Verrie Startet 31.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 31.Oktober.2007 Er det noen som kjenner til at der foreligger føringer/krav til høyde på rekke i forbindelse med flybrigde? Jeg skal i vinter lage ferdig flybrigden, og skal etter forslag fra "Fiskekroken" lage noe forseggjorte rekker bestående av "septer", dvs rekkestøtter ala de som ligner litt på hva Radich bruker og syrefaste rør i 2 høyder tredd igjennom. Det er på båten vår tegnet inn en høyde på ca 100 cm høyde på rekka. Er der noen som har anelse om eventuelle gjeldende regelverk? Er det noen som kan fortelle meg hvor høye rekker de har på sine flybrigdebåter ? (fortelle gjerne type også). Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 31.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 En ekke på fb med høyde på 1 m? Ta en titt på alle fb-båter du ser, så får du fort en ide om høyden.....1 m var da en styggelig høyde? Kanskje snakker vi maks 70 cm på det høyeste. Skal ta mål av min i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 31.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 1 m er vel minstehøyden når det gjelder byggeforskriftene for boliger og næringsbygg. 1,20 for balkongrekkverk over en viss etasje. Er det ikke en Nordisk Båtnorm? for båter inntil 15 m? Ellers har vel IMO en internasjonal standard. Sjekk med båtprodusenter. Når det gjelder tips om materiale, innfestning og utforming har AS Brødrene Midthaug et stort utvalg og en flott PDF-brosjyre på nettet. I hovedsak til bolig og næringsbygg, men har kanskje maritimt også? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Verrie Svart 31.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 Jeg er med på at 1 meters høyde på fly er ganske høyt. Men siden det er tegnet inn slik følte jeg behov for at andres "vitale mål" ønskes. Man skal også huske på de som har eldre klassiske princess rundt 45 fot. De har en pulpit som er utrolig høy, men som passer de båtene så fortreffelig. Der er pushpiten godt over meteren vil jeg tro, slik at det kan være pent med en god høyde også. Jeg skal se om jeg kan klare å skanne inn tegningene av båten, for å høre medlemmenes synspunkt på hvilken høyde vi bør ha. Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 31.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 Spørsmålet her er vel også hvor høy styreposisjonen fremst på flybrigden er. Det må jo være viktig at høyden på denne harmonerer med høyden på rekka. Har du tegninger liggende elektronisk over slik det er planlagt ? Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Frivakten Svart 31.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 (redigert) Tenkte noenlunde riktig, men det het Nordisk Båtstandard for yrkesbåter under 15 m. vistnok fra 1990. Regner med den er gjeldende da jeg fant den hos Sjøf.dir. Iht. den skal rekkverk være over 75cm. Jfr. Personsikring 2.2. Nordisk Båtstandard (pdf). Redigert 31.Oktober.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
NilsPils Svart 31.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 Og så er det vel jo også et spørsmål om sikkerhet? Kanskje er 75 cm lite i hardt vær? Men hyggelig å se at noen er optatt av det estetiske også. Ser frem til å få se tegning. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nimbuster Svart 31.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 Nå sitter man vel vanligvis ikke på fb dersom det er hardt vær eller? Hva slags båttype er det snakk om ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 Jeg skal forsøke å måle i dag, mener jeg har 80 cm. På overdekket sitter jeg i all slags vær, bare man har gode klær er det flott. Ser bare en ulempe: bølgeeffekten er atskillig større oppe sammenlignet med hoveddekket. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 31.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 Har sjekket med ISO 15085 "Man over board prevention and recovery". Her er det kun krav til at "guard rails" skal være min. 60 cm. Finner ikke noe spesielt om FB. Jeg ville følt meg tryggere dersom høyden er noe mer enn opp til mitt eget tyngdepunkt. Dvs. min 90cm. Særlig viktig er dette kanskje på FB hvor en merker bølgebevegelsene bedre enn på hoveddekket? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Verrie Svart 31.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 Hva slags båttype er det snakk om ? 66 fots verrie, dvs denne : Skal se om jeg kan laste opp tegninger i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 31.