Jump to content

Hvilke instrumenter trenger en på pidestallen?

plimsoll

Recommended Posts

Jeg ser at på de nyere modellene av seilbåter blir det plassert en vel stor pidestall for å huse kartplottere og andre instrumenter. Er dette en ideell løsning?

Jeg forstår at rormannen ønsker kartplotteren innen rekkevidde, men hva ellers trengs på pidestallen?

Hva med synsvinkelen på kartplotteren, den er vel kun optimal ved motorgange da en står bak rattet?

Bare noen tanker fra min side. Hva med deres erfaringer/ løsninger?

Redigert av plimsoll (see edit history)

Etter mitt syn er det en optimal løsning ja, for meg er det naturlig å ha tilgang til det jeg trenger når jeg er ved roret... Det være serg kartplotter eller annet kjfst som måtte være av interesse.. De instument jeg trykker minst på er vindindikatoren og tridata, resten vil jeg ha innenfor rekkevidden fra rorplassen... Under seilas så sitter jeg også vanlivis ved rorplassen, og en sjelden gang på siden på kryss.... men jeg finner meg godt tilrette der og er fornød med plasseringen.... Dette medfører blant annet at jeg ikke kan kjøpe så stor plotter/radar jeg ønsker siden det ikke er plass til denne i pidestallen..

Men smaken her er vel som bakn vil jeg tro.... noen liker det enen mens andre ikke....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har kartplotteren på pidestallen og vind,logg,dybde fremst i cocpitten slik at hele mannskapet kan følge med på fart , vind og dybde. Hadde alle disse vært plassert på pidestallen så hadde det etter min mening vært en betydelig dårligere løsning enn jeg har i dag og da ville jeg montert repeetere framme på ruffen slik at det blir bedre å bruke i praksis.

Jeg har kartplotteren på pidestallen og vind,logg,dybde fremst i cocpitten slik at hele mannskapet kan følge med på fart , vind og dybde. Hadde alle disse vært plassert på pidestallen så hadde det etter min mening vært en betydelig dårligere løsning enn jeg har i dag og da ville jeg montert repeetere framme på ruffen slik at det blir bedre å bruke i praksis.

Jeg har vel også landet på dette som den optimale løsningen for meg så lenge jeg har med meg kompetent mannskap. Men dersom jeg skulle seile mye alene eller med uttrenet mannskap tror jeg at jeg vil velge alt på en pidestall. Men dette har sikkert også mye med smak og behag å gjøre.

Har bestilt Raymarine E-80 som jeg skal plassere ved pide stall. Vurderer da og flytte vind og tridata instrumentene i fremkant av cockpit. Det er ikke sikkert jeg vil kunne se dataene, men ser for meg at alle data fra disse instrumentene kan jeg hente ut i E-80, eks. legge i toppen av bildet.

Vil E-80 kunne gi god nok oversikt?

E80 er i grenseland i allefall på min 39, men den passer.. antar pidestallen på den nye 38 er samme type.. Jeg går for Garmin 4008 som jeg har sjekket passer.. som er samme skjerm som E80... 8,4"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Har bestilt Raymarine E-80 som jeg skal plassere ved pide stall. Vurderer da og flytte vind og tridata instrumentene i fremkant av cockpit. Det er ikke sikkert jeg vil kunne se dataene, men ser for meg at alle data fra disse instrumentene kan jeg hente ut i E-80, eks. legge i toppen av bildet.

Vil E-80 kunne gi god nok oversikt?

Er overhodet ikke problemer å se tallene på instrumentene om du plasserer de framme , du kan sågar plassere de på masten og alikevel se hva det står der.

Jeg seiler endel alene og bruker da autopilot og ville vært temmelig hemmet om jeg måtte ta turen bak rattet hele tiden for å sjekke hva osm skjer med fart og vind når jeg trimmer seil.

Har også autopilot men den er plassert nede til styrbord bak

autopil.jpg

vindlogg.jpg

E80 er i grenseland i allefall på min 39, men den passer.. antar pidestallen på den nye 38 er samme type.. Jeg går for Garmin 4008 som jeg har sjekket passer.. som er samme skjerm som E80... 8,4"

Er det noen spesiell grunn for at du går for Garmin SydVesten. Jeg ser mest på Raymarine siden resten av utstyret er det, og at det er velrennomert. Samtidig har jeg veldig god erfaring med Garmin håndholdt GPS (C60CXS) som jeg bruker i kajakk og på tur. Fantastisk bra GPS som ser satelittene om det er dårlig med frisikt. Jeg kommer kanskje bare til å bruke den den første sesongen for å se hva jeg så vil ha. C60en har jo nokså lite skjerm så nytten blir vel litt så som så. Den kan likevel såvidt jeg har forstått kommunisere med autopiloten og alt det der. På kartbordet inne har jeg analoge papirkart uansett, og PC.

Jeg velger Garmin utelukkende fordi jeg var knakende godt fornøyd med min 3010 som jeg hadde i gammelbåten... gammel vane vind å vende, eller gammel mann... men ser jo at Seatalk ikke kan benyttes som kommunikasjon mellom alt her... jeg må bruke nmea, men det går nok bra det også vil jeg tro...

Dette med plottere er nok mest smak og behag tror jeg... og det ligger ikke noe mere bak dette enn som så.. vel jeg hadde litt problemer med Navionics kartene på A65 som var ombord når jeg kjøpte båten, men nå øyner jeg et håp i Raymarine sin overgang til C-map... som jeg har på pc'en...

