Brynjar Startet 30.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2007 Første sesong med trykkvann ombord.. Føler at jeg bør frostsikre det på et vis, har tenkt på å bare kjøre gjennom frostvæske, men vet ikke hvor lurt dette er for videre bruk.. Finnes det bedre midler/løsninger? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
m/s draugen Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Tøm tanken og åpne kranene Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Henger meg på rådet til Draugen. I tillegg blåser jeg gjennom slangene fra blandebatteriene, og tømmer filteret ved vannpumpa. Jeg ville ALDRI fyllt på med frostvæske i drikkevannskilden min. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Tøm tanken og blås slangen med luft ( bruk en fotpumpe for gummibåt hvis du ikke har tilgang til trykkluft ). Åpne kraner 3/4 opp. Da skulle det meste være sikret. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Foruten å tømme tanken og åpne alle kraner, pleier jeg også å demontere trykkvannspumpa, og oppbevare den frostfritt for sikkerhets skyld. Jeg syns det har lett for å bli liggende igjen en liten vannskvett i den, så da er det like greit å helgardere. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 OK. Gode råd. Har sett på noen amerikanske forum at de bruker kjemikalier fra bobilindustrien. De har vistnok spesialprodukter for formålet. Noen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Mar10n Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Leste gode tips ang. vinterkonservering i siste nummer av Seilas (også i Seilmagasinet). Der ble det foreslått matolje og typisk rapsolje som alternativ til frostvæske i bl.a. vanntanker. Dette kan nok benyttes i flere tilfeller og er kanskje alternativ i toalett som stadig diskuteres pga. pakninger etc som påvirkes av frostvæske? Har ikke forsøkt dette selv men høres ut som god ide jeg vil teste i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Her er min rutine, tøm tanken, åpne alle kraner, blås ut rester av vann i slanger, tøm ekspansjontanken (hvis du har),og koble fra slangene på pumpa. Kjør pumpa noen få sekunder, så får du ut restene av pumpehuset. Når anlegget er tomt for vann så kan du koble på igjen slangene til pumpa. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 I noen ferskvannssystemer med varmtvannsbereder kan det være vanskelig å få denne helt tømt for vann. Det er et greit råd å benytte trykkluft til å tømme ferskvannet. I tillegg kan det være greit å åpne for trykkbryteren på varmtvannsberederen, og/eller fjerne tilkoblingsslangen til varmtvannsberederen (det laveste punktet). Det kan også være greit å montere en tappekran på tilførselssiden, slik at alt vannet i varmtvannsberederen kan renne ut. Jeg klarte selv å få skadet en slik bereder for mange år siden pga isspregning, trass i at jeg trodde at alt ferdskvannet var tappet. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 I noen ferskvannssystemer med varmtvannsbereder kan det være vanskelig å få denne helt tømt for vann. Det er et greit råd å benytte trykkluft til å tømme ferskvannet. I tillegg kan det være greit å åpne for trykkbryteren på varmtvannsberederen, og/eller fjerne tilkoblingsslangen til varmtvannsberederen (det laveste punktet). Det kan også være greit å montere en tappekran på tilførselssiden, slik at alt vannet i varmtvannsberederen kan renne ut. Jeg klarte selv å få skadet en slik bereder for mange år siden pga isspregning, trass i at jeg trodde at alt ferdskvannet var tappet. Jeg fikk følgende råd av forrige eier av båten, for å sikre at varmtvannsberederen ble skikkelig tømt: - Steng alle kranene bortsett fra pentrykranen - Åpne avtappingsventilen for berederen og koble en slange til stussen på denne. Slangen føres ned i en stor dunk - Koble gummibåtpumpa til pentrykranen og pump forsiktig slik at trykklufta fra pumpa driver vannet ut av berederen og ned i dunken Enkel og grei metode, som ble benyttet med godt resultat i fjor og også nå i høst. Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Der ble det foreslått matolje og typisk rapsolje som alternativ til frostvæske i bl.a. vanntanker. Et merkelig råd. Matolje har ingen frosthindrende virkning, den blir jo selv tykk om du setter den i kjøleskapet! Og hvordan i all verden skal du få renset tanken for olje til våren? Fylle på sprit eller kondensfjerner for å emulgere oljen? Nei min venn, følg heller rådene om tømming av tanken, da er du sikret! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Rådet med matolje eller rapsolje eller annen type olje for husbruk er vel hovedsakelig ment som et alternativ til å fylle frostvæske i toilettet. Jeg har sett at noen er avventende til å helle frostvæske i toilettet idet glykolen kan få gummien i pakninger og o-ringer til å miste elastisitet. Dersom dette kan bekreftes kommer jeg i løpet av et par dager til å helle rapsolje i toilettene ombord. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 (redigert) For min del har jeg alltid helt litt frostvæske i toalettet, og har aldri i løpet av de siste 20 årene hatt noen problemer med det. Jeg vil gjøre det samme også denne gangen. Har liten tro på at en lett blanding med frostvæske skal tære på eller ødelegge elastisiteten på -ringer og pakninger. Det er i så fall det er marginalt. Men I år har jeg derimot for første gang et e. toalet, så her er det om å gjøre å få ut vannet av pumpene, både for inntak og tømming i likhet med andre vannpumper som trykkvannspumpe og dusjpumpe ombord. Redigert 1.November.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Du skal bruke næringsmiddelglyserin,det er det som skal brukes til frostsikring av watermakere,det koster ca kr 100 pr liter. Ved 50/50 blanding tåler det minus 22. Det er helt ufarlig og kan brukes i vannanlegget.Har brukt det i en årrekke i min watermaker- det er det samme stoff som brukes i kosmetikk. Ikke kjøp det i apoteket, da koster det ca det 10 dobbelte. Ring til Dessalator Scandinavia AS John Paasche 93096969 Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Flott Catlina, visst at jeg hadde lest noe tilsvarende tidligere - men hadde glemt referansene. Igjen: Takk. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 (redigert) red.feil svar i feil tråd Redigert 1.November.2007 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 (redigert) Jeg ville ALDRI fyllt på med frostvæske i drikkevannskilden min. Nei tror ikke det er noe å satse på nei Redigert 1.November.2007 av Hilmar2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
