Jump to content

Defroster på VP 41A

Baso

Recommended Posts

Holder på å montert defroster i båten og lurer på om det er bare å "smekke" den inn på ene vannslangen som går fra ene motoren til varmtvanns tanken? Spiller det noen rolle hvilken av slangene jeg setter defrosteren på? Hvilken er inn og ut fra motoren i så fall? Har fått på plass alt nå, men ble litt i tvil nå når jeg skulle kople på vann slangene fra defrosteren til vannslangene fra motoren... :confused: Tenkte jeg måtte spørre ekspertene her først.. :yesnod:

Det er denne jeg har montert: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1356...upkey=009003010

Har plassert defrosteren på skottet foran motoren og den er lavere en toppen ja... Det jeg lurer på er hvilken slange jeg skal kople den på :confused: Må bli på retur slangen fra varmtvannstanken da eller??? Og hvilken er så det??? 2 slanger som går til varmtvannstanken men finner ikke ut hvilken som er retur... :confused: Står ikke noe om dette i instruksjonsboka heller...

Hei Sylvester,

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å legge opp dyser til frontvinduene, for å bli kvitt duggen, men fant ingen god løsning på det. Siden defrosteren allerede var kommet ombord når jeg fant ut dette ble det bare til at jeg la opp dyser i samme råsen som diesel varmeren. En i frontkabin, en i dinette løsninge, en på badet og en under førerstolen. Fint med denne "gratis" varmen uansett men synd jeg ikke fikk til noe på front rutene!!! Har ellers 2 vifter hengende der og de gjør igrunn susen.

Har du også 2xVP41A på din Corniche eller? Får ikke mere en 3600 omdreininger på mine og lurer på hvorfor!!! Er det ikke 3800 som er max da? Ikke det at jeg skal bruke max da, men prøvde max fart for første gang i helgen under QMI behandlingen og ble skuffet når de stoppet på 3600. Marsjer på 3300 jeg og da trivest skuta bra, men lurer på hvorfor de stopper på 3600...

Har altid montert defroster etter varmvannstank. Dette fordi eg har hørt at vannet i varmtvannstanken ikkje blir skikkelig varmt dersom defroster monteres etter varmtvannstanken.

...

Kan dette spille noen rolle. I alle fall ikke dersom defrosteren ikke går mens vannet i v.v.tanken varmes opp. Hvis defrosteren monteres etter v.v.tanken, får du mindre effekt av defrosteren så lenge vannet varmes opp. Hva ønskes prioritert.

Ellers flere emner her på PB om dette, inkl. hvordan finne hva som er ut og inn på motoren, f.eks.: Defroster

Har nettopp montert en slik varmer 10000watt på en aqad 41a kjøpt på maritim, men har montert den ut igjen for jeg syntes ikke den varmet mere enn 2000watt. Men foran på motoren der som slangene er montert er den øverste ut og den nederste returen, jeg sjekket dette hos VP.

Hei :smiley: Var det jeg også trodde, igrunn naturlig det ja :crazy: Takk for det håper bare min virker bedre en din da :yesnod: Rart den ikke varmet ordentlig da??? Noe galt med den da eller???

Jeg har en Ardic defroster montert i min båt. Den er vel ganske lik den som Maritim selger, ser det ut som. Har montert min etter varmtvannstanken, og koblet meg innpå slangene fra Eber'n. Det fungerer greit, men skal jeg få full effekt av den, må jeg kjøre motoren opp i mot max, eller i hverfall på god marsjfart. Sakker jeg av og legger meg på vanlig fart, som for meg er ca 7-8 knop og ca 17-1800 rpm, så blåser det ikke fullt så varmt lenger, men fullt brukbart for det. Det er ganske stor luftmengde som kommer, så det varmer godt uansett, bare varmtvannstanken har fått sitt først.

