Rastløs Startet 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2007 (redigert) Siden deter første gang jeg skal ha båten på vannet over vinteren, så er jeg skeptisk til alt ! Jeg har kjørt motoren med ferskvann, bytte olje og filtere på selve motoren, og fyllt systemet med frosvæske. ( VP 2020 m / seildrev) Hva med oljen på drevet ? - skal ikke den også byttes, og er det noe i veien for å skifte denne når man ligger i sjøen? ( ved f.eks å pumpe ut oljen via peilepinne pluggen, og fylle tilbake samme vei ?) Normalt skal man jo tømme oljen fra "bunnpluggen på drevet", men den ligger jo under vann. Redigert 27.Oktober.2007 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Forstår det sånn at dette er mulig på de nyeste drevene til VP altså de som selges med D1 motorene i dag. For de gamle i 120-serien som jeg antar du har går det ikke. Er jo mulig du kan få ut noe olje men i den grad det er vann i oljen ligger dette i bunnen og du får det neppe ut på måten du skisserer. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 27.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Ja SebaLDIUS. Det er nok akkurat samme motoren som sitter i din båt, så da får oljen bli der den er til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Jeg tror ikke du behøver å bytte oljen på drevet oftere enn annethvert år, sjekk instruksjonsboken din. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 (redigert) I utgangspunktet mener jeg det holder å bytte oljen 2. hvert år. Det er i alle fall det skifteintervallet jeg har fulgt på mine båter med S-drev. Å skifte olje ved å suge opp fra påfyllingshullet, mener jeg er fullt mulig. Det er riktig at event vann i oljen vil synke til bunnen i drevet, men hvis du peiler oljen like etter å ha kjørt motor og drev, vil vel event. vann være blandet inn i oljen og vise seg som melkehvit på peilepinnen? Skjer dette, må du få båten opp og få tømt drevet skikkelig for olje. Så må du finne årsaken til vannintregningen. I et slikt tilfelle ville jeg kontaktet et Volvo Penta verksted. Redigert 27.Oktober.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Pussig at denne tråden skulle dukke opp akkurat i dag, i og med jeg hadde tenkt å ta opp samme tema. Noen som har forsøkt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Tror ikke at det går å suge opp via påfylling. Rett under lokket ligger det er stor skive og det er så trangt der at en må være forsiktig når en fyller olje. Men det kan jo hende at en kan ta bort denne skiva. Dette gjelder for et 120 seildrev. Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Volvo beskriver i sin instruksjonsbok oljebytte på drev også når båten ligger på vannet, oljen suges opp med pumpe og det vil være ca 0,5L tilbake som du ikke får opp, helt ok. i følge dem. Er en redd for vann i drevet skulle metoden til Mathilde være fin for å påvise dette og er det spor av vann må båten på land uansett. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
"Mathilde" Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Tror ikke at det går å suge opp via påfylling. Rett under lokket ligger det er stor skive og det er så trangt der at en må være forsiktig når en fyller olje. Men det kan jo hende at en kan ta bort denne skiva. Dette gjelder for et 120 seildrev. Når jeg tenker meg om har du rett i det Galdiator. Slangen til pumpen må nok stikkes ned gjennom kanalen til peilepinnen. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Der fant du løsningen tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.