Sleipner93 Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 har du tatt med Rubb motoren, bygget på rubbestadneset, mener å huske at de motorene som var bygget der het Rubb Han har nok ikke glemt den nei.. 175. WICHMANN Wichmann motorfabrikk, Rubbestadneset Det var de 1 sylindra som ble kalt Rubb vel? Poseidon har selv en Wichmann 5DCT i Poseidon.. Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 ok. la ikke merke til den.. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 har du tatt med Rubb motoren, bygget på rubbestadneset, mener å huske at de motorene som var bygget der het Rubb. Som min unge venn Sleipner93 allerede har påpekt så har den legendariske Rubb'en selvfølgelig kommet med på listen Det finnes knapt maken til motorer (med noen få unntak) og det er med god grunn at Rubbestadneset kalles "2-taktsmotorens vugge" . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
hengefjes Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 John Åge her mener det var noe som hette "Steinkjermotoren". Den var visstnok en innabords bensinmotor som ble bygd i ei smie på Steinkjer en plass. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
kritrov Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Hei. Er SOLO motoren norskbygget? Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Det skal og ha vore motorfabrikk på Skjærjehamn. Og motoren heitte då Skjærjehamnmotoren Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Hei. Er SOLO motoren norskbygget? SOLO er svensk De forsøkte iherdig å hevde seg i markedet den gangen man hadde bensinmotorer i både snurpedorryer og loddebåter, men de kom aldri opp mot MARNA i krefter og pålitelighet Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sleipner93 Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 SOLO er svensk De forsøkte iherdig å hevde seg i markedet den gangen man hadde bensinmotorer i både snurpedorryer og loddebåter, men de kom aldri opp mot MARNA i krefter og pålitelighet Såklart er bedre enn :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 tror fortsatt att #3 Albin og även #69 Jøta er svenske, staves Gøta o firer 100 jubileum i år http://www.gotamotor.se/ skulle också vara kul o veta hur många som fortfarande produserer motorer idag ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Albin er nok svensk. Albin Motor i Kristinehamn produserte motorer under eget navn frem til 1970. Deretter byggde de i noen år motorer for VP. Min MD7 er bygget av Albin Motor. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 jepp o sen eller samtidigt startades Albin Marin.....Vega, Viggen Albin25 osv...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Har hatt en Albin O-41. Gikk ufattelig stille og brukte noe ufattelig med bensin. Ellers ble jo Horten-Sulzeren bygget i bøtter og spann. B&W motoren ble bygget både i Oslo og i Fredrikstad. Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Angående Ullensvang: Dette må være "Ullensvangmotoren" eller "Lambrigtmotoren" på folkemunne, produsert av Ullensvang Mekaniske Verkstad (UMV) på Lofthus, fra ca 1925 og iallefall til etter krigen. Flere små semidieselmodeller ble produsert, og brukt både i båt, og som stasjonærmotorer til taubaner og annet. UMV startet som smie i 1895 av Ole Ullensvang, ble overtatt av sønnene Ola og Lambrigt Ullensvang i 1926, som startet produksjon av motorer. Flere mer eller mindre operative motorer finnes fremdeles. Radøy Motorsamling v/Guttorm og Kristin Storheim har engasjert seg i denne historien, og kan helt sikkert fortelle mer både om UMV, og andre. Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Mackser Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 (redigert) Heisann. Har kommet over en gammel liten bensinmotor som har stått i en nordlandsbåt. Den heter J.A.P model 43... Er det noen som kjenner denne motoren, og kanskje har opplysninger om den? Redigert 16.Juni.2009 av Mackser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 JAP får meg til å tenke britiske J.A. Prestwich, hadde sin storhetstid på 20- og 30-tallet før de ble kjøpt opp av Villiers etter krigen. Produserte mye til motorsykler, hvor man vektla høy effekt i forhold til vekt og volum. Ble brukt på Morgan sportsbiler i de tider de var 3-hjulinger, er det kanskje en V2 du har? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Drammen jernstøperi laget små direktedrevene 2takt, (mulig det bare var de ansatte som laget de på kvelstid) Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Blokken verft i Sortlandssundet laget noen få motorer tidlig på 1900-tallet. De drev forøvrig med overhaling av redningsskøytene i mange år, og det er en nedlagt redningsskøytestasjon der, som nå er modernisert og drives som utleie hele året.... Finnøy motorfabrikk ligger på Finnøya (nå sammenbundet med Harøya (Rett innenfor Ona fyr)). Firmaet eksisterer, men ikke med motorbygging lengre. Forøvrig er det bygd opp et lite museum der, hvor det står en 2-cylindret Finnøy, som startes når besøkende kommer. MEGET saktegående på tomgang, en fryd å høre på. Flott gjestehavn rett ved siden av og spisested (Finnøy Havstuer), samt svømmehall rett ved ferjeleiet. Verd et besøk! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Christensen Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 For de som ikke har mulighet for å reise og se på Finnøyen så er det en mulighet her! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Selco 16-90 Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 (redigert) "Det var en gang motorværsksteder på hvært nes..." 1984. :) Redigert 15.April.2011 av Selco 16-90 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 1. For tredve år siden, om lag, var vi på Horgo i Austevoll. I Horgevågen så vi ei bu der man ennå kunne lese et halvt utvisket navn: "Horgens Motorverksted" - eller var det "- Mek. Verksted"? Vi tolket det i hvert fall som ett av de nesten utallige småverkstedene som fantes langs kysten, og der mange laget motorer. 2. JAP-motorer, luftkjølte, ble brukt en del til å motorisere robåter på Vestlandet, sikkert fordi de var "relativt" lette. Men de bråkte visst fælt, og de fylte godt opp i robåten! Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 (redigert) Noen som kan gjenkjenne denne motoren ? Mvh Even Vet om en ifra Grimstad du kan tilføye på den listen. En av motorene står i et glassbur på en Skole Og motoren KVIKk er Dansk vis e husker rett. Har selv en 3 hk Kvikk OG Nummer 3 = ALBIN er Svensk! Redigert 4.Juli.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 ...For de som ikke har mulighet for å reise og se på Finnøyen så er det en mulighet her! Just presis den motoren jeg nevnte Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Erling Jensen Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Stavanger Støberi & Dok produserte sannsynligvis en glødehodemotor mellom 1900 og 1903. Jeg har ikke fått dokumentert at dette er riktig. Mer informasjon om denne motoren finner man her. Sitér dette innlegget Link to post
los083 Svart 26.November.2021 Del på Facebook Svart 26.November.2021 Gammel men god tråd! Min bestefar hadde en 34 fot fiskebåt i som ble klargjort i 1934. Den hadde an 23 HK Alpha motor som var eldre enn båten. Jeg ser at Gulowsen Oslo solgte Alpha motorer men finner ikke 23 HK? Var dette en 2 takter eller fire takter? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.