logget av Startet 30.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2007 (redigert) Jeg har lagt merke til at de nye blyprisene påvirker batteriprisen ganske mye. For de som vet at batteriene i båten er dårlige, kan det svare seg å vurdere nye nå. I følge en faktura jeg sitter med er det nye blytillegget på 5,50 kr. pr. kilo bly. Dette betyr at et godt forbruksbatteri på ca 200 aH stiger med ca 400 kr Redigert 30.Oktober.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Dette hørte jeg også for et par måneder siden, tror flere av leverandørene allerede har økt prisene på batterier betraktlig. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Dette hørte jeg også for et par måneder siden, tror flere av leverandørene allerede har økt prisene på batterier betraktlig. Har nå to fakturaer hvor begge leverandørene har dette som en egen post. Aner du hvorfor blytillegget ikke er innbakt i prisen? Er det et blytillegg eller en ny særnorsk avgift? Er selv usikker her. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Det vet jeg ikke, men rakk i hvertfall å få et nyss om et batteriprisene plutselig skulle øke betydelig allerede ila et par-tre dager (ut til forhandlerne) pga økt blypris, så jeg bestilte ganske fort for å si det på den måten. Vet ikke hvor godt forhandlerne er informert da jeg i utgangspunktet driver lite med salg av batteri, men det er ingen tvil om at det er lurt å kjøpe batterier nå hvis man trenger nye. JEg synes jeg hørte at man må regne en økning på nærmere 30% ila forholdsvis kort tid Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Jeg selger selv lite batterier, det er helst i forbindelse med prosjekter. Jeg ser normalt ikke så nøye på fakturaene heller, men jeg reagerte litt på at en bank kom på 37 500 kr. Man merker jo da spesielt godt en økning på slike beløp, og det var derfor jeg så den nye posten "blytillegg". Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 31.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Måtte bare finne ut av prisstigningen. Fant en faktura på to like batterier kjøpt med 14 måneders mellomrom. Prisstigningen er på 36,5 % Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Prisendringen på Bly finnes her... Den har steget kaftig de siste årene, men har fallt de siste 14 dagene... Dette markedet svinger her som det meste annet av metaller... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
logget av Svart 31.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Snakket med en batterileverandør. Prisstigningene fra produsent forventes å tildels uforutsigbare fremover. Nye priser blir derfor beregnet en gang i måneden. Dette gjør det vanskelig for alle leverandører å inngå avtaler med storforbrukere som hjelpemiddelsentalen etc. og garantere pris i mer enn en måned om gangen. Dette betyr vel også at prisen forventes å gå mer opp enn ned med svingningene i blyprisen. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Blyprisen har på et år steget fra 1500 usd pr tonn til nå 3610 usd pr tonn. 60 % av batteriets kostnad er bly. Ekspertene forventer fremtidige priser på metallbørsen fra 2000 til 8000 usd pr tonn. Batterier blir ikke billigvare fremover. Da særlig tunge kvalitetsbatterier. Euroglobe legger på 50 kr for batterier opp til 100 a . Sønnak legger nå på kr 2.40 pr ampere. Disse batterimerkene veier ca like mye pr type. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Hva koster et Sønnak Exide Nautilus 115Ah nå? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 31.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 (redigert) Teoretisk 1150 kr +2,40 x 115. Skulle vel bli 1426 kr. Jeg tok bare prisen Arnstein nevnte i en annen tråd og baserte regnestykket på denne infoen. Kan være batteriet da var overprist eller tilbudspris. Aner ikke om prisen til Arnstein var utsalgspris. Redigert 31.Oktober.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 31.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Blyprisen har på et år steget fra 1500 usd pr tonn til nå 3610 usd pr tonn.60 % av batteriets kostnad er bly. Ekspertene forventer fremtidige priser på metallbørsen fra 2000 til 8000 usd pr tonn. Batterier blir ikke billigvare fremover. Da særlig tunge kvalitetsbatterier. Euroglobe legger på 50 kr for batterier opp til 100 a . Sønnak legger nå på kr 2.40 pr ampere. Disse batterimerkene veier ca like mye pr type. Da stemmer nok det jeg fant ut. en stigning på 36,5 % i løpet av 14 måneder. Håper ikke vi ser en råvarepris på 8000 usd pr tonn. Da blir det lite igjen til ankerdram det året batteriene må skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Betyr det ikke sånn etterhvert at man må mer gå over til generering på stedet istedenfor lagring på forhånd? Solcelle, aggregat, vindmølle, slepegenerator for seilbåter etc etc Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Teoretisk 1150 kr +2,40 x 115.Skulle vel bli 1426 kr. Jeg tok bare prisen Arnstein nevnte i en annen tråd og baserte regnestykket på denne infoen. Kan være batteriet da var overprist eller tilbudspris. Aner ikke om prisen til Arnstein var utsalgspris. Jo da kr 1190 hos Jama Marina i juni måned. Vet ikke prisen i dag. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
