Jump to content

bobåt - trinn II...


hschrde

Recommended Posts

Jeg driver og tenker gjennom dette med aa bo i baat. Har noen sesonger i diverse seilbaater, og reparerer og ordner med det meste selv, fra motor til treverk. Naa har jeg bestemt meg for aa tilbringe enda mer tid flytende, og det gjenstaar kun aa velge baat!

 

Jeg har rundt 200-300.000 aa bruke paa dette, og valget staar foerst og fremst mellom seil og ikke seil. Seile er jo flott, men det blir jo ikke allverden plass i en seilbaat til denne prisen. For aa faa godt med plass er alternativet ei skoeyte eller noe slikt - om jeg ikke kan seile med hybelen saa vil jeg i det minste ha litt bedre plass! Spoersmaalet mitt er da:

 

Hvor mye tid & penger gaar det egentlig med til vedlikehold av en trebaat paa 35-45 fot? Hva slags erfaringer har dere som bruker slike baater mye eller bor i dem?

 

Vet at jeg kommer til aa faa mange svar som advarer mot tre, men som jeg ser det er fordelene at man kan gjoere mye av arbeidet underveis, og at det er lettere aa bygge om eller utvide f.eks. overbygg og ruffer m.m.

 

Tar imot alle tips! Har selv hoert at det blir helt annerledes med bobaat dersom man investerer i en skikkelig avfukter beregna paa baat. Varme og baderom er jo den andre tingen man maa tenke litt paa - gode tips her kommer ogsaa godt med!

 

Hans Christian

Link to post

Hei, hva med en Randøy 29.

Dette er en seil skøyte på 29 fot. Skroget ble bygget på Randesund båtbyggeri, som en etterligning til Colin Archer skøytene, men tverr i hekken, langt grunnere og med en karakteristisk bulb i kjølen, og en bredde på hele 4meter.........

Full ståhøyde i hytta, STOR SALONG, BAD OG BYSSE. Det er også dobbelt køye på begge sider av motoren/styrebrønnen bak og 2 køyer i forpiggen.

Båtene er bygget i glassfiber skrog med tre(furu, eik og teak)i hytte, dekk ol.

Jeg har hatt en slik i 4 år og var meget fornøyd.

Disse får du fra ca.200.000,- og oppover til ca 750.000,-

Alle er selvbygde over skroget,  så ingen er like smart innredet, og jeg vil anbefale deg å kontrollere båten nøye før et event. kjøp, men du kan få en meget bra skute til en fin pris.

De fleste båtene er utstyrt med en 36 Hk Buck, 3 syldret diesel, Dansk god motor. Gammel konstruksjon så derfor er den tung, men samtidig mye gods å slite/tære på.

 

Lykke til! :wink:

 

PS! besøkte noen venner i helgen. De bor i båt på aker brygge, der var det verken kaldt eller fuktig så de stortrivdes. og skal bo der et år til..........

 

 

Båthilsen fra Fernanda  :eek:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

her er mitt inspill til fin bobåt..

Henri Wauquiez Antigua 37

hadde jeg ikke hatt forpliktelser nå, hadde banken allerede vårt kontaktet.

Prisen er heller ikke avskrekkende etter min mening..

Her slipper du å sitte i kjelleren hele tiden, greit noen uker om sommern, litt mer kjipt hele vinteren..


 

Hele annonsen finner du på Finn.no

 

Suzuki - drømt om å bli båtboer, blir det nok aldri... :wink:

No boat needed..

Link to post

Takk for forslag begge to!

 

Den foerste er nok mest aktuell - ser det er en til salgs, men savner aa se bilder av interioeret. Jeg tror ikke jeg bekymrer meg for mye om hjemmebygd innredning dersom skrog, motor og rigg er til aa stole paa. Det kan jo godt vaere jeg vil maatte bygge om litt uansett, for aa faa plass til dusj for eksempel. Skal se om jeg kan finne mer om Randøy 29 paa nett!

