Jump to content

Bytte av olje på S-drevet når båten er på vann?

Rastløs

Recommended Posts

Siden deter første gang jeg skal ha båten på vannet over vinteren, så er jeg skeptisk til alt !

Jeg har kjørt motoren med ferskvann, bytte olje og filtere på selve motoren, og fyllt systemet med

frosvæske. ( VP 2020 m / seildrev)

Hva med oljen på drevet ? - skal ikke den også byttes, og er det noe i veien for å skifte denne

når man ligger i sjøen?

( ved f.eks å pumpe ut oljen via peilepinne pluggen, og fylle tilbake samme vei ?)

Normalt skal man jo tømme oljen fra "bunnpluggen på drevet", men den ligger jo under vann.

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)

I utgangspunktet mener jeg det holder å bytte oljen 2. hvert år. Det er i alle fall det skifteintervallet jeg har fulgt på mine båter med S-drev. Å skifte olje ved å suge opp fra påfyllingshullet, mener jeg er fullt mulig. Det er riktig at event vann i oljen vil synke til bunnen i drevet, men hvis du peiler oljen like etter å ha kjørt motor og drev, vil vel event. vann være blandet inn i oljen og vise seg som melkehvit på peilepinnen? Skjer dette, må du få båten opp og få tømt drevet skikkelig for olje. Så må du finne årsaken til vannintregningen. I et slikt tilfelle ville jeg kontaktet et Volvo Penta verksted.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Tror ikke at det går å suge opp via påfylling. Rett under lokket ligger det er stor skive og det er så trangt der at en må være forsiktig når en fyller olje. Men det kan jo hende at en kan ta bort denne skiva. Dette gjelder for et 120 seildrev.

Når jeg tenker meg om har du rett i det Galdiator. Slangen til pumpen må nok stikkes ned gjennom kanalen til peilepinnen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...