Jump to content

Mercathode system, erfaringer?

Geir V.

Recommended Posts

Jeg har aldri hørt om dette produktet her. Men det er en del skip som bruker tilsvarende systemer. Så vidt jeg husker pumper man elektroner inn i stålskroget. Dette bevirker at kalk løst i sjøvannet "limer" seg på skroget og danner tett (diffusjon) belegg. Derav reduseres den generelle korrosjonen. Faren er at man beveger seg inn i såkalte overspenningskurver med sterkere korrosjon. På skip er dette forhindret ved at det er limt gummiplater på et par meter i dia. rundt elektrodene. Så hvis dette er samme systemet, så fungerer det i sjøvann. Teorien er grei nok. Spørsmål å stille er hvordan beskyttelsen er mot mulig overspenning og hvor stort strømforbruket er. Vi gjorde noen forsøk med denslags. Blandet ut 3% kokesalt i vannet fra springen, skjedde ingen utfelling. Klødde våre hoder. Hentet sjøvann og systemet kjørte.

Dette er ikke noe nytt system, har vært brukt siden 50 tallet, minst.

Men det er ikke så mange som kan forklare nøyaktig hvordan det fungerer, og hvordan det skal måles for å kontrolere om det fungerer.. :cool:

Siden det er et Mercruiser produkt, så skulle det bare være å parkere ved nærmeste Mercruiser forhandler å få det kontrolert! :cool:

Det prøvde jeg..

Det kom en mann og så på koblingsboksen inne i båten og fortalte at alt så ok ut.. :cool:

Jeg kunne ha spart meg den turen...

I manualen til Mercruiser står det at det skal senkes ned en elektrode bak båten og så måles spenningen mellom den og motorblokka.

Ga opp hele Mercatode systemet.

I manualen til Mercruiser står det at det skal senkes ned en elektrode bak båten og så måles spenningen mellom den og motorblokka.::: Det er det man kaller en refersanseelektrode. Brukes for at man ikke skal havne inn i overspenningskurver. Man bør absolutt følge bruksanvisningen, hvis den sier noe om akkurat dette. Jeg vil ikke gi meg inn på anbefalinger her, og få skylda hvis noe går galt.

Som du sier, dette er gammelt nytt.

• 6 år senere...
  • 3 uker senere...

Motstanden er bare for at skalleringen skal bli riktig i forhold til mercruiser viser til i manualen, og akslingen er for at du skal få den til å henge rett i sjøen med god kontakt. Fest en bolt/stang i enden av ledningen og lår ned. Sjekk resultatet med og uten mercathoden tilkoblet. Er målingen mellom 750 - 1180 millivolts er alt ok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...