 

Det andre forslaget er jo fristende! Rent faktisk kunne det kanskje gaatt for meg aa anskaffe en slik skute - men da hadde jeg hatt null oekonomisk margin og hadde bundet meg til aa jobbe inn endel penger paa toppen. Har omtrent 350.000 aa bruke - og vil gjerne ha litt i sikkerhet i tilfelle det blir store motorjobber e.l...

 

Det er vel noen der ute som har synspunkter paa eldre treskoyter? Proev aa skremme meg bort fra tanken da!

 

Hans Christian

Link to post

Det er vel noen der ute som har synspunkter paa eldre treskoyter? Proev aa skremme meg bort fra tanken da!

 

Hans Christian

Ja jeg skal prøve:

 

En eldre tresoyte krever enormt med vedlikehold. Du må stadig på slipp, og du må jobbe g.. av deg for å holde farkosten flytende. Derfor går mange lei etter en stund. De pengene du trodde du sparte på å kjøpe gammelt og slitt fyker ut av kontoen raskere enn du har kontroll på.

 

Noe går istykker hele tiden. Det lekker, sildrer, lukter vondt, er møkkete og jævlig mesteparten av tiden, og så skal du i tillegg bo og trives oppi kaoset.

 

Etter en stund lukter alle dine eiendeler og klær en blanding av septik, diesel og mugg. Litt originalt kanskje men vil det slå an når du skal ut på byen?  

 

Har selv hatt visjoner om å bo i båt, men da må det være en båt som er i topp stand og som bare krever vanlig enkelt vedlikehold (dvs en solid svenskprodusert plastbåt).

 

:seeya:

Link to post

ref:

(Det er vel noen der ute som har synspunkter paa eldre treskoyter? Proev aa skremme meg bort fra tanken da! )

 

 

Hei!

 

Randøy 29 er ikke trebåt, det bare ser slik ut.

Den er støpt i glassfiber og gjerne isolert over vannlinjen. Det er også gjerne bly og stål støpt ned i kjølen/bulben sammen med betong.

Normalt skal båten vaskes, poleres og stoffes på skroget, resten er treverk og krever naturligvis sitt. MEN DET ER IKKE ET GAMMELT OMBYGGD TRESKROG SOM RÅTNER OG SKAPER LUKT!

 

Jeg vet dette........ jeg har 4 år som stolt eier av en Randøy 29 som jeg restaurerte/byggde om. Nå er jeg stolt eier av "solid svenskprodusert plastbåt" (HR 352, fra 1981) og stortrives,

 

 

PS!  båtbyttet har andre årsaker enn råtelukt..................

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

Lasse er ikke spesielt begeistret for trebåt. Merkelig han ikke satser på en vedlikeholdsfi Bxxxa, Jxxxxxxu eller annet dønn vedlikeholdsfrie saker   :seeya::flag:

 

Suzuki

Forstår hva du er ute etter! En skikkelig diskusjon om hvilken båt er best (den jeg har selvfølgelig) men jeg gikk ikke på limpinnen denne gangen heller  :lol:

Link to post

Forstår hva du er ute etter! En skikkelig diskusjon om hvilken båt er best (den jeg har selvfølgelig) men jeg gikk ikke på limpinnen denne gangen heller  :lol:

Hei

Selvfølgelig har de fleste av oss verdens beste båt, :flag::lol::flag:

i hvert fall til vårt eget bruk og behov.  :smash:

Kanskje med unntak av de med "3 fots syken". :wink:

Som jeg ser det er 3oo ooo å anse som inngangsbillett til

ett "prosjekt" med galloperende utgifter og haltende glede.

Du skal lete lenge og være særs heldig hvis du kommer ut av

dette uten en veritabel budsjettsprekk.

Men dette er slik jeg ser det, VALGET ER DITT !

mvh

giver

Link to post

Hvis det er BOBAAT du skal ha, hva med denne?

