Jump to content

Ettermontering turbo VP41

Bonita I

Recommended Posts

Full motorinformasjon kreves nok. Ha det på plass og ring Volvoforhandler. Har sett bytteturboer til ca 8.000,- men å sette på turboer på en motor som ikke har det i utgangspunktet ????

Dette krever nok skifte av langt mer enn dieselpumpe og propeller. Innmaten i en motor er gjerne dimensjonert etter hk-uttaket.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg er bitt av "3-fots-syken" og referer kun til selger som annonserer med 41-motorer på 150hk - og at det var mulig å ettermontere turbo som skulle gi tilnærmet 190 hk. Er usikker på om det virkelig er 41 motorer Skal besikte båten lørdag og selvsagt sjekke ut nøyaktig hvilke moterer det er. Vet du om modellen uten mellomkjøler hadde samme

41-betegnelse - og en montering av mellomkjøle vil vel ikke gi økt ytelse, eller ..?

BONITA I

Normalt har vel motorer uten turbo en høyere makanisk kompresjonsforhold enn en turbomotor. Skal du ettermontere turbo vil da dette medføre at du må senke kompresjonen, dvs full pakke med nye stempler og foringer. Dyyyyyrt

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg er bitt av "3-fots-syken" og referer kun til selger som annonserer med 41-motorer på 150hk - og at det var mulig å ettermontere turbo som skulle gi tilnærmet 190 hk. Er usikker på om det virkelig er 41 motorer Skal besikte båten lørdag og selvsagt sjekke ut nøyaktig hvilke moterer det er. Vet du om modellen uten mellomkjøler hadde samme

41-betegnelse - og en montering av mellomkjøle vil vel ikke gi økt ytelse, eller ..?

100_1243.jpg

Dette er en VP B41 87 mod. Vet ikke akkurat hvor mange hk det er men tror det er 158... di fleste B41 VP har vel Turbo tror jeg, men intercooler er det heller ikke på min motor, vet ikke om du kansje har misforstått dette med turbo og intercooler, ville snakket med selger igjen.

Jeg vet at mann kan nå få kjøpt Turboer på Biltema, som etter det jeg har hørt av andre skal være like bra som di andre Turboene.

og koster fra 4 tusen tror jeg det var... det er kansje greit og høre litt rundt.

mvh

Leif.

Redigert av Leifer`n (see edit history)

VP 41 motoren er normalt oppgitt til 200HK på veiva og 185HK på propellen med drev. Har du fast aksel så varierer effekt på propellen med valg av gear. Motoren har direkte innsprøytning, turbo og ladeluftkjøler. Dette er for såkalt "light duty" altså for bruk i fritidsbåter. Den finnes også i medium duty og heavy duty. Men alle har turbo .

For å finne ut hva som skal til for å oppgradere motoren fra 150 HK til evt 200 HK så ville jeg først funnet ut typebetegnelsen på den aktuelle motoren. Mulig det er samme turbo på begge utgaver men forskjellig diesel pumpe

Se litt her:

TMD41A 150hk

TAMD41A Light and Medium duty

TAMD41D Heavy Duty

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Bak på dieselpumpen er det en juster-skrue som gir økt mengde diesel ved å skru den inn. Denne ligger like under stopp-solenoiden med en plombert hette over. Skruen er også plomert med en klemme, denne kan løsnes om nødvendig. Sjekk tomgangs-turtall og maks drifts-turtall nøyaktig, merk innstilling nøyaktig, ta gjerne bilde også, løsne mutteren en tanke mens du holder skruen, skru inn skruen en 1/4 omdr. først, stram mutter mens du holder skruen i posisjon. Start opp, sjekk hvor mye tomgang øker, prøvekjør, følg med på sort-røyken og maks turtall. Skruen kan skrues inn ytterligere 1/4 omdr. for prøvekjøring, da får du en peilepinn på hvordan båten reagerer på ekstra krefter. Har du riktige propeller vil du nok merke en viss forskjell. Dette vil selvfølgelig gi økt belastning på motorene over tid

Så var den første befaringen gjort: Selger hadde ingen motorkunnskaper (omtrent som meg)- og det eneste han der og da kunne vise frem av dokumentasjon var en registrering fra Skipsregisteret der motorene var oppført som AQAD 41.

Det var trangt og lite lys - men tok noen bilder med mobilen. Kan ikke se at der er turboere på disse ??

aqad41_babord.jpg

aqad41_styrbord.jpg

Så veldig mye klokere ble jeg vel ikke. En mer grundig gjennomgang av motorer (og båt for den saks skyld) vil uansett være nødvendig.

Men begge motorene har ca 2100 timer i "skrotten" - og evt. ettermontering av turbo på så pass gml. motorer er vel kanskje ikke det lureste ?

Redigert av kjetu (see edit history)

BONITA I

Vanskelig å se om den har turbo. Plasseringa av turboen ligger eventuellt i bakkant under motorlemmen. Motoren synes ihvertfall å være uten intercooler

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

quote.gif
100_1243.jpg

Dette er en VP B41 87 mod. Vet ikke akkurat hvor mange hk det er men tror det er 158... di fleste B41 VP har vel Turbo tror jeg, men intercooler er det heller ikke på min motor, vet ikke om du kansje har misforstått dette med turbo og intercooler, ville snakket med selger igjen.

Jeg vet at mann kan nå få kjøpt Turboer på Biltema, som etter det jeg har hørt av andre skal være like bra som di andre Turboene.
og koster fra 4 tusen tror jeg det var... det er kansje greit og høre litt rundt.
mvh
Leif.

Her ser du turboen,,, ligger der luftfilteret står,,, Du har jo ikke fått bilder av hele motoren så det er jo vanskelig og si om du har turbo eller ikke..
aqad41_babord.jpg

aqad41_styrbord.jpg

Dette er en AQD41, dvs. med turbo uten intercooler. Hvis du ser på dieselpumpen kommer det en slange fra innsug-manifolden. Dieselpumpen føler via denne turbotrykket for å justere mengde diesel ift. turbotrykket. Det går også et rør fra ekspansjonstank til turbo for å kjøle ned denne.

Skal du montere intercooler på disse trenger du minst nye luftfiltre, intercoolerhus + innmat (dyrt), rør fra turbo til intercooler, nye slanger til/fra oljekjøler/varmeveksler, muligens innsugmanifold?

Prøv å finne en båt i nærheten med disse motorene og se forskjellene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...