atletico1 Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 For min del har jeg alltid helt litt frostvæske i toalettet, og har aldri i løpet av de siste 20 årene hatt noen problemer med det. Jeg vil gjøre det samme også denne gangen. Har liten tro på at en lett blanding med frostvæske skal tære på eller ødelegge elastisiteten på -ringer og pakninger. Det er i så fall det er marginalt. I bruksanvisningen til Jabsco manuelt toalett står det entydig at de anbefaler glykol frostvæske til frostsikring om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 i doen er det ikke noe problem. Men drikkevannet er litt værre Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Styrbert Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Glykol i drikkvannet ... fysj! Hva med en billig Vodka? - eller for de mere bemidlede en V.S.O.P Også blir det en slik fin bismak på drikkevannet Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 har fått speedfit rør, koblinger, hovedkran og tappekran fra maritim. I helga blir det montering av dette. Da kan jeg for fremtiden slippe siste slumpen av vann ned i kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Stort sett det samme som går igjen her men , tømmer alt jeg også og tar ut pentrypumpa for så å blåse igjennom annlegget . Da kommer det altid endel mere vann ut , i dassen går det frostveske og stengt innløp/utløp men bruker det jo på tur så det går noen liter med frostveske i løpet av vinteren . Pentrypumpa på denne båten ligger under madrassene i ac , nesten nedi kjølen . Så den ligger under vannlinja og med feite madrasser oppå så tviler jeg på at den fryser , men hvorfor satse på det da det er hurtig kobbling på den .Tar den ut på et par minutter , så virker den neste år garanntert . Men det er flere kjente som har vann på tanken og gjør stort sett nada om vinteren , å det går like fint år etter år . Så trur det skal bli veldig kaldt før det går galt , å over en lengere periode . Hadde div vannflasker + frostvakt i motorrommet på snekka ( Sandvik 28 ) for å følge med , hadde 14-17 - grader i 3-4 uker . Det var ikke tegn til at frostvakte slo seg på ( skal på ved 5+ ) eller at vannet på flaskene frøys , eller snerka seg . Så det sier vel sitt at vi har litt små panikk når det gjelder detta med vineren å kulda , trur jeg . Men bedre å forbrede seg på at vinteren kansje kommer for fult , billigere blir det sikkert også trur jeg . Foresten en ting til som jeg har begynt med , har så god lufting inn i motorrom . Så jeg tetter luftinntaka og legger lapp på dærsjen , husk luftinntaket ved neste tur . Eller glømmer jeg jo det , huskelapp er greit Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Mar10n Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Et merkelig råd. Matolje har ingen frosthindrende virkning, den blir jo selv tykk om du setter den i kjøleskapet! Og hvordan i all verden skal du få renset tanken for olje til våren? Fylle på sprit eller kondensfjerner for å emulgere oljen?Nei min venn, følg heller rådene om tømming av tanken, da er du sikret! Refererer kun til siste nummer av Seilas som tipser om bruk av rapsolje. Regner fortsatt med at alle tanker etc skal tømmes og man bør sørge for å få rapsolje inn i vannpumper ved f.eks. å helle direkte inn via tilførsel/slange. Det er nok ingen god ide å helle olje i vanntanken da man må ha store mengder for å få effekt samtidig som et kun er pumpene man skal beskytte. Å skylle ut de små mengdene med olje fra punper og slanger ser jeg ikke på som noe problem. Regner også med at rapsolje har bedre egenskaper mot kulde da nettopp dette ble fremhevet i artikkelen. Har som nevnt ikke personlig erfaringer og henviser til Seilas hvis løsningen er interessant. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Etter å ha tømt vanntanken, er det viktig å sørge for at det er åpning ved alle "problempunkter" - som vv-tank, trykkpumpe etc. Dette da vann som kjent ekspanderer når det fryser. Viktig derfor at vannet ikke ligger "sperret" inne i noen lommer. Demonterer du f.eks. slangene til trykkpumpen, åpner for filteret, fjernet slangen til vv-tanken, fjerner event. dushjhåndtak og lar alle kraner stå åpne - så skulle du være rimelig trygg. Selv har jeg i tillegg de siste par vintrene pumpet ut vannet fra systemet ved bruk av jollepumpa. Dette som en ekstra sikkerhet mot frostskader (en jobb som er fort gjort og som jo ikke koster noe). Hvis man etter disse operasjoner fortsatt føler en viss utrygghet, så kan man jo helle på litt sprit her og der. V.S.O.P og andre endle varer er foreslått, men rødsprit burde være uproblematisk til slikt formål. Om våren blir pumper skyldt godt gjennom og ingen vil kjenne noen bismak Sitér dette innlegget Link to post
microship Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Jeg har kjøpt en spesiell frostvæske hos Wærners Båtbu i Sandefjord, det er noe amerikansk kr 299 for 1/2 gallon tror jeg . Er laget for å ha på vanntank. Jeg tømmer alt/åpner alt, hiver på spesial frostvæske, kjører pumpa til alt er ute igjen. Har gått bra de siste årene, tidligere år før jeg gjorde dette frøs trykkvannspumpa i stykker. Septiktanken tømmes, heller på frostvæska jeg har kjørt gjennom motorene/drev for konservering, og tømmes igjen. Ser tipset med mæringsmiddel-alkoholen, det ser også bra ut Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.