Jump to content

krav til utlevering av papirer ved import?


SuperGnisten

Recommended Posts

Hei,

 

jeg lurte på om det var noen her som visste hvilke papirer en har krav på, ved import av båt gjennom ett regsitrert firma ???

 

Jeg kjøpte en seilbåt av Njaa Yachts i juni, og sitter her i dag, fremdeles uten noen tollpapirer, har bare fått en bekrefteles på MAIL at båten er fortollet.

er dette nok?

slik jeg forstår reglene til registrering i ymse register, samt for å få seilnummer og. lign, trenger formelle papirer og historikk på båter som er importert inn til landet...

 

 

Daniel..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post

Du har vel kun krav på en kontrakt fra Njaa Yacht vil jeg tro... det er jo dem du har handlet med og ingen andre. Har du kjøpekontrakt med andre så stiller saken seg noe annerledes... men har Njaa ordent med kontrakt og du har betalt dem så er de ansvarlig fro at avgifter er betalt..

 

Jeg har ikke noe annet en kontrakt med det firma jeg kjøpet båten gjennom.... Det holdt i bøtter og spann til regsitrering i alelfall..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hei Supergnisten

 

Har en meget god venn som kjøpte en båt av Njaa for noen år siden.

Opplevelsene rundt dette kjøpet var alt annet en bra, men tilbake til sp.målet ditt.

Grunnen til at du ikke får se fortollingspapirene er at på disse så står summene som båten er kjøpt for av Njaa, og utfra det er jo tollen beregnet Han er jo ikke int.i å vise deg hva han har gitt for båten i Nederland( der han mest sannsynelig har kjøpt den )

Link to post

Dette er vel ganske vanlig, jeg fikk heller ikke vite hva butikken ga for båten i innkjøp når jeg kjøpte min båt... Tror ikke det er så veldig vanlig at forretninger opplyser om innkjøpprisen til kundenen, selv om det sikkert forekommer...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Da jeg kjøpte importert bruktbåt hos Roland/Stavanger Marine Center fikk jeg med kopi av samtlige dokumenter inkludert kontrakten med selger og kvittering fra Toll- og avgiftdirektoratet for betalte avgifter spesifisert ned til kr. 56,- i miljøavgift for kjøleskapet. Noe annet ville jeg betrakte som urimelig da enhver framtidig kjøper mest sannsynlig vil be om disse papirene. En kvittering på kr. xxxxxxxx for en båt yyyyyyyy utstedt av zzzz vil være svært lite å vise for seg ved kontroll av eierskap og betalte avgifter innenfor EØS området (eller utenfor for den slags skyld).

Redigert av kes (see edit history)
Link to post

hm.. takk for tilbakemelingene...

jeg mener at eg burde få de papirene, dette er utfra at han ikke tar på seg noe ansvar som selger, bare som videre formidler.

han har hele tiden bare snakket om at det er formidling. jeg oppdaget en ganske omfattende lekkasje, og dertilhørende skader i akterlugar

to ukers tid etter jeg hentet båten. når jeg tok dette opp med han, sa han at han skulle sjekke med selger, som han kjøpte fra, dette synes jeg er noe merkelig, siden jeg bare har kontrakt med han.

 

utfra dette mener jeg at jeg også bør få papirene.. men det ser ikke ut som eg får noe somhelst.. :headbang:

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post

Jeg har full forståelse for at njaa yachts ikke ønsker å lever ut papirene, og skjønner veldig godt at forhandlerne ikke vil ut med priser på hva de har betalt for sakene!

 

Allikevel synes jeg det virker tvilsomt at han er så tilbakeholdende med tollinformasjonen. I utgangspunktet kan det jo være at båten bare er dratt rett inn over grensa uten at det er betalt en krone i toll, ellers er det forøvrig svært utbredt å opperere med to forskjellige kontrakter for å spare toll. Synes dette virker litt rart.

 

Hvis jeg hadde hatt rent mel i posen hadde jeg i hvertfall ikke vært redd for å legge frem en kopi av tollpapirene. Selv om den riktige kjøpssummen fremkommer der, så er det vel ikke noen stor overraskelse av importøren legger på en fortjeneste uansett. Jeg tror ikke at noen som kjøper ting hos en forhandler forventer at forhandleren har betalt det samme for produktet som sluttbruker uansett. Så dumme er ikke folk! Men hvis det er jukset med papirene, så skjønner jeg veldig godt at de ikke ønsker å gi ut noe info om toll. Kanskje det hadde vært en ide å ringe tollkontoret å høre om hin-nr er fortollet inn til norge. Jeg er ikke sikker på hvor godt register tollvesenet har på slike ting. Jeg fikk i hvertfall bare et stempel i papirene mine, men kunne ikke registrere at de noterte hin og motornr. Virker allikevel rart hvis de ikke gjorde det.

Link to post

Toll kvitteringen skal følge med båten dersom den er bruktimportert. Det er hva jeg har fått høre og det er det jeg har fått med begge de båtene jeg har kjøpt.

Toll kvitteringen måtte jeg også levere med nyregistrerings skjemaet for og få den registrert i småbåtregisteret.

Men siden den er kjøpt gjennom et firma så er det kansje annerledes? Tja.. kansje du kan ta en telefon til småbåtregisteret og høre hva de må ha av papirer og så ta det derifra.

