Jump to content

Hvilke instrumenter trenger en på pidestallen?

plimsoll

Recommended Posts

jeg er også papirkart seiler, så kontroll av autopilot og lett synlig kompass er for mitt bruk godt nok. Men ser en på de nyeste båtene så er trenden å ha alt på pidestallen. Det er dette jeg ville frem til, kreves det med dagens navigasjons vaner at en har alt innen rekkevidde? De fleste står ikke bak rattet når en seiler, vil fremtiden være å kunne svinge plotteren til den siden man sitter, eller er dette for komplisert i og med at det kreves så mange instrumenter på pidestallen?

Jeg står alltid til rors i krevende farvann, det er også da jeg har mest bruk for plotteren. Kompasset bruker jeg knapt, så det er mer en backup i tilfelle elektronikken skulle falle fra. For meg er det derfor utenkelig å ha plotteren noe annet sted enn ved roret.

I fremtiden håper jeg det kommer en løsning som gjør at en kan få alt inn på displyet til plotteren, uten alle disse tilleggsinstrumentene.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Filosoferer litt over det samme om dagen. Har i dag autopilot, ekkolodd og vindmåler på pidestall. Har planer om å bytte ut ekkoloddet med en Furuno LS 4100 fishfiender montert under sprayhood. Denne har mulighet for å fungere som repeater for det jeg trenger av navigasjondata ute. Under dekk har jeg en Furuno GP-32 og pc. Tenker litt på å flytte også vindmåleren til under sprayhooden og se om furuno-ekkoloddet lar seg felle inn i pidestallen. Tror jeg ville få en ganske ok løsning da med alt av nav-data + dybde og fisk der jeg gjør alt av finstyring. Til vanlig er jeg mye foran rattet og kunne da trengt en repeater sammen med vindmåler under sprayhood. Filosoferer litt over disse to løsningene og lar vel valget bli avgjort av om ekkoloddet lar seg felle inn eller ikke.

Takker for det Mulligan :) at vi er enig i to tråder på samme dag var ikke dårlig :cheers:

Fikk tak i en navman repeater til en rimelig penge på finn.no. Så da har jeg den saken i boks. Da bestiller jeg LS 4100 nå og ser om den går i pidestall. Hvis ikke får den stå fremme ved luka. Kan ikke skjønne annet enn at Ls 4100 er et utrolig bra og billig ekkolodd? For 160 dollar uten givere får man altså en helt ok fishfiender som også fungerer som repeater til en pris lavere enn de fleste rene repeatere. Rart man bare ser humminbird i de fleste båter og ikke dette loddet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...