BEG Startet 2.Februar.2004 Del på Facebook Startet 2.Februar.2004 Går med tanker om kjøp av helt ny båt. Noen av dere har sikkert hatt gleden av å hente ut en ubrukt pærle, eller er det slik? Det er noen ting jeg tenker på, som kanskje noen av dere kan gi meg innspill på; * Hvordan er erfaringen med ny båt ==> Den skal selvfølgelig være fri for feil, levert i henhold til spesifkasjon etc. Har dere opplevd det slik? Er eventuelle feil blitt utbedret på en god måte? Spesielle ting å være på vakt for? * Pris==> Er prislistene til leverandørene å anse som "villedende"? Hvis ja, hva kan man forvente av prutnings-monn (direkte-avslag i prisen, tilleggs-utstyr etc.) "Min" båt vil i størrelsen midt på 30-tallet, lukket motorbåt. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
OT-flyktning Svart 2.Februar.2004 Del på Facebook Svart 2.Februar.2004 Hvordan er erfaringen med ny båt ==> Den skal selvfølgelig være fri for feil, levert i henhold til spesifkasjon etc. :lol: Neida, det forventer jeg ikke. Men jeg er heller ikke den som løper tilbake til forhandleren for å få festet en løs skrue. Da jeg kjøpte min amerikansk båt fra svensk forhandler hadde jeg akkurat avbrudd planlegging av selvbygg. Så jeg var innstillt på egeninnsats uansett. Men prisen skal også være tilsvarende. Kjøper - og betaler - du en RollsRoyce da skal det komme en RollsRoyce. Men jeg ville ikke kjøpe en RR fordi da ville jeg ikke hatt den opplevelsen/sikkerheten at jeg selv hadde dratt til skruene Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Februar.2004 Del på Facebook Svart 2.Februar.2004 Da jeg bestilte min Nidelv 690 sport forventet jeg å få et produkt med kvalitet som tilsvarer prisen - for Nidelv koster mer enn andre tilsvarende båter fra andre produsenter. Jeg forventet da å få en båt i topp stand. Opplevelsen av båten da jeg fikk den levert svarte ikke helt til dette. Det var slurvet litt på båten ifm klargjøring og detaljmontering bl.a. glemt å sette på slange fra lensepunpe og ut av skroget (hvilket er en alvorlig sikkerhetsmangel:blush:), Nidelv hadde glemt å sette på et speil på toalettet, det var mye byggestøv i båten, et lokk på hydraulikktanken til drevet var dratt over gjengene... Bare småtteri - men irriterende. I tillegg har jeg hatt et par små oljelekkasjer på motoren - men det er en reklamasjon mot Mercruiser. Totalt sett ledet det til at jeg ba om en kompensasjon, hvilket jeg har fått og er fornøyd med. Kvaliteten ellers på båten er veldig bra - og lever absolutt opp til forventnignene. Det positive er at Dockside Marie på Vallø, Tønsberg som jeg kjøpte båten av har stilt opp og rettet opp i manglene på en positiv måte. En tanke jeg har gjort meg er at neste gang jeg kjøper båt skal jeg ta et par besøk til verftet under byggingen. Først og fremst fordi det er morro å se - men også for å vise at man bryr seg om det man betaler for, og at man er opptatt av at ting er i orden. Min erfaring er at jeg er veldig positiv til å kjøpe ny båt igjen. Ulempen med ny båt er at det nok alltid vil være enkelte småting man finner etter kort tids bruk, og det tror jeg man finner uansett hva man velger. Et poeng er også at jo dyrere båt man velger, jo mer forventer man at ting er i orden, og at man pirker på småting. Dette stiller store krav på fabrikk og forhandler. Her har jeg hørt veldig mye bra om Windy - båtene koster masse - men er også bra. Kjøper man brukt har første eier luket bort de småfeilene som er. Ulempen med å kjøpe brukt er at man ikke kjenner historien til båten - hverken driftssikkerhet for motor eller hvordan båten er brukt. Mye kan man se på en grundig gjennomgang - men ikke alt. Min perosnlige konklusjon er at så lenge prisforskjellen mellom brukt og ny ikke er for stor vil jeg foretrekke ny båt. Så får jeg heller kjøpe en litt mindre ny båt om pengene ikke helt strekker til (de har en kjedelig tendens til ikke helt å rekke til alle drømmer). Men om det - som på en Windy 32 Scirocco - skiller mer enn 600.000 mellom en ny båt og en 4 år gammel båt - da må jeg si at jeg tenker litt på å kjøpe brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 