Jump to content

Krav til rekkehøyde på flybrigde ?

Verrie

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til at der foreligger føringer/krav til høyde på rekke i forbindelse med flybrigde?

Jeg skal i vinter lage ferdig flybrigden, og skal etter forslag fra "Fiskekroken" lage noe forseggjorte rekker bestående av "septer", dvs rekkestøtter ala de som ligner litt på hva Radich bruker og syrefaste rør i 2 høyder tredd igjennom.

Det er på båten vår tegnet inn en høyde på ca 100 cm høyde på rekka.

Er der noen som har anelse om eventuelle gjeldende regelverk?

Er det noen som kan fortelle meg hvor høye rekker de har på sine flybrigdebåter ? (fortelle gjerne type også).

1 m er vel minstehøyden når det gjelder byggeforskriftene for boliger og næringsbygg. 1,20 for balkongrekkverk over en viss etasje.

Er det ikke en Nordisk Båtnorm? for båter inntil 15 m? Ellers har vel IMO en internasjonal standard. Sjekk med båtprodusenter.

Når det gjelder tips om materiale, innfestning og utforming har AS Brødrene Midthaug et stort utvalg og en flott PDF-brosjyre på nettet. I hovedsak til bolig og næringsbygg, men har kanskje maritimt også?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Jeg er med på at 1 meters høyde på fly er ganske høyt. Men siden det er tegnet inn slik følte jeg behov for at andres "vitale mål" ønskes.

Man skal også huske på de som har eldre klassiske princess rundt 45 fot. De har en pulpit som er utrolig høy, men som passer de båtene så fortreffelig. Der er pushpiten godt over meteren vil jeg tro, slik at det kan være pent med en god høyde også.

Jeg skal se om jeg kan klare å skanne inn tegningene av båten, for å høre medlemmenes synspunkt på hvilken høyde vi bør ha.

Tenkte noenlunde riktig, men det het Nordisk Båtstandard for yrkesbåter under 15 m. vistnok fra 1990.

Regner med den er gjeldende da jeg fant den hos Sjøf.dir.

Iht. den skal rekkverk være over 75cm. Jfr. Personsikring 2.2.

Nordisk Båtstandard (pdf).

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Har sjekket med ISO 15085 "Man over board prevention and recovery".

Her er det kun krav til at "guard rails" skal være min. 60 cm. Finner ikke noe spesielt om FB.

Jeg ville følt meg tryggere dersom høyden er noe mer enn opp til mitt eget tyngdepunkt. Dvs. min 90cm.

Særlig viktig er dette kanskje på FB hvor en merker bølgebevegelsene bedre enn på hoveddekket?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Tegninger av båten er nå scannet inn, som ser slik ut :

img001.jpg

Som det sees på tegning, beregnes det sofa på flybrigde med plass til 8-10 personer.

Jeg ser for meg også å lage en slags bittelite pantry, samt oppbevaringsskap.

Arealet mellom jolleoppbevaring/livflåte samt nedgang til akterdekk har jeg ikke helt sett for meg hvordan skal brukes enda.

Som nevnt lengre oppe i tråden, så er båten 20 meter lang.

Høyden på båten er jeg litt usikker på, men noenlunde mål er som følgende :

-fribord 1,20

-fra fribord øvre til styrhus tak 2,25

-fra styrhus tak så er der tegnet 1 meters høyde på rekke

-Totalt fra vannlinje til topp av lanternemast 8,70 meter.

Til mandag førstkommende skal jeg ytterligere en gang til Oslo, igjen for korrektur/utlevering av tegninger på forslag som er lansert.

Det som gjør at dette haster litt, er at jeg har avtale med Framnes Maritime på vei nedover fra oslo med båten hvor de skal gjøre litt arbeider på fly for meg. Dette betyr at jeg må ha detaljene på plass innen midten av November.

Så igjen, jeg setter pris på medlemmenes synspunkter og undersøkelser rundt regelverk mht til høyde på rekke etc.

• 1 måned senere...

Da har jeg fått tak i et firma som skal lage rekke rundt hele flybrigden på St. Margaretha.

Denne blir laget med septere, samt 32 mm syrefaste rør i aktre del av fly. Fremre del av fly skal lages opp med stålplater.

Firmaet som skal gjøre jobben kjenner jeg til fra før, og har etter hva jeg skjønner gode referanser.

Jeg har lagt ved lenke til firmaet her.

Etterhvert som arbeidet skrider frem skal jeg forsøke å få tatt noen bilder.

Jeg er hellig overbevist om at arbeidene kommer til å "løfte båten" i utseende.

Her er båten slik den så ut i fjor vår før den ble lakket i nåværende farger (skal lakkes til blått i skrog, hvitt overbygg) :

bilde_til_baatplassen.jpg

Og her er tegningen slik båten er tenkt i utseende fremover :

img001.jpg

Hvor lang tid arbeidene tar etc vites ikke. Firmaet må også bli ferdig med nåværende oppdrag før de kan begynne på båten.

Men jeg gleder meg !

Samme firma skal også lage nye daviter til meg for bruk akter (skal også ha på tak), da de som er der er for korte til at de er særlig praktiske. Jeg vil nemlig ha dem slik at vi kan gå ned på badeplattform fordi om jolla henger i davitene.

For å være ærlig fikk jeg ikke tid den gang til å sjekke dette opp, og har faktisk glemt det i ettertid.

Men for å være på sikre siden tok jeg den høyden vi nå har tegnet, hvilket er høyere enn hva de aller fleste andre kan vise frem.

Mitt problem er at båten ser fryktelig høy ut bak, og at det vil bli litt verre når denne rekka kommer på. Dette pga av at båten er svært smal i forhold til høyde/lengde. (Bredden er 4,80) og jeg bedriver derfor litt tankevirksomhet for hvordan jeg skal "tone" ned høyda. Det hjalp å sette på daviter, da dette "forstyrrer hekken", men ikke nok. Jeg finner nok på noe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...