Geir V. Startet 1.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2004 Er det noen som har erfaring med Mercathode system, er dette noe som bør installeres????? http://www.mercstuff.com/mercathode_kit.htm Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2004 Jeg har aldri hørt om dette produktet her. Men det er en del skip som bruker tilsvarende systemer. Så vidt jeg husker pumper man elektroner inn i stålskroget. Dette bevirker at kalk løst i sjøvannet "limer" seg på skroget og danner tett (diffusjon) belegg. Derav reduseres den generelle korrosjonen. Faren er at man beveger seg inn i såkalte overspenningskurver med sterkere korrosjon. På skip er dette forhindret ved at det er limt gummiplater på et par meter i dia. rundt elektrodene. Så hvis dette er samme systemet, så fungerer det i sjøvann. Teorien er grei nok. Spørsmål å stille er hvordan beskyttelsen er mot mulig overspenning og hvor stort strømforbruket er. Vi gjorde noen forsøk med denslags. Blandet ut 3% kokesalt i vannet fra springen, skjedde ingen utfelling. Klødde våre hoder. Hentet sjøvann og systemet kjørte. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 1.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2004 Dette er ikke noe nytt system, har vært brukt siden 50 tallet, minst. Men det er ikke så mange som kan forklare nøyaktig hvordan det fungerer, og hvordan det skal måles for å kontrolere om det fungerer.. Siden det er et Mercruiser produkt, så skulle det bare være å parkere ved nærmeste Mercruiser forhandler å få det kontrolert! Det prøvde jeg.. Det kom en mann og så på koblingsboksen inne i båten og fortalte at alt så ok ut.. Jeg kunne ha spart meg den turen... I manualen til Mercruiser står det at det skal senkes ned en elektrode bak båten og så måles spenningen mellom den og motorblokka. Ga opp hele Mercatode systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2004 I manualen til Mercruiser står det at det skal senkes ned en elektrode bak båten og så måles spenningen mellom den og motorblokka.::: Det er det man kaller en refersanseelektrode. Brukes for at man ikke skal havne inn i overspenningskurver. Man bør absolutt følge bruksanvisningen, hvis den sier noe om akkurat dette. Jeg vil ikke gi meg inn på anbefalinger her, og få skylda hvis noe går galt. Som du sier, dette er gammelt nytt. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 (redigert) Er det noen som vet et oppdatert part nummer på denne test elektroden? Er det noe alternativ til elektroden? Redigert 11.April.2010 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Prøver igjen. Finner ikke ut hvilket nummer elektroden har. Er det noen som har brukt elektroden tidligere? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Hvilket drev har du?? De fleste bravo drev bruker denne - 98869A17 ELECTRODE ASSEMBLY, With Quick Connectors Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
ansgar Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Har Bravo 3. Tenker på den elektroden som skal benyttes for å sjekke at systemet virker. Elektroden som skal senkes bak drevet for å måle spenning mellom jording på båt og bak drev. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 OK, da misforstod jeg. Dersom dette er et Mercruiser service verktøy står den vel omtalt i service manualen. Har du sjekket her: Service Manual #11 Bravo Outdrives 1988 to 1998 http://www.4shared.com/file/13782478...Manual_11.html Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
ansgar Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 har funnet nummeret på den i følge en manual MerCathode Reference Tester 76675A1 men kan ikke finne den hos noen forhandlere. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Sikkert ikke et instrument som selges til privatpersoner, men prøv eBay, du finner mye rart der. Alternativt må du nesten svinge innom en merkeforhandler å få dem til å teste for deg. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bayer Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Trenger vell bare et vanlig mulimeter og noen to kabler, en på batteri jord og en i sjø. Og så måle hva spenning du får. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Trenger vell bare et vanlig mulimeter og noen to kabler, en på batteri jord og en i sjø. I følge tegningen som er i manualen skal det være en motstand, en aksling med ledning rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Bayer Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Motstanden er bare for at skalleringen skal bli riktig i forhold til mercruiser viser til i manualen, og akslingen er for at du skal få den til å henge rett i sjøen med god kontakt. Fest en bolt/stang i enden av ledningen og lår ned. Sjekk resultatet med og uten mercathoden tilkoblet. Er målingen mellom 750 - 1180 millivolts er alt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.