Gunga Din Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 har bare autopilot o kompass på pidestal, resten fram inga problem se sitter sällan bakom ratten vid längre segling, inomskärs använder jag mest papirkart radar/plotter kommer oxo att plaseres fram Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
plimsoll Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 jeg er også papirkart seiler, så kontroll av autopilot og lett synlig kompass er for mitt bruk godt nok. Men ser en på de nyeste båtene så er trenden å ha alt på pidestallen. Det er dette jeg ville frem til, kreves det med dagens navigasjons vaner at en har alt innen rekkevidde? De fleste står ikke bak rattet når en seiler, vil fremtiden være å kunne svinge plotteren til den siden man sitter, eller er dette for komplisert i og med at det kreves så mange instrumenter på pidestallen? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 vil fremtiden være å kunne svinge plotteren til den siden man sitter Jøss Da er jeg allerede i fremtiden siden jeg kan svinge plotteren rundt 360grader slik at jeg ser den uansett hvor jeg sitter Sitér dette innlegget Link to post
plimsoll Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 JøssDa er jeg allerede i fremtiden siden jeg kan svinge plotteren rundt 360grader slik at jeg ser den uansett hvor jeg sitter Ja, du har forstått poenget. Går ut i fra at du også synes dette er praktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Jeg er blitt en plotterhore så det er veldig praktisk for meg. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Enzo. Har du tatt bort kompasset da? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Jeg står alltid til rors i krevende farvann, det er også da jeg har mest bruk for plotteren. Kompasset bruker jeg knapt, så det er mer en backup i tilfelle elektronikken skulle falle fra. For meg er det derfor utenkelig å ha plotteren noe annet sted enn ved roret. I fremtiden håper jeg det kommer en løsning som gjør at en kan få alt inn på displyet til plotteren, uten alle disse tilleggsinstrumentene. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Enzo Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Enzo. Har du tatt bort kompasset da? Nope , jeg har svingbart feste på plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Bliss X lagde vel en bøyleløsning på sin Rassy , kanskje han har et løsningsforslag. Det stemmer, og den løsningen er noe av det smarteste jeg har laget. Til tross for at mange var skeptikske da jeg gikk igang så har jeg vært 100% fornøyd med den løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
plimsoll Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 I fremtiden håper jeg det kommer en løsning som gjør at en kan få alt inn på displyet til plotteren, uten alle disse tilleggsinstrumentene. Det er vel dette enkelte produsenter prøver å oppnå. Uansett virker det noe overkill med et stort dashbord på pidestallen i en båt en skal seile Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Nå har jeg ikke pidestall men; Jeg synes ikke jeg har brukt for mer enn logg, vindmåler og kompass innen rekkevidde. Det siste er viktig. Jeg fikk engang blackout på grunn av et batteri som kortsluttet. Jeg var svært glad for ett godt kompass å styre etter. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Filosoferer litt over det samme om dagen. Har i dag autopilot, ekkolodd og vindmåler på pidestall. Har planer om å bytte ut ekkoloddet med en Furuno LS 4100 fishfiender montert under sprayhood. Denne har mulighet for å fungere som repeater for det jeg trenger av navigasjondata ute. Under dekk har jeg en Furuno GP-32 og pc. Tenker litt på å flytte også vindmåleren til under sprayhooden og se om furuno-ekkoloddet lar seg felle inn i pidestallen. Tror jeg ville få en ganske ok løsning da med alt av nav-data + dybde og fisk der jeg gjør alt av finstyring. Til vanlig er jeg mye foran rattet og kunne da trengt en repeater sammen med vindmåler under sprayhood. Filosoferer litt over disse to løsningene og lar vel valget bli avgjort av om ekkoloddet lar seg felle inn eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Synes det høres ut som en god ide Sebaldus. Jeg brukte 4100 som repeater på en båt jeg hadde. Tror du får flushmount kit til det. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Takker for det Mulligan :) at vi er enig i to tråder på samme dag var ikke dårlig Fikk tak i en navman repeater til en rimelig penge på finn.no. Så da har jeg den saken i boks. Da bestiller jeg LS 4100 nå og ser om den går i pidestall. Hvis ikke får den stå fremme ved luka. Kan ikke skjønne annet enn at Ls 4100 er et utrolig bra og billig ekkolodd? For 160 dollar uten givere får man altså en helt ok fishfiender som også fungerer som repeater til en pris lavere enn de fleste rene repeatere. Rart man bare ser humminbird i de fleste båter og ikke dette loddet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Den kan vise vinddata også Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 uff...prøver desperat å motstå fristelsen til å kjøpe airmar sin nmea-vindsensor... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.