2.Februar.2004 Del på Facebook Svart 2.Februar.2004 Har kjøpt både ny(Scand Tropic i 1999) og flere brukte båter.Min erfaring er at rent økonomisk er en brukt båt å foretrekke.Da jeg solgte Tropic'en etter 2 år merket jeg det på lommeboka.Det er et tap man må ta med i beregningen..senere stabiliserer prisen seg mere eller mindre alt etter hvor kurant båt man investerer i . På en brukt båt vil som regel barnesykdommer og feil være utbedret og ikke minst får du med ekstrautstyr til en mindre pris enn om du vil måtte ettertmontere eller få med i en ny båt,da er det stort sett full pris som gjelder.Ekstrautstyret på Tropice'n ble nærmest å regne som lokkemat for å få interesserte kjøpere. Mitt råd : Ikke gå for ny båt men kjøp så ny båt du kan hvor 'førstetapet' er tatt. Sitér dette innlegget Link to post
OdinIII Svart 2.Februar.2004 Del på Facebook Svart 2.Februar.2004 Jeg har kjøpt 5 nye båter, men ingen har vært feilfrie, det er stort sett bare småfeil men irriterende. Ekstra utstyr som blir montert i en båt som eks elektronik får du aldri noe igjen for, det blir som en annen nevnte før i tråden, lokke mat. Baugpropell og vinsjer kan du vel kanskje få noe igjenn for, men! Jeg løper heller aldri tilbake til selger for noe småfeil, utbedrer heller feilen selv og får det som jeg vil + at du lærer båten å kjenne. Hilsen Cato Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 2.Februar.2004 Del på Facebook Svart 2.Februar.2004 Vis meg en verftsny ny båt uten feil og mangler, så skal jeg vise deg et teknisk mirakel! Av en eller annen ufattelig årsak klarer ingen båtbyggere å levere et produkt som samsvarer med den prisen og den kvaliteten som ble lovet ved inngåelse av kontrakten, nesten uansett hvor mye båten koster (ref. Røkkes båt til nesten 450 mill. hvor malingen flasset av)!!! Jeg vet ikke hvor det svikter, men for norske båtbyggere sin del synes det naturlig å levere noe tilnærmet et 3/4 fabrikat selv om prisen som kreves er for ferdig båt. Er det fordi de tror at alle nordmenn er født med ski på bena og skiftenøkkel i handa? Eller er det fordi vi som kjøpere er villige til å akseptere feil og mangler bare vi får et latterlig lite avslag i prisen og dermed sitter igjen med en følelse av at her gjorde vi en god handel? Er båtprodusentene med andre ord utskjemte av oss kjøpere og bevisst leverer et produkt som ikke er opp til standard? Jeg bare spørr........... Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 2.Februar.2004 Del på Facebook Svart 2.Februar.2004 Må desverre si meg enig i det som fremkommer over her. Kjøpte ny båt fra produsent i 2002, og håpet på problemfri hverdag. Desverre har det vært endel irriterende småfeil, men det mest alvorlige har blitt rettet av enten Volvo eller produsenten. Volvo har jeg gode erfaringer med, men produsneten var desverre ikke særlig interessert i dialog etter leveranse/oppgjør. Etter diverse "opphetede" samtaler har det meste imidlertid latt seg løse, men motviljen gjør at jeg terskelen for reklamasjoner og klager kan være noe høyere enn den ellers ville vært. Et råd dersom du skal kjøpe nytt: Skriv en så god og detaljert kontrakt som mulig, og få gjerne hjelp til å sette den opp. Ta det opp med selger allerede når du viser interesse for båten første gang. Da er han gjerne mer villig til å godta kontrakter som ikke er hans egne, bare for å få deg som kunde. Få med leveransetidspunkt, og krev dagbøter dersom fristen ikke overholdes. mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Keiko Svart 2.Februar.2004 Del på Facebook Svart 2.Februar.2004 Har vurdert ny båt i vinter, men.............. Drømmebåten er for dyr selv om drømmene skifter Har vært i kontakt med flere norske båtprodusenter i det siste for å prøve med "forhandlinger" angående pris og utstyr. Det intrykket jeg sitter tilbake med er at alle har ordrebøkene fulle, og er ikke så innteresert i kunder som vil ha en båt som er litt anerledes en "alle andre" Var i kontakt med en som selger finske båter, han bare beklaget seg over svak norsk kronekurs, og dyre importbåter. Tror han hadde gitt opp... Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Få med leveransetidspunkt, og krev dagbøter dersom fristen ikke overholdes. mvh Glemte en viktig ting som bør med i kontrakten: Forlang at alle reklamasjoner, feil og mangler skal rettes der hvor båten befinner seg, evt. at produsent er ansvarlig for transport ifm. feilretting. Kan være ganske dyrt å sende båten halve landet rundt. Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
