Jump to content

Oljeskift Merc 1.7D

AndersH

Recommended Posts

Sikkert vert spurt om 100 ganger før (jeg har forsøkt å søke....:-)) men jeg forsøker meg jeg.

Skal ha båten på land på lørdag og siden jeg har hørt det er en fordel å bytte oljen mens den ligger på vannet må jeg få tatt det i morra. Fordelen er at jeg da kan kjøre motoren godt varm og få bytta oljen mens den er tynn og grei å suge opp gjennom peilehullet.

Her er planen, så håper jeg på protester og innspill..:-)

* Kjøper denne: http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=87337 og original olje fra den lokale Mercruicer sjappa. Hvor mye trenger jeg?

* Kjører motoren godt varm og legger meg tilbake i båsen min.

* Pumper ut den gamle motoroljen (hvor mye kan jeg forvente å få opp?)

* Fyller på ny olje gjennom oljepåfyllingen på toppen. Fyller ca. like mye som jeg tok ut, og peiler underveis. Tar oljen lang tid på å renne ned? Bør jeg gi den litt tid før jeg peiler?

Done. Kjører båten til avtalt møtested og får den heist på land!:-) Resten av service'en tar jeg på land.

Håper noen kan gi noen kjappe svar på de spørsmålene inni der.

Edit: En liten ting til. Med båten fikk jeg kun en "installasjonsmanual". Ikke noen manual som sier noe om typiske ting som vedlikehold, kontroller, væske mengder, hva som skal gjøres ifbm service/vinteropplag osv osv. Er det noen som har noe slikt elektronisk hadde jeg satt enormt stor pris på det.

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

* Kjøper denne: http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=87337 og original olje fra den lokale Mercruicer sjappa. Hvor mye trenger jeg?

* Kjører motoren godt varm og legger meg tilbake i båsen min.

* Pumper ut den gamle motoroljen (hvor mye kan jeg forvente å få opp?)

* Fyller på ny olje gjennom oljepåfyllingen på toppen. Fyller ca. like mye som jeg tok ut, og peiler underveis. Tar oljen lang tid på å renne ned? Bør jeg gi den litt tid før jeg peiler?

Kjøp heller denne: Sugepumpe som ikke søler

Lurt å kjøre varm på vannet, det er enklere mhp kjøling/lkjølevann.

Oljen bruker 2-4 minutter maks på å renne ned. Med varm motor går det fort :-)

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=87337

Har også hatt denne pumpen.Om det er jeg eller pumpen som er "enkel"vites ikke,men ikke en dråpe fikk jeg opp

For og få sugd noe med elektriske pumpe så må du nok ha litt olje i slangen.Tenkta da på ved pumpen inntaket på denne så det blir vakuum.Brukte denne i fjor jeg likte denne dårlig pass på så slange ikke hopper da når den begynner og suge.Det kan bli ett Helv?klin :headbang: Tok og kastet denne jeg og kjøpte den andre med 7 liters dunk.Men denne går den men pass på.MvhBjørn

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...