 

HÖST-VINTERPRIS 295.000:- SKR     PRUTAT & KLART

Bilde

http://www2.blocket.se/view/2050207.htm?l=0&c=1&city=0

 

Ikke noe båt etter min smak, men plassen kan man sikkert ikke klage på. :flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Enda et forslag, hschrde!  :fishing: 57' Båt, fra 1942, ligger i Sarpsborg og prisen er satt til 150.000,-

 

Bilde

Mulig at denne appellerer mere til din estetiske sans og kanskje vekker noen "ta vare på fortiden"-følelser!  :lol:

 

Bilde

 

Plassen er det ingenting å utsette på, heller ikke motoren (ser nokså ny ut, forresten) på 350 hk, en rekke-8er merke: Mannheim!!

 

Bilde

 

Bilde

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=393...59&pos=21&rub=7

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Dette er båt med historisk sus....

 

Det er en av "Fjordbåtene" som vår tyske påpassere fikk bygget her i Norge under krigen. Designen er av selveste Furuholmen, og den har ført til diverse spørsmål ved hans nasjonale sinnelag  -  uten at jeg hverken vet eller ville vite noe om det.

 

Akkurat denne båten er tydeligvis velutstyrt, selv om noe utstyr bærer preg av å blitt slengt ombord i en krapp babord sving, for hvorfor skulle ellers kabelen til kartplotter/GPS henge som en hvit klesnor inne i styrehuset?

 

Motoren ser ut til å være forholdsvis ny; for selv om mange av disse båtene også hadde MWM originalt så var de nokså små  -  og altså adskillig eldre enn den som her står ombord.

 

Hvis turen så er kommet til spørsmålstegnene; da ville jeg sette et par riktig store ved skrogets tilstand. Det er tross alt en lettbygget trebåt, 60 år gammel og man bør nok spandere en grundig sjekk av skrog og dekk før man setter sitt navn på en kjøpekontrakt.

 

Men flott båt? Du allverden  -  i de rette hender kan dette bli en virkelig kjempelekker båt!

 

mvh

Poseidon

 

PS

Disse fjordbåtene har egen forening og visstnok egen hjemmeside på nettet?

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg legger inn et par linker som kjøperen kanskje kan ha bruk for  :fishing::

 

Disse linkene trengs første året:

http://www.westsystem.no/

http://www.billingstadtrelast.no/

http://www.treogbaat.no/slipp.html

 

Denne etter 3/4-2 år, når prosjektet ble litt dyrere enn tenkt:

http://www.dnbnor.no/index.html

 

Og så, etterhvert:

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18...tet/company.htm

 

Og videre:

http://www.lende.no/sanering/

 

Lykke til,

GeirKS

 

(Har hatt min rettferdige andel av trebåter... Innlegget var mest humoristisk ment...)

Link to post

Jeg legger inn et par linker som kjøperen kanskje kan ha bruk for  :fishing::

 

Disse linkene trengs første året:

http://www.westsystem.no/

http://www.billingstadtrelast.no/

http://www.treogbaat.no/slipp.html

 

Denne etter 3/4-2 år, når prosjektet ble litt dyrere enn tenkt:

http://www.dnbnor.no/index.html   osv

og skulle den sjunka så finns det ju resurser o lyfta upp den igen!  :lol:

Bilde

kapacitet 11683 ton  :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post

Takker for innlegg, også advarsler og fleiping!

 

Valget står jo mellom seilbåt i plast eller stål på omtrent 35 fot, eller noe større i tre. Jeg vet det er mange som må gi opp trebåter, så jeg kommer i så fall til å være veldig nølende før jeg starter et prosjekt. Når det er sagt, så takker jeg for tipset om fjordbåter - her får man jo litt tilbake for slitet i form av god og relativt "firkantet" plass. Har sett på en skyssbåt på 35 fot, var på nippet til å slå til siden plassen var stor i forhold til skrogstørrelsen, tenker som så at vedlikeholdet vil stå litt mer i forhold til det man får igjen enn med ei skøyte.

 

Kommer til å fortsette å kikke på annonser og båter tenker jeg, så ender det vel opp med noe seilbart og relativt vedlikeholdfritt tenker jeg...

 

Hans Christian

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...