Det at kjøper ikke skal vite hva selger har betalt for båten er ikke fullt så viktig for kjøper skulle jeg tro , får man en båt gratis bør man vel ikke giden bort igjenn, den blir den vel ikke mindre verdt hvis den skal selges videre i Norge.

Redigert av Wandalen (see edit history)
Link to post

JA, ta kontakt med tollkontoret, event. det lokale som Njaa benytter hvis du ikke finner noe sentralt på HIN nummer. Man må jo ha et bevis for at moms er betalt. Håper at du får et papir fra tollen som bekrefter at avgifter er betalt.

Traff for et par år siden en seilbåtkjøpere som hadde kjøpt bruktimportert seilbåt som var registrert med NOR seilnummer i seilet. De trodde da at seilbåten var lovlig registrert. Men dette var bare et luretriks av en useriøs "videreforhandler" og båten var ikke momset inn. Hvorvidt de betalte inn moms eller bare seilet litt mer bekymret videre vites ikke-det er nok flere bruktbåter som aldri er momset inn til Norge. Og hvordan det går med den norske klagen som ble levert inn for EU for et par år siden på at nordmenn innen EØS? må betale moms på allerede innmomsede båter i EU vites ikke.

Link to post

Mitt hovedråd går nok desverre i en helt annen retning:

Forestill deg at du ønsker å registrere båten din i Skipsregistrene - norges eneste offisielle register (selv om du ikke ønsker det selv - kan det være at en fremtidig kjøper lærer så mye om dette at han krever at båten er registrert i dette registeret).

Du finner alt du trenger her: http://www.nis-nor.no/?lang=no

Dette innebærer at du er nødt til å få tak i alle nødvendige dokumenter som tilfredsstiller kravene til Skipsregistrene, enten du vil eller ei.

Disse kravene er nok dessverre viktigere enn de velmente rådene du får her på BP.

Link to post

Myndighetene har forøvrig sterkt fokus på bruktimporterte båter for tiden. Flere båter har blitt beslaglagt den siste tiden, både store og små. Kjenner til en fyr som driver med salg av båter fra utlandet som fikk beslaglagt to av båtene nylig fordi de var tatt inn til landet (for lenge siden) uten at det hadde blitt betalt moms. Vet forøvrig om minst en båt han har tatt inn for et par- tre år siden som har vært her i landet igjen i over ett år uten at det har blitt innrapportert til myndighetene. Når jeg pratet med han ang. import av ny bruktbåt nevnte han aldri noe om avgifter, men sa at det beste var å bare droppe det da man uansett fikk NOR i seilene mente han at det ikke ville skape noe problemer og han hadde visst gjort det med flere båtene han hadde importert hit. Den svenske megleren jeg kjøpte båten min gjennom ble også overrasket over at jeg ville fortolle den. DEt var visst ikke vanlig at folk gjorde det, men han hadde alle papirer i orden så det var ikke noe problemer med det, men underbygger at det er mye snusk rundt bruktimporterte båter. Understreker forøvrig at dette ikke er Njaa yachts. Registrering i seilforbundet har ingenting med saken å gjøre, jeg fikk seilnr på mail uten noe som helst, tror ikke jeg oppga hinnr en gang. Kun mitt navn og båttype.

Link to post
Mitt hovedråd går nok desverre i en helt annen retning:

Forestill deg at du ønsker å registrere båten din i Skipsregistrene - norges eneste offisielle register (selv om du ikke ønsker det selv - kan det være at en fremtidig kjøper lærer så mye om dette at han krever at båten er registrert i dette registeret).

Du finner alt du trenger her: http://www.nis-nor.no/?lang=no

Det er et godt råd hva gjelder kontrakter og skjøter, men jeg tror det er greit å gjøre oppmerksom på at registrering i NOR (skipsregisteret, ikke seilforbundets nummer i seilet) ikke nødvendigvis betyr at du har betalt MVA. Det er fullt mulig å ha en båt registrert i NOR som aldri har vært i norsk farvann og da behøver den heller ikke å ha betalt mva eller andre avgifter i Norge.

 

Kjøper du båten av en forhandler skal du betale mva uansett, og den skal være spesifisert på kvitteringen. Er bruktbåtselgeren bare en megler så skal megleren ha en kommisjon, men kontrakt og evt skjøte skal du skrive med selgeren. Da er det høyst relevant at du får kvittering for fortolling. Jeg vil anta at det er en del bruktbåtselgere/-meglere som er sleipe som ål, men ål er vel best når den er røkt?.

Link to post

Hei igjen SuperGnisten.

 

Det er leit å se at historien med Njaa gjentar seg igjen.

Når det gjelder den båten som min kamerat hadde kjøpt av Njaa, så så var det også masse vannlekasjer.

Han fikk en autorisert takstmann til å vurdere hvor mye det ville koste å utbedre skadene, og det ville beløpe seg til

Kr 45 000.

Alt dette ble oversent Njaa med god dokumentasjon og bilder.

Svaret han fikk tilbake etter masse oppfølging og mas var følgende.

De kunne til nød akseptere å betale 1000 euro for utbedring.

 

Det sier vel nok.

 

Igjen lykke til

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...