Jump to content

Motorhavari... Mercury 40 1993

Viking.

Recommended Posts

Hei.

Etter første sesong med nyoppusset båt og ny service på motor, tror jeg uheldigvis at motoren har skåret seg :-( Problemet oppstod når jeg var ute og kjørte. Fikk motorstopp, og klarte ikke etter det å dra i startsnor. Det er en Mercury 40hk 1993 modell.

Har ikke vært kjip med oljeblanding (2,5%), og den har fått kvalitetsolje i hele sommer..

Noen tips om hvordan jeg kan sjekke dette lettest? Droll? :-)

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Hva skjedde ??, bare stoppet den ??, var det noe unormal lyd da den stoppet ??

Ting du kan gjøre...som nevnt før, ta av deksel prøv å dra svinghjulet rundt ( prøv begge veier ).

Ta ut pluggene og lys ned i sylindrene, sjekk samtidig hvordan pluggene ser ut.

Er det EL start ?? i såfald sjekk om innslaget kan ha kilt seg, ingen løse deksler som kan ha kommet på avveie(kilt seg )..

Undervannshuset ?? hvordan er olja på det ??, et havari der nede gir de samme symptomene .

Før du begynner med for mye.... ta av undervannshuset, få det ut av veien...

hvis det ikke hjelper må du lokalisere de 2 dekslene som sitter over innsugsportene ( antagelig under plata med tenningmodulen ), med disse av har du fint innsyn inn i sylindrene, bruk lykt, se etter riper/aluminiums rester/tydelige skader .

Uansett hva du gjør IKKE bruk noe vold/krefter på motoren, kan gjøre eventuelle skader verre.

Kom tilbake med en rapport når du er klar :smiley: .

Arne Kjetil

Hei.

Motoren døde ut under kjøring. Ikke noen spes ulyder å merke. Den døde ut på 5-6 sekunder, mistet effekt, og stoppet. Den har ikke el-start... Det eneste jeg har gjort foreløbig er å prøve å starte via snor. Uten hell. Bom fast:-( Har tatt av motordeksel, og åpnet "eksos manifoil" (hvis det heter det på båtspråket..). Der kommer jeg inn til sylinder, en slags inspeksjons luke. Ser derfra stempelene. Et stempel med relativt grove riper... Og noe rusk ovenpå stempen nr 2. De 2 andre synes å være helt greie, men jeg ser jo ikke all verden i disse åpningene... Må kanskje "splitte" blokka for å se mer? Hvordan gjør jeg det lettest? Undervannshuset virker ok.. Det er noe korrosjon/avleiringer i toppen av et stempel. Kan nok være fordi den har vært en liten tur under vann før min tid.. Forrige eier nevnte det. Dette ble også nevnt under service som jeg hadde på den tidlig i sommer.. Mulig at det "rusket" som jeg så inne i en av sylindrene kan komme av dette? Eller så kan det være aluminium fra stempelsprekk? Jeg har ikke stor erfaring med å skru båtmotor, men har skrudd noe mc og bil motorer. Vet du (Arne Vidar) om det er løse sylinderforinger i disse motorene eller må de eventuell hones/bores opp? Er dette kostbart? Koster evt nye stempel mye?

Koster dette for mye så vurderer jeg å selge den som en delemotor, og legger til litt for å skaffe en annen motor. Hva mener du?

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Hvis værst tenkelig utfall må jeg ha en annen motor.. Hva syntes du om disse Arne Vidar?

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode....svl=Hovedbilde

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...T.svl=Minibilde

**om det er løse sylinderforinger i disse motorene eller må de eventuell hones/bores opp? Er dette kostbart? Koster evt nye stempel mye?

Koster dette for mye så vurderer jeg å selge den som en delemotor, og legger til litt for å skaffe en annen motor. Hva mener du?

Er ikke gratis, men du får demontere litt før du tar avgjørelsen...

Sylinderen kan bores opp 0.015" eller 0.030", du kan også være så heldig at du ikke trenger å bore, litt avløps åpner ( fjerne aluminium ) + en lett hon ...

Stempel koster ca $93.95 ifra statene ( komplett med ringer + X-pinne ) +frakt og norsk Mva...

Paknings sett koster ca $50.-

Hvis du tenker på dele motor, så passer vel de fleste 4 sylindrede motorer ifra 1970 opp til din ( 40/45/50 hk ), du må bare bruke det tenningsystemet som passer blokka .

Hvis værst tenkelig utfall må jeg ha en annen motor.. Hva syntes du om disse

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode....svl=Hovedbilde

Motoren er sikker grei nok den, har ingen direkte kjennskap til modellen.

Ifølge mere hardcore miljøer ( Mercury ), er dette samme som å gå over til "the dark side of the force" :wink:

Før du tenker på overhaling bør du ha ei god blokk ( kan bores/hones ), god veiv, gode råder, alt annet kan skaffes relativt rimelig.....

MEN du bør finne ut HVORFOR, hvis du ikke finne årsaken, kan og vil det hende igjen.

Hvilket turtall lå du på ??

Hvilke sylindere er det som har skåret seg ?? 1+2 eller 3+4 eller 1+4 eller ??

Arne Kjetil

Jepp, ikke all verdens motorlyndig jeg da... Flinkere på oppussing og lakk av båt :-) Det ble salg på finn.no. En herfra som ønsket et rep objekt/delemotor. Begge relativt fornøyde :cheers: Det ble for min del en oppgradering av motor. Har nylig kjøpt en evinrude 50 med el start og vro. (sikkert til Droll`s store skuffelse..)

Men motoren går med pen gange og det skal bli kjekt med el-start.. Den har forresten vært eid av en som jobber på et maritimt verksted i Tønsberg. Ser ut som et godt kjøp. Så da er heldigvis ikke båtsesongen over for vår del!

Jiiiiihaaa!!

Tor.

Jepp, jeg har også hørt om svikt i vro systemet på disse motorene. Men, som tidligere nevnt så har den vært i eie av en båtmotor reperatør. Og jeg har fått med kvittering for bytte av vro pumpe og slanger. De er datert denne sommeren. Slangene ser også nye ut, så det stemmer nok :-) Har desverre ikke noen bilder av den ennå.

Den skal monteres mandag er planlagt. Har testet den litt på båten den var montert på, og det virker meget lovende :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...