Hei Sylvester,

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å legge opp dyser til frontvinduene, for å bli kvitt duggen, men fant ingen god løsning på det. Siden defrosteren allerede var kommet ombord når jeg fant ut dette ble det bare til at jeg la opp dyser i samme råsen som diesel varmeren. En i frontkabin, en i dinette løsninge, en på badet og en under førerstolen. Fint med denne "gratis" varmen uansett men synd jeg ikke fikk til noe på front rutene!!! Har ellers 2 vifter hengende der og de gjør igrunn susen.

Har du også 2xVP41A på din Corniche eller? Får ikke mere en 3600 omdreininger på mine og lurer på hvorfor!!! Er det ikke 3800 som er max da? Ikke det at jeg skal bruke max da, men prøvde max fart for første gang i helgen under QMI behandlingen og ble skuffet når de stoppet på 3600. Marsjer på 3300 jeg og da trivest skuta bra, men lurer på hvorfor de stopper på 3600...

Hei igjen

Takk for tilbake melding

Det var helst dyser opp til vinduene jeg hadde tenkt på, så jeg får legge hodet i bløt å se om jeg får noen gode ideer.

Jeg har også 2xVP41A, jeg hadde 3800 omd. når jeg kjøpte båten. Siden har det gått nedover til 3400 som jeg har nå.

Men jeg har funnet ut av grunnen til dette, det er en lekkasje på den ene intercooleren. Det er tært hull på under siden, så turbotrykket er veldig laft. Er i gang med å ordne dette nå, så får vi se.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Jeg kjøpte båt med 2xad41a i april 2006. "Turtallsforløpet" siden da har vært som følger:

April 06: Prøvekjøring før kjøp: 3700 RPM, 31,5 knop.

April 06: Landsetting. Ser ren og pen ut, men skurer og spyler likevel. Men bunnsmører dessverre IKKE: 3850 RPM, 33 knop

Okt 06: Siste turen før vinteren: 3300 RPM, 22 knop (Godt lastet, men likevel; Her var jeg også overbevist om at noe var galt! Men fant ingenting...)

Mai 07: Slipping. Utrolig grodd. Skraping, skuring, sliping, grunning og ny bunnsmøring: 3900 RPM, 34 knop

Okt 07: Foreløpig siste tur nå i høst: 3800 RPM, 32 knop.

Så om du ikke finner noe åpenbart feil med motorene dine, hadde jeg tatt det med ro inntil du får kontrollert båten under.

Edmund.Larsen, Hardanger.

Jeg kjøpte båt med 2xad41a i april 2006. "Turtallsforløpet" siden da har vært som følger:

Så om du ikke finner noe åpenbart feil med motorene dine, hadde jeg tatt det med ro inntil du får kontrollert båten under.

Takk for info, ikke greit å være "grønnskolling" på dette her, min første båt dette, men gøy er det uansett :yesnod:

Hørtes ut som en god forklaring dette, får håpe det er groe som gjør det ja!!!

Hmmm...

Hadde meg en kosetur på fjorden idag for å teste den nymonterte defrosteren/varmeren min.

Ikke helt fornøyd med denne defrosteren nei :nonod: Syns ikke den gir hverken mye luft eller varme :nonod:

Bra varme på marsjfart men på "kosefart" blir det lite varme. Kanskje det må på en sirkulasjonspumpe her??? Men det gir jo uansett ikke mere luft...

Noen andre som har montert denne: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1356...upkey=009003010

Linken funker ikke!

Rart at det er lite luft. På maks. bør det være bra trykk hvis du ikke har flaskehalser i slangen. Flere åpne dyser samtidig kan også være forklaringen. På sakte fart er kanskje forklaringen til mindre varme at det er lavere temp. på motoren? Luft i vannslangen vil gi dårlig sirkulasjon. V.v.tank foran defrosteren på samme sløyfen har også betydning. I alle fall så lenge vannet i v.v.tanken er under oppvarming.

Redigert av Zach (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...