BEG Svart 3.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Ingen har kommentert forholdet mellom prisliste og hva båtene faktisk selges for. (rabatt). Noen erfaringer? Ellers takk for gode tips om kontrakter oa. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Ingen har kommentert forholdet mellom prisliste og hva båtene faktisk selges for. (rabatt). Noen erfaringer? Ellers takk for gode tips om kontrakter oa. Mvh. BEG Fikk selv liten eller ingen rabatt, men båten var, etter min menig priset svært lavt i utgangspunktet. 1 120 000 for ferdig båt m. KAD43 og bl. a. baugprop, vinsj, komfyr, defroster og dieselvarmer og alt det andre som "må" ombord (bortsett fra elektronikk) Synes ikke dette er ille for en 33 foter med FB og to styreposisjoner. Idag koster vel samme båte ca 1,3 mill m. KAD300 fiks ferdig. Heller ikke ueffent sammenlinet med andre tilsvarende båter. (....og det store plusset er de tre kabinene som jeg har nevnt før) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Bitteliten Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Jeg tror det varierer ganske mye fra merke til merke hvor mye "luft det er i kalkylene" - dvs. hvor mye rabatt man får. En 33 forter til 1,3 mill høres billig ut. Samtidig ser man jo ofte at det er spart inn på kvaliteten på båter. Det er faktisk et skille mellom Scand og Windy. Jeg tror Om man forhandler om ny båt er det en fordel med forhandlingserfaring. Har man ikke det - så få med deg en du kjenner som kan forhandle for deg. Jeg henter alltid tilbud fra to forhandlere ved alle store kjøp (bil, båt, etc), og jeg ofte rabatter. Det er ganske morsomt å komme tilbake til en selger som har sagt at "dette er det beste tilbudet du kan få" også har du fått et tilbud fra en annen forhandler som er langt lavere. De fleste fabrikker og forhandlere er interessert i å selge - og så lenge det er ledig kapasitet i markedet til å levere er det prutningsmonn. Men om man sier at jeg skal ha en Windy eller f.eks, en Hallberg Rassy (3 års leveringstid) - da kan man glemme å få rabatter. Sitér dette innlegget Link to post
Robin Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Har desverre ingen erfaring med kjøp av ny båt. Men jeg så Bayliner hadde en 31.fots flybridgebåt til under 900 000.-. Kanskje verdt å kikke på om ikke annet. Lykke til med ny båt. (skulle ønske det var meg ) Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Jeg kjøpte en ny Westbas i -99. Startprisen på båten var lav, så en må legge til 100' for å få båten slik en ønsker. På feilsiden er jeg meget godt fornøydd,.Hadde vannlekkasje i en påfyllingstopp for diesel, og et kjøleskap som ikke tettet skikkelig. Begge deler vart byttet uten diskusjon. Båten var godt satt sammens og er uten skrangling og knirkelyder. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Et alternativ kan være å kjøpe en 2-3 år gammel båt gjennom forhandler. Ofte vil noen bytte et hakk opp og da formidlere gjerne båtbygger eller forhandler salg av den gamle. Slik kan en fåt garanti og service som ved kjøp av ny båt, men likvel få en båt kvitt barnesykdomene og med ekstrautstyr. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Uansett prisklasse så er det helt sikkert mest økonomi i å kjøpe brukt, nybåttapet er tatt, småfeil utbedret og noe/mye utstyr er kommet ombord for å bli. En skikkelig båt er laget for å vare lenge, og kurante merker har prisstigning! Men hvis du er opptatt av å ha en båt ingen har tuklet med før deg er det kanskje en annen sak? M h t rabatt i forhold til prisliste eller utropspris, så spørs det vet vel etter hvor god forhandler du er! Her florerer mange historier om "røverkjøp". mvh JanS/Gygra Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.