Jump to content

Kart over Oslofjorden papir/elektr. datum?

Trude III

Recommended Posts

:drink:

Hei,

Etter en rask titt i båtsportkartene mine (Serie A,B og C) er det på tide å skifte. De er omtrent 10 år og bare enkelte i B serien har WGS-84 som Datum.

På Nautisk forlag ser det ut som de siste er trykket i 2002. Er det noen som vet om disse har WGS-84?

Jeg har puslet litt med OZI explorer (shareware/demo versjon) og scannede kart og synes det virker bra men også dette er utdatert. Jeg tror ikke jeg har tid til å scanne nye papirkart, men har forstått at det finnes Maptech BSB kart å få kjøpt som er ganske rimelige. På www.oziexplorer.com står det at OZI støtter  versjon 4.0 av disse som jeg forstår må dekrypteres.

Har noen peiling på om BSB 4.0 kartene som dekker indre / ytre Oslofjord er basert på WGS-84 datum og støttes de av OZI?

Jeg har lest en del men ikke funnet svar på akkurat dette.

Har du / dere tid til å svare på dette eller komme med litt erfaringer hadde det vært kjempefint!

Nå begynner det jo og nærme seg sesong igjen!!

Hilsen Harald L.

Trude III

Jeg har puslet litt med OZI explorer (shareware/demo versjon) og scannede kart og synes det virker bra men også dette er utdatert. Jeg tror ikke jeg har tid til å scanne nye papirkart, men har forstått at det finnes Maptech BSB kart å få kjøpt som er ganske rimelige. På www.oziexplorer.com står det at OZI støtter  versjon 4.0 av disse som jeg forstår må dekrypteres.

Har noen peiling på om BSB 4.0 kartene som dekker indre / ytre Oslofjord er basert på WGS-84 datum og støttes de av OZI?

Jeg har lest en del men ikke funnet svar på akkurat dette.

Har du / dere tid til å svare på dette eller komme med litt erfaringer hadde det vært kjempefint!

Har ikke prøvd kartene over Oslofjorden men tar sjansen på å svare allikevel  :eek:

Det er riktig at BSB v.4.0 kart støttes av Ozi. De er "krypterte" og må installeres/dekrypteres på din maskin og vil da fungere kun på denne maskinen. En ekstra "dekrypteringsnøkkel" for en ekstra maskin kan fås ved henvendelse til forhandler/Maptech. Du kan således bruke kartene på to maskiner (en hjemme og en i båten) eller på den maskinen du har nå og den maskinen du kjøper neste gang.

For å benytte disse kartene må man laste ned og installere et lite tillegg til Ozi (ny .dll fil).  Du må også ha fullversjonen av Ozi, demoversjonen håndterer ikke dette.

Kart CD'en NCD1 (Svenskegrensen - Oslo - Larvik) dekker vel ditt område og koster 950.- hos Nautisk Forlag.  Den er datert 2003 og burde således være rimelig up to date.

Jeg bruker selv BSB kart (både gamle ukrypterte og nye krypterte) til Ozi og er godt fornøyd med det.

Etter min mening er en slik kart CD til 950.- vel verd pengene i stedet for å scanne selv på en scanner som tar 20x30 cm i slengen, "lime" sammen i et redigeringsprogram, prøve å korrigere sjevheter og deretter kalibrere kartene selv.  Det er  mange timers arbeid, og resultatet blir neppe så godt.  Men er du en nøyaktig og tålmodig sjel er det selvfølgelig fullt mulig. Lykke til!  :wink:

:rolleyes:

Hei og takk for svarene!

Det var nettop dette jeg var på jakt etter.

Da blir det å kjøpe OZI fullversjonen samt BSB kart. Går ut i fra at det finnes en veiledning fra OZI på hvordan BSB 4.0 skal benyttes.

Hilsen Harald L

Trude III

Går ut i fra at det finnes en veiledning fra OZI på hvordan BSB 4.0 skal benyttes.

Kjapt etter hukommelsen:

1. Installer det medfølgende Offshore Navigator Light programmet og "registrer" BSB kartene derfra

.