Jeg har mine nye instrumenter liggende i en pappeske hjemme...

Meningen er jo at de etterhvert skal over lukegarasjen i håp om at det er plassen det er minst sjanse for at noen setter seg foran, og at det også er plassen hvor flest mulig av mannskapet kan se dem i tillegg til rormann. Her blir det logg, vindmåler, ekkolodd og autopilot, etterhvert muligens en repeater.

Har forsåvidt en GPS repeater på skottet mot salongen, men det er altså etter min mening en dårlig plassering da det alltid er noen som setter seg foran med mindre jeg seiler alene. Her står også kompasset, og det tror jeg nesten skal få bli der.

Autopilot har jeg og, og den er plassert på skottet akterover, dvs. i umiddelbar nærhet av rorkulten. (Ikke no pidestall her...)

Hadde jeg hatt ratt ville jeg montert instrumenter/repeatere på siden av pidestallen slik at disse kan sees også når man seiler...

Hva man trenger? Jeg har klart meg i 3 sesonger med autopilot, GPS-repeater og kompass...

I mitt enfold trodde jeg dette var en sak omhvilke instrumenter en bør ha innen rekkevidde.

Ikke hvem som har laget dem.

Det må vel være lov med en aldri så liten avsporing Mulligan, dette er jo til og med i samme gata som hovedtråen.

Men for å spore tilbake til den da, så er det vel som nevnt ovenfor Kompass som er aller viktigste instrument. :yesnod:

Noen som har forslag til hvordan de kan plasseres over lukegarasjen (Dufour 40)? Det er ikke laget noe jeg kan felle de inn i. Må ha de på en horisontal bøyle eller lignende.

Det har vært lansert diverse forslag her på BP. Silva lager en bøylesak. Hvis ikke må du støpe din egen, noe som er mest arbeidskrevende, men som kanskje blir mest estetisk. Alternativet er mastebrakett hvis du har store nok tall på displayene.

Noen som har forslag til hvordan de kan plasseres over lukegarasjen (Dufour 40)? Det er ikke laget noe jeg kan felle de inn i. Må ha de på en horisontal bøyle eller lignende.

Bliss X lagde vel en bøyleløsning på sin Rassy , kanskje han har et løsningsforslag.

Ellers så kan du jo bare kjøpe en bred pod og skru denne fast foran luka rett ned i glasfiberen , mener det er plass der

Som et forsøk lagde jeg et instrumenthus ("pod") i kryssfiner, og støpte glassfiber/polyester/gelcoat over. Alt i Biltema produkter.

100% vellykket ble det vel ikke, og var vel sett som et læreprosjekt. Men den ble forsåvidt "ferdig", vil bare ha et lag til med Gelcoat over for finishen sin skyld, så går den vel på...I den har jeg plass til opptil 6 Raymarine ST60, og det kan bli OK. Instrumentene samt sprayhood vil skjule manglende finish. Solid nok er den iallefall....

Får jeg ånden lager jeg muligenes en Mk II. Da sannsynligvis noe annet enn kryssfiner som "skjelett". Ser ikke bort fra å lage det i eks. Teak er raskere og vel så pent.

Erfaringen var vel at det tok mer tid enn man skulle tro, det er svært tidkrevende å pusse seg til en fin finish...

Som et forsøk lagde jeg et instrumenthus ("pod") i kryssfiner, og støpte glassfiber/polyester/gelcoat over. Alt i Biltema produkter.

100% vellykket ble det vel ikke, og var vel sett som et læreprosjekt. Men den ble forsåvidt "ferdig", vil bare ha et lag til med Gelcoat over for finishen sin skyld, så går den vel på...I den har jeg plass til opptil 6 Raymarine ST60, og det kan bli OK. Instrumentene samt sprayhood vil skjule manglende finish. Solid nok er den iallefall....

Får jeg ånden lager jeg muligenes en Mk II. Da sannsynligvis noe annet enn kryssfiner som "skjelett". Ser ikke bort fra å lage det i eks. Teak er raskere og vel så pent.

Erfaringen var vel at det tok mer tid enn man skulle tro, det er svært tidkrevende å pusse seg til en fin finish...

Enig med Nefertiti;

bygg en boks i teak - bygge av glassfiber polyester er solid og værbestanding, men skal du få det fint må du bruke mange timrt....

På min SO35 tar den orginale pod'en litt for stor plass (når en sitter i cocpit ser en knapt bakover), så jeg bestemte meg for å prøve meg med en ombygging (har 3xst60 og en C70). Har derfor kjøpt en Navpod GP1170 (uncut) med monteringsbrakett. Har nå tatt ut hull til instrumentene og det er ingen tvil om at Navpod er skikkelig kvalitet, og mye bedre enn den orginale pod'en. Jeg vurderte en stund å flytte ST60ene til over luka, men frafalt dette av to årsaker. For det første ble det behov for kabling mellom C70en som jeg absolutt vil ha ved roret (helst også autopiloten), for det andre er det litt lav takhøyde over luka.

Har fortsatt ikke fått pod'en på plass men vil legge ut noen bilder når jeg kommer så langt.

Forøvrig var prisen på Navpoden det halve i USA kontra Belamarin, men frakt spiser en del av besparelsen.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...