At-le Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Hva med red optima koster idag Har 2 optima batterier til start og baugpropell båten. At-le Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2007 Hva med red optima koster idag Har 2 optima batterier til start og baugpropell båten. At-le Prispåslager blir såvidt jeg har forstått enten beregnet pr. Amamperetime som Sønnak har varslet med 2,4 kr. pr. aH, eller et tillegg beregnet ut fra batterits vekt. 3-4 kr. pr. kg. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Et kanskje naivt spørsmål: Kan ikke blyet i dse utrangsjerte batteriene smeltes om å brukes ved produksjon av nye? Om dette er riktig kan man vel tenkes en ordning tilsvarende som ved kjøp av overhalte bildeler: Redusert pris ved innlevering av det gammle batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2007 (redigert) Et kanskje naivt spørsmål: Kan ikke blyet i dse utrangsjerte batteriene smeltes om å brukes ved produksjon av nye? Om dette er riktig kan man vel tenkes en ordning tilsvarende som ved kjøp av overhalte bildeler: Redusert pris ved innlevering av det gammle batteriet? Et godt poeng. Batterier blir resirkulert. Når du kjøper et batteri betales en liten miljøavgift. Når du kjøper et nytt batteri leveres det gamle i retur men du får ikke penger tilbake. En har også mulighet for å levere batterier uten at du kjøper. Den som samler opp batteriene må da ordne transport til der batteriene resirkuleres. Så vidt jeg skjønner er det ikke noe penger i dette, i vertfall ikke her i Stavanger. Frakten dekker vel det man får i pant. Ut fra min kunnskap rundt batterier, så tenker jeg at det må være enklere å resirkulere GEL og AGM enn åpne batterier, for disse batteritypene benytter bly i platene og ikke et gitter med påbakt blyoksyd. Her kan det være at jeg tar helt feil, men det vet sikkert andre bedre enn meg. Hvor effektiv og energikrevende resirkuleringen av batterier er aner jeg ikke. Det største forbedringspotensialet innen batteridrift for mange vil vel være å utnytte dem bedre ved å bruke dem riktig og passe bedre på dem tenker jeg. Batteriet veier jo like mye når det er utslitt som når det er nytt. det må jo bety at innholdet i kassen fremdeles finnes inni batteriet. Det må jo være enklere å plukke ut blyet fra kassen enn å grave i bakken etter nytt. Årsaken til at blyet er så dyrt om dagen kan jo komme av at etterspørselen til andre formål har dukket opp??? Redigert 1.November.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Den som samler opp batteriene må da ordne transport til der batteriene resirkuleres. Så vidt jeg skjønner er det ikke noe penger i dette, i vertfall ikke her i Stavanger. Frakten dekker vel det man får i pant. Dette er da bare tull. Her sitert fra Batteriretur: Vi har valgt å legge blynoteringene som er offentliggjort i Dagens Næringsliv til grunn slik at det vil være enkelt for enhver innsamler å kontrollere vår prissetting, i samsvar med vår policy om total åpenhet. Dette betyr altså at blytillegget vil kunne variere fra måned til måned og ivaretar at våre leverandører til enhver tid får god, internasjonal pris. Dette er iverksatt med virkning fra fellesferiens avslutning - i praksis fra og med augustleveransene. For augustleveransene godtgjør vi derfor kr. 1,25 i tillegg til den gode faste godtgjørelsen. Vi dekker som kjent fraktkostnadene og samlet gir dette alle våre leverandører en pris blant de beste i Europa. Dette vil vi fortsette med så lenge blynoteringen på metallbørsen gir grunnlag for det. Jeg følger det internasjonale prisbildet for kasserte blybatterier tett og svarer gjerne på spørsmål hvis noe er uklart i denne forbindelse. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Men dette er jo lovende! Om selger av batterier som tar brukte i retur tilsvarer en innsamler, burde det være helt naturlig at retur av batteri ga avslag på nytt produkt for kunde? Dette burde jo vi som kunde kunne kreve. En slik innbyttepraksis vil jo også være med på å fjerne hensatte batterier. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 PÅ grunn av den høye bly prisen har BATTERIRETUR mer enn halvert Miljøgebyret på nye batterier. Dette kan gjøres fordi smelteverkene betaler mer for skrapbatteriene. Se på www.batteriretur.no Endelig et miljøfirma som virker og som driver etter ikke overskuddprinsippet. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 14.Juni.2008 Del på Facebook Svart 14.Juni.2008 I april har blyprisene igjen falt noe, og råvaretillegg reduseres derfor med virkning fra 1. mai 2008 med NOK 0,20 per Ah. Det nye råvaretillegget blir NOK 1,80 per Ah. Med vennlig hilsen Exide Sønnak AS Petter Paulseth Markedsdirektør Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.