm

Jeg tror det er markedsavdelingene hos båtprodusentene som fastsetter betegnelsen på båtene. Det er nok derfor f.eks. Nibmbus'en  heter 320 og ikke 32 fordi 32 forbindes med antall fot mens 320 bare er et navn/en betegnelse.

Nimbus 320 Coupe er 9,18 cm LOA mens Nimbus 32 Balista har en LOA på 10,40 (34 fot). Enda morsommere blir det når Nimbus 350 Coupe er 11,05 LOA (36 fot).

Og da ble vi jo alle kloke - eller hva  :lol:.  er ikke lett å forstå hvor stor en båt er uten at man har vært ombord i den og sett.

:confused:

Det jeg fortsatt stusser litt ved, er lengde i fot, kontra lengde i meter. En 26 fot båt mener jeg er 8,0 meter. Er ikke en fot ca 30 cm, grovt regnet? En 30-foter blir da 9,20m.

Grovt regnet så er 1 fot = 30 cm.

Følgende er omtrentlig riktig: 20 fot = 6 m, 25 fot = 7,5 m, 30 fot = 9 m  osv.

En 26 foter er derfor omtrent 7,8 m.   Min egen 27 foter = 8,1 m.

Ja, det er korrekt. Skjønner ikke helt disse navneforandringene på gamle gode båter. Alle som kjenner JODA, og noen flere, vet hva JODA 8100 er. Men hvem kjenner JODA 850. Kanskje bare du og jeg som selv har en "åtte-ett" (regner med at du har en siden du "heter" TwinCab og "kan" JODA).

Den nye 850 er vel også lik over fenderlista, og ikke bare under. Sitter med brosjyren foran meg, og det er bare kosmetiske forandringer. Targabøyle, og vindu i akterkabin som er flyttet. Ellers skal en vel lete lenge for å finne forandringer, bortsett fra et større toalettrom.

Flott båt, men jeg har også prislista fra januar 03. Skrekk og gru  :yesnod:

Ser ut som om drømmesesongen har begynt for alvor:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=416...08&pos=15&rub=7

Er nok drømmepris også. Er dette en 98-modell Scirocco, så er nok 1,51 mnok ganske så overpriset, til tross for 2xKad 44 og en del utstyr. Legg på 275.000 så får du en 2000-modell 37 Grand Mistral m/samme motorer som ligger på baatnett.no (se innlegg tidligere denne tråden). Til gjengjeld er nok denne underpriset (burde jeg si det? :nonod:)

Myyyyyyye penger uansett og selvsagt "galskap" (men det vil mange hevde at det meste knyttet til båt er :lol:), men med en rente på rundt 3% (hvis en er så heldig å ha fast eiendom som sikkerhet) så kan en gjøre seg noen interessante regnestykker. 3-fotsyken blir ikke akkurat mindre av det. Men så kan jo renta gå opp like fort som den kom ned. Da er det ikke fullt så kjekt.

Jeg får drømme litt videre  :yesnod:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...