2. Installer Ozi fullversjon samt tilleggsmodulen for BSB v. 4 kart

3. Fra Ozi velger du File -> Import Map -> All BSB or NOS/GEO charts on a CD or in a Folder for å importere disse kartene til Ozi.

Se også denne siden hos Nautisk Forlag ang. pkt. 1.

Etter min mening er en slik kart CD til 950.- vel verd pengene i stedet for å scanne selv på en scanner som tar 20x30 cm i slengen, "lime" sammen i et redigeringsprogram, prøve å korrigere sjevheter og deretter kalibrere kartene selv.  Det er  mange timers arbeid, og resultatet blir neppe så godt.  Men er du en nøyaktig og tålmodig sjel er det selvfølgelig fullt mulig. Lykke til!  :rolleyes:

Det skulle vel ikke være noen som vet om noen som har en større scanner? Hadde vært kjekt å fått scannet hele kart, selv mot betaling.

GeirKS

Det skulle vel ikke være noen som vet om noen som har en større scanner? Hadde vært kjekt å fått scannet hele kart, selv mot betaling.

GeirKS

Det er vanskelig å hjelpe deg med dette spørsmålet når du ikke har opplyst i profilen din hvor du bor.

Men bor du nært Trondheim tipper jeg at Fjellanger Widerøe kan hjelpe deg.

Hilsen Ørjan Berg

Jeg har skannet og sydd sammen med Panavue - har faktisk betalt for å bli kvitt 'stempelet'. Men i det siste kom jeg på - uten å ha prøvd ennå: hvorfor sy sammen? Ozi velger jo nytt kart selv. Så da kan en jo godt ha flere kart (enn originalen) i A4-format og samtidig kutte ut litt landområder.

Noen sterke meninger?

Det er vanskelig å hjelpe deg med dette spørsmålet når du ikke har opplyst i profilen din hvor du bor.

Men bor du nært Trondheim tipper jeg at Fjellanger Widerøe kan hjelpe deg.

Hilsen Ørjan Berg

Fjellanger Widerøe holder også til på Fornebu kom jeg på etter at jeg skrev forrige inlegg.

Hilsen Ørjan Berg

Jeg har skannet og sydd sammen med Panavue - har faktisk betalt for å bli kvitt 'stempelet'. Men i det siste kom jeg på - uten å ha prøvd ennå: hvorfor sy sammen? Ozi velger jo nytt kart selv. Så da kan en jo godt ha flere kart (enn originalen) i A4-format og samtidig kutte ut litt landområder.

Noen sterke meninger?

Jeg har prøvd dette med et annet program, Sea Clear II som også velger nytt kart selv, og det fungerer godt.

Eneste man må passe på er å skjære av kantene av kartet i et bildebehandlingsprogram siden disse blir forvrengt av scanneren pga. det blir en bøy på papirkartet når man scanner.

Alternativt kan man (i Sea Clear) velge hvilke områder av et kart som programmet skal bruke, og da er det bare å velge bort kantene.

Hilsen Ørjan Berg

Eneste man må passe på er å skjære av kantene av kartet i et bildebehandlingsprogram siden disse blir forvrengt av scanneren pga. det blir en bøy på papirkartet når man scanner.

Ja, stemmer. I en annen sammenheng her har jeg allerede påpekt at en ved skannerkjøp bør passe på at glassplaten er minst mulig nedsenket i rammen rundt. Men alle skannere jeg har befølt  :lol: i butikkene har mer eller mindre samme ulempen

Kan MapTec BSB kart brukes til SeaClear2?? det hadde vært helt perfekt!!

JA!

SeaClear har et hjelpeprogram som også er helt gratis, MapCal.  Med dette programmet kan du konvertere mange typer kartfiler så det passer til SeaClear.  Man bruker også dette til å kalibrere filene.

Følgende filtyper kan SeaClear bruke direkte eller indirekte (må først konverteres og kalibreres i MapCal for så å brukes direkte i SeaClear):

WCI filer

BSB/KAP filer

GEO/NOS filer

OziExplorer .map filer

WinGPS .chi filer

BMP filer

PNG filer

TIF filer

JPG filer

PCX filer

Manualen sier at det gjelder også andre filetyper uten at det nevnes hvilke.

