Bonita I Startet 1.November.2007 Link til dette innlegget Startet 1.November.2007 Noen på BP som har oversikt/formening over hvor mye det vil koste å ettermontere turbo på 2 stk VP41 - 87mod. Ytelsen er idag oppgitt til 150 hk hver - hvor mye vil ettermontering av turbo kunne bety? Har hørt at kanskje dieselpumpe og propeller også må skiftes???? Takknemlig for svar og gode råd Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
VannTro Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Full motorinformasjon kreves nok. Ha det på plass og ring Volvoforhandler. Har sett bytteturboer til ca 8.000,- men å sette på turboer på en motor som ikke har det i utgangspunktet ???? Dette krever nok skifte av langt mer enn dieselpumpe og propeller. Innmaten i en motor er gjerne dimensjonert etter hk-uttaket. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ingar Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Sikker på at det ikke er en misforståelse her, meg bekjent ble aldri 41 motoren levert uten turbo. Men det fantes en modell uten mellomkjøler, altså kun turbo. Kan vel stemme at de var ca 150hk. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 1.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Jeg er bitt av "3-fots-syken" og referer kun til selger som annonserer med 41-motorer på 150hk - og at det var mulig å ettermontere turbo som skulle gi tilnærmet 190 hk. Er usikker på om det virkelig er 41 motorer Skal besikte båten lørdag og selvsagt sjekke ut nøyaktig hvilke moterer det er. Vet du om modellen uten mellomkjøler hadde samme 41-betegnelse - og en montering av mellomkjøle vil vel ikke gi økt ytelse, eller ..? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Ingar Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Sannsynligvis er det enten misforståelser eller så vet ikke selger hva han snakker om. Ettermontering av mellomkjøler vil definitivt øke ytelsen, men det vil koste endel....... Modellen med mellomkjøler her TAMD, A for aftercooler. Du finner alt om dette i VP's datablad, se under Eksterne linker. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 1.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Takker for info så langt. Håper jeg kan få spørre og mase litt mer etter befaringen lørdag - dersom prosjektet fortsatt er aktuellt. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
REM Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Normalt har vel motorer uten turbo en høyere makanisk kompresjonsforhold enn en turbomotor. Skal du ettermontere turbo vil da dette medføre at du må senke kompresjonen, dvs full pakke med nye stempler og foringer. Dyyyyyrt Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
vanntrivsel Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Kanskje det dreier seg om en Volvo TAMD 41 HD 145 HP Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 TAMD41HD motor er vel en turbo/Intercoolermotor i utgangspungtet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
hifo Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 har en bekjent som påstår han har 41 motor med 150 hk i en baltic . jeg vet ikke mer . men hvorfor kjøpee org intercooler til 15 - 20 lapper når man kan få uorg for langt under ti ? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 har en bekjent som påstår han har 41 motor med 150 hk i en baltic . jeg vet ikke mer . Det finnes nok mange hjemme mariniserte 41 motorer med ca den effekt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Leifer`n Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 (redigert) Jeg er bitt av "3-fots-syken" og referer kun til selger som annonserer med 41-motorer på 150hk - og at det var mulig å ettermontere turbo som skulle gi tilnærmet 190 hk. Er usikker på om det virkelig er 41 motorer Skal besikte båten lørdag og selvsagt sjekke ut nøyaktig hvilke moterer det er. Vet du om modellen uten mellomkjøler hadde samme 41-betegnelse - og en montering av mellomkjøle vil vel ikke gi økt ytelse, eller ..? Dette er en VP B41 87 mod. Vet ikke akkurat hvor mange hk det er men tror det er 158... di fleste B41 VP har vel Turbo tror jeg, men intercooler er det heller ikke på min motor, vet ikke om du kansje har misforstått dette med turbo og intercooler, ville snakket med selger igjen. Jeg vet at mann kan nå få kjøpt Turboer på Biltema, som etter det jeg har hørt av andre skal være like bra som di andre Turboene. og koster fra 4 tusen tror jeg det var... det er kansje greit og høre litt rundt. mvh Leif. Redigert 2.November.2007 av Leifer`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 Det er ikke snakk om å oppgradere til ny type turbo da? Mener å huske at Volvo har tilbudt såkalte oppgraderte bytte-turboer som skal gi økt effekt/dreiemoment på enkelte modeller, bla. i 30-serien. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 (redigert) VP 41 motoren er normalt oppgitt til 200HK på veiva og 185HK på propellen med drev. Har du fast aksel så varierer effekt på propellen med valg av gear. Motoren har direkte innsprøytning, turbo og ladeluftkjøler. Dette er for såkalt "light duty" altså for bruk i fritidsbåter. Den finnes også i medium duty og heavy duty. Men alle har turbo . For å finne ut hva som skal til for å oppgradere motoren fra 150 HK til evt 200 HK så ville jeg først funnet ut typebetegnelsen på den aktuelle motoren. Mulig det er samme turbo på begge utgaver men forskjellig diesel pumpe Se litt her: TMD41A 150hk TAMD41A Light and Medium duty TAMD41D Heavy Duty Redigert 2.November.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
