Viking. Startet 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2007 (redigert) Hei. Etter første sesong med nyoppusset båt og ny service på motor, tror jeg uheldigvis at motoren har skåret seg :-( Problemet oppstod når jeg var ute og kjørte. Fikk motorstopp, og klarte ikke etter det å dra i startsnor. Det er en Mercury 40hk 1993 modell. Har ikke vært kjip med oljeblanding (2,5%), og den har fått kvalitetsolje i hele sommer.. Noen tips om hvordan jeg kan sjekke dette lettest? Droll? :-) Redigert 29.Oktober.2007 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
kritrov Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Hei. Hvis det ikke går an han å dra i startsnoren, så ta av dekselet, og prøv å tørne svinghjulet for hånd. Dersom dette ikke går rundt, så har motoren mest sannsynlig skjært seg. er du heldig, så kan du fylle litt olje ned i sylinderene via plugghullene, og la dette stå en stund, for så å prøve å få motoren til å gå rundt Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Hva skjedde ??, bare stoppet den ??, var det noe unormal lyd da den stoppet ?? Ting du kan gjøre...som nevnt før, ta av deksel prøv å dra svinghjulet rundt ( prøv begge veier ). Ta ut pluggene og lys ned i sylindrene, sjekk samtidig hvordan pluggene ser ut. Er det EL start ?? i såfald sjekk om innslaget kan ha kilt seg, ingen løse deksler som kan ha kommet på avveie(kilt seg ).. Undervannshuset ?? hvordan er olja på det ??, et havari der nede gir de samme symptomene . Før du begynner med for mye.... ta av undervannshuset, få det ut av veien... hvis det ikke hjelper må du lokalisere de 2 dekslene som sitter over innsugsportene ( antagelig under plata med tenningmodulen ), med disse av har du fint innsyn inn i sylindrene, bruk lykt, se etter riper/aluminiums rester/tydelige skader . Uansett hva du gjør IKKE bruk noe vold/krefter på motoren, kan gjøre eventuelle skader verre. Kom tilbake med en rapport når du er klar . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Viking. Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 (redigert) Hei. Motoren døde ut under kjøring. Ikke noen spes ulyder å merke. Den døde ut på 5-6 sekunder, mistet effekt, og stoppet. Den har ikke el-start... Det eneste jeg har gjort foreløbig er å prøve å starte via snor. Uten hell. Bom fast:-( Har tatt av motordeksel, og åpnet "eksos manifoil" (hvis det heter det på båtspråket..). Der kommer jeg inn til sylinder, en slags inspeksjons luke. Ser derfra stempelene. Et stempel med relativt grove riper... Og noe rusk ovenpå stempen nr 2. De 2 andre synes å være helt greie, men jeg ser jo ikke all verden i disse åpningene... Må kanskje "splitte" blokka for å se mer? Hvordan gjør jeg det lettest? Undervannshuset virker ok.. Det er noe korrosjon/avleiringer i toppen av et stempel. Kan nok være fordi den har vært en liten tur under vann før min tid.. Forrige eier nevnte det. Dette ble også nevnt under service som jeg hadde på den tidlig i sommer.. Mulig at det "rusket" som jeg så inne i en av sylindrene kan komme av dette? Eller så kan det være aluminium fra stempelsprekk? Jeg har ikke stor erfaring med å skru båtmotor, men har skrudd noe mc og bil motorer. Vet du (Arne Vidar) om det er løse sylinderforinger i disse motorene eller må de eventuell hones/bores opp? Er dette kostbart? Koster evt nye stempel mye? Koster dette for mye så vurderer jeg å selge den som en delemotor, og legger til litt for å skaffe en annen motor. Hva mener du? Redigert 30.Oktober.2007 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Hvis værst tenkelig utfall må jeg ha en annen motor.. Hva syntes du om disse Arne Vidar? http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode....svl=Hovedbilde http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...T.svl=Minibilde Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Droll Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 **om det er løse sylinderforinger i disse motorene eller må de eventuell hones/bores opp? Er dette kostbart? Koster evt nye stempel mye? Koster dette for mye så vurderer jeg å selge den som en delemotor, og legger til litt for å skaffe en annen motor. Hva mener du? Er ikke gratis, men du får demontere litt før du tar avgjørelsen... Sylinderen kan bores opp 0.015" eller 0.030", du kan også være så heldig at du ikke trenger å bore, litt avløps åpner ( fjerne aluminium ) + en lett hon ... Stempel koster ca $93.95 ifra statene ( komplett med ringer + X-pinne ) +frakt og norsk Mva... Paknings sett koster ca $50.- Hvis du tenker på dele motor, så passer vel de fleste 4 sylindrede motorer ifra 1970 opp til din ( 40/45/50 hk ), du må bare bruke det tenningsystemet som passer blokka . Hvis værst tenkelig utfall må jeg ha en annen motor.. Hva syntes du om disse http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode....svl=Hovedbilde Motoren er sikker grei nok den, har ingen direkte kjennskap til modellen. http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...T.svl=Minibilde Ifølge mere hardcore miljøer ( Mercury ), er dette samme som å gå over til "the dark side of the force" Før du tenker på overhaling bør du ha ei god blokk ( kan bores/hones ), god veiv, gode råder, alt annet kan skaffes relativt rimelig..... MEN du bør finne ut HVORFOR, hvis du ikke finne årsaken, kan og vil det hende igjen. Hvilket turtall lå du på ?? Hvilke sylindere er det som har skåret seg ?? 1+2 eller 3+4 eller 1+4 eller ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 Du ga opp antar jeg? http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=11603243 Du fikk en motorkyndig til å se på den først?? Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 2.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 (redigert) Jepp, ikke all verdens motorlyndig jeg da... Flinkere på oppussing og lakk av båt :-) Det ble salg på finn.no. En herfra som ønsket et rep objekt/delemotor. Begge relativt fornøyde Det ble for min del en oppgradering av motor. Har nylig kjøpt en evinrude 50 med el start og vro. (sikkert til Droll`s store skuffelse..) Men motoren går med pen gange og det skal bli kjekt med el-start.. Den har forresten vært eid av en som jobber på et maritimt verksted i Tønsberg. Ser ut som et godt kjøp. Så da er heldigvis ikke båtsesongen over for vår del! Jiiiiihaaa!! Tor. Redigert 2.November.2007 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
csvirus Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 Vurderte og kjøpe den motoren du solgte, men ble litt langt unna og lite og tjene så det ble uaktuelt, men uansett gratulerer med ny motor, du har fått en ordentlig solid motor, bare pass på at vro-systemet er i god stand, har sett mange av de motorene som har skjært seg grunnet svikt i vro-systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 Har du et bilde av gliset da? Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 3.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Jepp, jeg har også hørt om svikt i vro systemet på disse motorene. Men, som tidligere nevnt så har den vært i eie av en båtmotor reperatør. Og jeg har fått med kvittering for bytte av vro pumpe og slanger. De er datert denne sommeren. Slangene ser også nye ut, så det stemmer nok :-) Har desverre ikke noen bilder av den ennå. Den skal monteres mandag er planlagt. Har testet den litt på båten den var montert på, og det virker meget lovende :-) Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
csvirus Svart 4.November.2007 Link til dette innlegget Svart 4.November.2007 Så lenge det er ny pumpe burde det ikke være noe problem Hvor mye kostet den (nysgjerrig)? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.