Jump to content

Fall til storseil og fokk

Jonette

Recommended Posts

Hei (pinne)båtvenner.

Jeg har planer om å skifte fallene mine. Pr. i dag er det delvis wire og delvis line. Vet noen hvorfor og evt. fordelen av å ha wire? Kun for slitestyrke? Ser at overgangen mellom wire og line er kritisk. Her fliser fiberne seg opp og det går tregt/ heger seg opp over skivene i mastetoppen.

Kan jeg skifte ut med kun line, eller er ikke det å anbefale?

Sikkert erfarne seilere her som har gode råd.. :lol:

/MS

Vil vel tro at wiren er for å unngå strekk i fallet. Bruker du line hele veien vil du sansynligvis få "slakk" i masteliket når det blåser opp?

:wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Har byttet ut både spinnakerfall og genoafall med spectra/dynema tau. Dette fungerer helt greit. Du bør være oppmerksom på å få en god nok taukvalitet med god strekkfasthet slik som det er nevnt i et innlegg over. Disse tauene er dyre, men et wire/tau fall er også dyrt.

Poenget med wire/tau var tidligere nettop strekkfastheten. Når et slikt fall er strammet er det nesten bare wire som belastes. Nå har utviklingen av nye materialer i tau kommet så langt at jeg mener det er helt kurrant å bare bruke tau i fallene.

Hei (pinne)båtvenner.

Jeg har planer om å skifte fallene mine. Pr. i dag er det delvis wire og delvis line. Vet noen hvorfor og evt. fordelen av å ha wire? Kun for slitestyrke? Ser at overgangen mellom wire og line er kritisk. Her fliser fiberne seg opp og det går tregt/ heger seg opp over skivene i mastetoppen.

Kan jeg skifte ut med kun line, eller er ikke det å anbefale?

Jeg har original-fallene i bruk etter 20 år, disse er wire kombinert med line. Jeg tror ikke jeg kommer til å bytte til kun line.

Kun line er sannsynligvis lettere i vekt pr. meter enn kombinasjonen med wire. Men jeg har lest et sted at hvis du bruker kun line så bør man kappe litt av enden mot festet til seile hvert år. Linen slittes/svekkes der den går over trinsen i mastetoppen.

Så langt jeg har bragt på det rene er en brukbar kvalitet av *kun line* dyrere enn kombinasjonen med wire. Det aner meg at levetiden på *kun line* blir kortere enn for kombinasjonen.

Håper noen med lengre erfaring med *kun line* kommer med sin erfaring, men dette er mitt syn på saken så langt. :wink:

Hej !

Jag har oxo orginalfallen kvar lina/wire !

Det jag hört er att om du skall skifte, så måste du vara noga med  trinsene som Morten

skriver !  Har du fått 'grader' (/spor!)  i dessa efter wiren, så sliter det oerhört snabbt

på tauet när du bare har tau !  Det blir som Panpan skriver att man måste kape en liten bit så

att ikke slitaget blir på samma stelle hele tiden!

Det du kan pröve om du vill minska friksjonen med dine gamle fall er att plocka ur dom,

o vaske dom, jag kör mina i maskin med wire o allt  :wink:!

(lämpligt o göra en kvell när admiralinnen er på symöte, :wink:  för det låter noe för djävl.... :wink:)

Jag brukar göra ett stort rundsling av wiren o sen vira tampen runt wiren ! det brukar gå!

Du kan ju oxo smörja opp trinsene så att de rullar lett!

S/Y Gunga Din

Hei!

Har akkurat samme båt som deg og akkurat samme problem. Fallene fliser seg opp i overgangen mellom wire og line. Har løst dette problemet ved å ha en liten taustump feste i rekketauet der jeg fester fallet når det ikke er i bruk. Slik slipper jeg å trekke så mye ut av skjøten mellom wire og line blir "nappet" over blokken i toppen av masten.

Har forstått det slik at det i dag er litt avleggs med wire og at folk bruker line, men problemet kan da være blokken i toppen av masten. Selv har jeg ingen planer og å legge ned masten med det første så det får være som det er....

Artig at det er flere med Columbie 66 på Baatplassen!  :wink:

Hilsen fersk Columbie eier!

Takk for responsen og gode råd! Jeg har blitt litt klokere. Jeg får undersøke hva kostnadene blir for å bytte ut, er redd for  :yesnod:. Kanskje det blir med vask og smøring av skivene. Masta ligger nede for vinteren den.

Hei!

Har akkurat samme båt som deg og akkurat samme problem. Fallene fliser seg opp i overgangen mellom wire og line. Har løst dette problemet ved å ha en liten taustump feste i rekketauet der jeg fester fallet når det ikke er i bruk. Slik slipper jeg å trekke så mye ut av skjøten mellom wire og line blir "nappet" over blokken i toppen av masten.

...

Artig at det er flere med Columbie 66 på Baatplassen!  :yesnod:

Hilsen fersk Columbie eier!

Har hatt min båt en sesong, så jeg er også fersking....  :wink:

Hilsen skipper på "Jonette"

/MS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...