Hilsen Ørjan Berg

Jeg har aldri prøvd SeaClear selv men ut fra informasjonen på  sidene deres ser det ut som om SeaClear kun kan benytte eldre og ukrypterte versjoner av BSB kart:

SeaClear II can use most BSB/KAP version 1 - 3 and GEO/NOS commercial charts. Most common projections are supported. Chart datum's are supported. You can add your own charts, scan or capture them, save as PNG, BMP or other common format. Skewed and rotated charts can be calibrated. Chart border can be set to reduce the actual chart area.  

BSB karkene til og med v. 3 var "ukrypterte", filtypen var .BSB og .KAP, men fra v. 4 som nå selges er kartene "krypterte" og filene heter .BSB og .CAP.
  • 3 uker senere...

Båtsportkart utgave 2003-2004

Serie A kartblad A-704, A-705 og A-706 i WGS 84

kartblad A-701, A-701a, A-702 og A-703 i European Datum (ED 50)

Serie B alle kartblad i WGS 84

Serie C alle kartblad i WGS 84

Jarle

Hei!

Jeg har scannet inn Serie A (delvis) og Serie B for bruk i Oziexplorer.

Det jeg lurer på ifm at noen kartblad i serie A er i European Datum (ED 50), er hva må jeg ta hensyn til hvis jeg vil bruke disse sammen med kartbladene som er WGS 84 format?

Vil jeg få mye misvisning i forhold til GPS, vil punkter bli feil osv?

Kan jeg ikke bruke de kartene som er i European Datum? :sailing:

Jeg holder til daglig til i Øyeren, så jeg vil ikke ut saltvann uten at jeg har kart, både papir og elektroniske. Er litt redd for å måtte :diving

/Per

/per

Hei!

Jeg har scannet inn Serie A (delvis) og Serie B for bruk i Oziexplorer.

Det jeg lurer på ifm at noen kartblad i serie A er i European Datum (ED 50), er hva må jeg ta hensyn til hvis jeg vil bruke disse sammen med kartbladene som er WGS 84 format?

Vil jeg få mye misvisning i forhold til GPS, vil punkter bli feil osv?

Kan jeg ikke bruke de kartene som er i European Datum? :sailing:

Jeg holder til daglig til i Øyeren, så jeg vil ikke ut saltvann uten at jeg har kart, både papir og elektroniske. Er litt redd for å måtte :diving

/Per

Jeg har også scannede kart i A-serien fra eldre kart. Du må kalibrere de med tillegg for ED evt. Norsk datum. Tror det står på kartene hvor mange min. som må legges til for at det skal bli samsvar mellom kursen på kartet og GPS'n.

Jeg har også scannede kart i A-serien fra eldre kart. Du må kalibrere de med tillegg for ED evt. Norsk datum. Tror det står på kartene hvor mange min. som må legges til for at det skal bli samsvar mellom kursen på kartet og GPS'n.

Takk for tipset, det må jeg se litt på.

Kommer tilbake igjen med tilbakemelding. :sailing:

/Per

/per

Et lite spørsmål:

Legger man til disse minuttene når man kalibrerer kartet, eller må man legge til for hvert punkt (waypoint) man setter når man setter disse?

Hvis det kun er å legge til når man kalibrerer så går det jo greit, men hvis man må tenke på dette hver gang man setter et punkt så er det værre..

/Per

/per

Et lite spørsmål:

Legger man til disse minuttene når man kalibrerer kartet, eller må man legge til for hvert punkt (waypoint) man setter når man setter disse?

Hvis det kun er å legge til når man kalibrerer så går det jo greit, men hvis man må tenke på dette hver gang man setter et punkt så er det værre..

/Per

Jeg har lagt det til når jeg kalibrete kartene. Dette er gjort i vinter så det er kun utprøvd med opplastede waypoints fra GPS, men det ser ut til å være bra. Uten denne form for kalibrering ble en del waypoint på land  :sailing:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...