silentia Startet 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2007 Hei Gass er nytt for oss i år etter mange år med Optimus og parafin. I vinter blir båten liggende på vannet i boblehavn, og jeg lurer egentlig bare på om det er greit å la gassflaskene stå i båten (2 kg Aga)? Og en annen ting - vi kan ha en strømkilde i båten, max 100w, og har blitt tipset om varmepærer, slike som bønder bruker i fjøsene sine. Noen som vet hvor man får tak i dette, evt tips om andre varmeløsninger? Takk for alle svar! Silentia Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 (redigert) Denne CO, frostvakt Redigert 27.Oktober.2007 av Wicma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 (redigert) Ang.glødepærer,så er de å få kjøpt hos felledkjøpet.Vet ikke om de finnes som 100 w,den minste jeg har sett er 150w.Ser vel ikke noen hindring i å la gassflasken stå i båten over vinteren,men om evnt.forsikringsselskap skal ha noen restriksjoner på dette,vites ikke. http://www.dsb.no/Article.asp?ArticleID=2353 Redigert 27.Oktober.2007 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glek Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Jeg har mine alltid stående i båten. Kan ikke se noen grunn til ikke å gjøre det. Gassflaska til grillen og komfyren står jo også både ute og inne hele året. Mvh.glek Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Vet om noen som bruker gass på hytta si, og der er det mellom -10 og -20 grader ved ankomst vinderstid. Ikke vært noe problem med det. Det jeg mener, er at det må være helt greit å la flaskene stå i båten. NÅ er det jo også sånn at gassen i flaskene utvider seg når det blir varmt, så risikoen for at noe skal skje vil derfor være størst om sommeren. Evt. kjøp en gassovn nå, og en ny gassflaske for båten til våren :) F.eks.: http://www.primus.no/shop.asp?mp=679824&level1=679745 Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
ray Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Eneste ulempen hvis flasken står ute i kulde grader er att den siver ut litt gass. Ikke så det er noe farlig. Jeg trodde jeg var smart, køpte 2 fulle gassflasker (11 KG) og satte i vogna i fjor høst, for å slippe å tenke på gass til påsketuren. Når Påsken kom var det ca 25% igjen på flasskene . Ellers ok.. Blei da fortalt av gass levrandøren att det siver ut i kulda. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Mix Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Jeg har brukt propan i mange år. Har aldri opplevd noe slik. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 .....Blei da fortalt av gass levrandøren att det siver ut i kulda...... Merkelig. Har hatt to 11.5 kilos stående fast i båten i mange år. Har ikke merka noe svinn. Bruker de javnt og trutt gjennom hele vinteren og har ikke merka noe forbruk utover normalt i den kalde sesongen. Selvsagt går det mere gass når det er kaldt ute, men 75% svinn... ??. Garantert ikke hos meg! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Og hva med alle salgssteder, bensinstasjoner etc. som oppbevarer gassen i skap utendørs ? De har vel mye svinn i løpet av vinteren de da ? Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 (redigert) Eneste ulempen hvis flasken står ute i kulde grader er att den siver ut litt gass.Ikke så det er noe farlig. Jeg trodde jeg var smart, køpte 2 fulle gassflasker (11 KG) og satte i vogna i fjor høst, for å slippe å tenke på gass til påsketuren. Når Påsken kom var det ca 25% igjen på flasskene . Ellers ok.. Blei da fortalt av gass levrandøren att det siver ut i kulda. Her må påskeharen ha brukt av gassen til å lage seg mat/varme seg gjennom vinteren - det er en mer sannsynlig forklaring. Det er absolutt ingen problem med å ha gassflasker stående ute i kulda - det blir hverken svinn eller lekkasje av det. Har du butan på flaskene blir imidlertid den flytende ved ca. -0,5C og atmosfærisk trykk, det betyr at det ikke kommer gass ut av flasken ved denne kondisjonen dersom du ikke snur den opp ned og lar gassen renne ut. For propan er den samme tempen ca. -42C. Redigert 27.Oktober.2007 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Hvis regulator er koplet til, og står åpen, kan det lekke ut gass når O-ringen som tetter mot gassen blir skikkelig kald. Fikk for noen år siden brann rundt regulatoren flasketoppen når jeg tente en gassovn på hytta. Det var da ca 7-8 kuldegrader. Vippet tilbake ventilen og flaska tettet og brannen slokket. Ellers så er det vel krav til å fjerne gassflasker ombord på de fleste båtoppstillingsplasser. Ta med flaska hjem og sett den tørrt og kaldt i garasjen. Det er tillatt å oppbevare inntil 20 kg gass innomhus. Å varme den opp har ingen misjon, trykket bare øker. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
SveinHa Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Når Påsken kom var det ca 25% igjen på flasskene . Ellers ok..Blei da fortalt av gass levrandøren att det siver ut i kulda. Har opplevd flere ganger at flasker med regulator påsatt/ventil åpen har hatt ganske så store svinn men aldri ved stengt flaske. I båten er der sikkert opplegg for gasslagring men ta ikke flasken med hjem i kjelleren, der har den ingenting å gjøre. Heller ikke i garasjen med mindre du merker garasjen med "Gass"skilt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
roaldbj Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Bensinstasjonene lagrer sine propanflasker ute hele året. Ser ikke noe i veien for at flaska oppbevares forskriftsmessig ombord i løpet av vinteren, frakoblet forbrukssiden. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Gassflaska mi står i båten hele året, og det går helt fint. Forøvrig lar jeg aldri regulatoren sitte på flaska, annet en når den er i bruk. Når det gjelder varme, ser jeg mange skryter av disse varmerørene. Fåes med lave effekter, og er vel antagelig mere driftsikker som frostvern enn en pære. Har planer om å sette en i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Eneste ulempen hvis flasken står ute i kulde grader er att den siver ut litt gass.Ikke så det er noe farlig. Jeg trodde jeg var smart, køpte 2 fulle gassflasker (11 KG) og satte i vogna i fjor høst, for å slippe å tenke på gass til påsketuren. Når Påsken kom var det ca 25% igjen på flasskene . Ellers ok.. Blei da fortalt av gass levrandøren att det siver ut i kulda. Artig å høre. Jeg bor i båten, og her står da selvsagt gassflaskene ute hele året (i utetemperatur ihvertfall) Gass skal IKKE sive ut under lagring, da er det noe galt med beholderen, returnerer man denne til produsent får man gjerne erstattet tapet.. Jeg fikk 2 nye beholdere med gass som erstatning for min ene 2kg beholder som lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Forøvrig lar jeg aldri regulatoren sitte på flaska, annet en når den er i bruk. Hvorfor det ? Jeg tar bare av regulatoren når jeg skifter flaske. Du øker bare sannsynligheten for lekkasje ved å ta av og på regulator hele veien. Pakning kan bli dårlig, du kan få smuss mellom pakning og regulatorhus etc. Slå heller av ventilen oppå regulatoren når den ikke er i bruk, det er det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.