rover Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 MMM.... Ikke 100% sikker men....... Volvo = Volvo................... MD = Marine Diesel............ T = Turbo......................... A = Aftercooler ( Ladeluftkjøler) eller (Intercoller) Volvo MD 41 = 130 Hk " TMD 41 = 158 Hk " TAMD41 = 200 Hk Men her snakk om MOTOR, ikke propell HK. Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 Er det mulig å få mer en 200hk ut av en TAMD41A motor da? Corniche'n trives best på ca 25 knop, da slipper hun halve fjorden hun drar med seg på marsj rundt 20 knop. Hun hadde absolutt trengt 20-30 hester til på hver side så jeg kunne marsjet på 25 Men slik blir det vel uansett hva man har Mye vil ha mer:smiley: Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Bak på dieselpumpen er det en juster-skrue som gir økt mengde diesel ved å skru den inn. Denne ligger like under stopp-solenoiden med en plombert hette over. Skruen er også plomert med en klemme, denne kan løsnes om nødvendig. Sjekk tomgangs-turtall og maks drifts-turtall nøyaktig, merk innstilling nøyaktig, ta gjerne bilde også, løsne mutteren en tanke mens du holder skruen, skru inn skruen en 1/4 omdr. først, stram mutter mens du holder skruen i posisjon. Start opp, sjekk hvor mye tomgang øker, prøvekjør, følg med på sort-røyken og maks turtall. Skruen kan skrues inn ytterligere 1/4 omdr. for prøvekjøring, da får du en peilepinn på hvordan båten reagerer på ekstra krefter. Har du riktige propeller vil du nok merke en viss forskjell. Dette vil selvfølgelig gi økt belastning på motorene over tid Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 3.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 (redigert) Så var den første befaringen gjort: Selger hadde ingen motorkunnskaper (omtrent som meg)- og det eneste han der og da kunne vise frem av dokumentasjon var en registrering fra Skipsregisteret der motorene var oppført som AQAD 41. Det var trangt og lite lys - men tok noen bilder med mobilen. Kan ikke se at der er turboere på disse ?? Så veldig mye klokere ble jeg vel ikke. En mer grundig gjennomgang av motorer (og båt for den saks skyld) vil uansett være nødvendig. Men begge motorene har ca 2100 timer i "skrotten" - og evt. ettermontering av turbo på så pass gml. motorer er vel kanskje ikke det lureste ? Redigert 4.November.2007 av kjetu (see edit history) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
REM Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Vanskelig å se om den har turbo. Plasseringa av turboen ligger eventuellt i bakkant under motorlemmen. Motoren synes ihvertfall å være uten intercooler Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bonita I Svart 3.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Vanskelig å se om den har turbo. Plasseringa av turboen ligger eventuellt i bakkant under motorlemmen. Motoren synes ihvertfall å være uten intercooler Og i bakkant var der ingen turbo. Intercooler ville vel lagt foran denne? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
rover Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Intercooler på TAMD 41 ligger på Venstre/ Babord side av motoren, helt i bak kant. Viss den finnes Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Og i bakkant var der ingen turbo. Intercooler ville vel lagt foran denne? Turboen står jo der hvor luftfilteret er,, du ser den på bilde av min motor som jeg la inn her. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 AQAD innebærer Turbo med Aftercooler så dette kan iallfall ikke stemme. AQ betyr at det er drev på dem, stemmer dette da? Turboutgaven har 150hk, så da må disse ha omkring 100hk. Merkelig sak, finner ingen 41 motorer uten turbo hos VP. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Dette er en VP B41 87 mod. Vet ikke akkurat hvor mange hk det er men tror det er 158... di fleste B41 VP har vel Turbo tror jeg, men intercooler er det heller ikke på min motor, vet ikke om du kansje har misforstått dette med turbo og intercooler, ville snakket med selger igjen.Jeg vet at mann kan nå få kjøpt Turboer på Biltema, som etter det jeg har hørt av andre skal være like bra som di andre Turboene.og koster fra 4 tusen tror jeg det var... det er kansje greit og høre litt rundt.mvhLeif. Her ser du turboen,,, ligger der luftfilteret står,,, Du har jo ikke fått bilder av hele motoren så det er jo vanskelig og si om du har turbo eller ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 4.November.2007 Link til dette innlegget Svart 4.November.2007 Dette er en AQD41, dvs. med turbo uten intercooler. Hvis du ser på dieselpumpen kommer det en slange fra innsug-manifolden. Dieselpumpen føler via denne turbotrykket for å justere mengde diesel ift. turbotrykket. Det går også et rør fra ekspansjonstank til turbo for å kjøle ned denne. Skal du montere intercooler på disse trenger du minst nye luftfiltre, intercoolerhus + innmat (dyrt), rør fra turbo til intercooler, nye slanger til/fra oljekjøler/varmeveksler, muligens innsugmanifold? Prøv å finne en båt i nærheten med disse motorene og se forskjellene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.