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 Tegninger av båten er nå scannet inn, som ser slik ut : Som det sees på tegning, beregnes det sofa på flybrigde med plass til 8-10 personer. Jeg ser for meg også å lage en slags bittelite pantry, samt oppbevaringsskap. Arealet mellom jolleoppbevaring/livflåte samt nedgang til akterdekk har jeg ikke helt sett for meg hvordan skal brukes enda. Som nevnt lengre oppe i tråden, så er båten 20 meter lang. Høyden på båten er jeg litt usikker på, men noenlunde mål er som følgende : -fribord 1,20 -fra fribord øvre til styrhus tak 2,25 -fra styrhus tak så er der tegnet 1 meters høyde på rekke -Totalt fra vannlinje til topp av lanternemast 8,70 meter. Til mandag førstkommende skal jeg ytterligere en gang til Oslo, igjen for korrektur/utlevering av tegninger på forslag som er lansert. Det som gjør at dette haster litt, er at jeg har avtale med Framnes Maritime på vei nedover fra oslo med båten hvor de skal gjøre litt arbeider på fly for meg. Dette betyr at jeg må ha detaljene på plass innen midten av November. Så igjen, jeg setter pris på medlemmenes synspunkter og undersøkelser rundt regelverk mht til høyde på rekke etc. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 31.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 Så du skal innom Hvalfangærbyn med skipet. Vet du sånn ca. dato når du planlegger å ankomme? Ring så tar jeg en tur ombord. 90 67 39 64 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Verrie Svart 31.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 Jeg skal avtale endelig med dem på Fredag, men vil tro det blir 15.11. Jeg ringer! Etter hva jeg hører utfører Framnes et flott arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 31.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 Summerdram 28 FB, 2556 Bayliner og Monaco 30 FB har vel heller lav rekke på FB eller? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Naurstad Svart 31.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 Er det noen som kan fortelle meg hvor høye rekker de har på sine flybrigdebåter ? (fortelle gjerne type også). På min båt er rekkverket ca. 90cm på flybridge, du kan få nøyaktig mål etter helgen. Bildet av båten kan du se her: http://home.no/pobeda/Naurstad.htm Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
roaldbj Svart 31.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 Har nå målt høyden på rekkverket på overdekk: 93 cm Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 31.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 En så stor båt klarer fint rundt 1 m "brystning" eller rekke på fb, uten at den virker høy. Trodde du snakket om en "vanlig" fb-båt. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 6.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Da har jeg fått tak i et firma som skal lage rekke rundt hele flybrigden på St. Margaretha. Denne blir laget med septere, samt 32 mm syrefaste rør i aktre del av fly. Fremre del av fly skal lages opp med stålplater. Firmaet som skal gjøre jobben kjenner jeg til fra før, og har etter hva jeg skjønner gode referanser. Jeg har lagt ved lenke til firmaet her. Etterhvert som arbeidet skrider frem skal jeg forsøke å få tatt noen bilder. Jeg er hellig overbevist om at arbeidene kommer til å "løfte båten" i utseende. Her er båten slik den så ut i fjor vår før den ble lakket i nåværende farger (skal lakkes til blått i skrog, hvitt overbygg) : Og her er tegningen slik båten er tenkt i utseende fremover : Hvor lang tid arbeidene tar etc vites ikke. Firmaet må også bli ferdig med nåværende oppdrag før de kan begynne på båten. Men jeg gleder meg ! Samme firma skal også lage nye daviter til meg for bruk akter (skal også ha på tak), da de som er der er for korte til at de er særlig praktiske. Jeg vil nemlig ha dem slik at vi kan gå ned på badeplattform fordi om jolla henger i davitene. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Synes det så lekkert ut. Blir spennende å følge tråden Verrie. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Boywonder Svart 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Ser bra ut. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Frivakten Svart 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Hva ble høyden da? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Verrie Svart 6.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 1,10 i høyden. Det kan høres fælt høyt ut, men faktum er at det kun løftes opp 30 cm i forkant av den rekken som allerede er forut. Mtp på barna så blir jeg tryggere med denne løsning fremfor å ha "snublekant". Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Fant du ut om det eksistere en minstehøyde og står det i noen forskrifter? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Verrie Svart 6.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 For å være ærlig fikk jeg ikke tid den gang til å sjekke dette opp, og har faktisk glemt det i ettertid. Men for å være på sikre siden tok jeg den høyden vi nå har tegnet, hvilket er høyere enn hva de aller fleste andre kan vise frem. Mitt problem er at båten ser fryktelig høy ut bak, og at det vil bli litt verre når denne rekka kommer på. Dette pga av at båten er svært smal i forhold til høyde/lengde. (Bredden er 4,80) og jeg bedriver derfor litt tankevirksomhet for hvordan jeg skal "tone" ned høyda. Det hjalp å sette på daviter, da dette "forstyrrer hekken", men ikke nok. Jeg finner nok på noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.