Allan E Startet 2.November.2007 Del på Facebook Startet 2.November.2007 Var innom nå for å se etter en båt, men langs hele landet er alle båtene borte. Midlertidig feil eller er det noen som vet noe mer? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Det virket tidligere idag... Ser at AIS i Norge er vekke nå, men hvis du velger Sverige så er det båter der...uten at det er noen forklaring på hvorfor de norske er vekke TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Lars H. Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Vet ikke hvilken side du bruker, men på http://www.siitech.net/VTS/Main.aspx er alt helt normalt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Allan E Svart 2.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2007 Zoom helt ut og alt du ser er 640 skip. Pleier å være betydelig mer. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Vet ikke hvilken side du bruker, men på http://www.siitech.net/VTS/Main.aspx er alt helt normalt. Lars H. HVis du velger LITE versjonen og velger Location "World Network" så er all trafikken langs norskekysten borte vekk TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Lars H. Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Ja, hva så? Skal en bruke AIS som et sikkerhetsutstyr for egen navigasjon og ikke bare for å være nysjerrig, er det bare å kjøpe seg en AIS mottaker til egen båt. Det er ikke jeg som drifter SiiTech Web VTS, og har derfor ingen forklaring på enkelte problemer de måtte ha. Men hvorfor bruke Light versjonen? Du har ju mye mer artig å sjekke dersom du registrerer deg. Du kan da blant annet gå tilbake og sjekke hva som hendte minutt for minutt for spesielle situasjoner. Jeg gjorde dette da Doris rente på sjarrken for en tid tilbake. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LALUNA II Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 (redigert) Jeg kjører Server versjonen og her en noen av meldingene som kommer opp i vinduet der serverene kjører så kanskje de "vise" datanerdene kan forklare fenomenet Finner ikke filen (Ukjent) Driverens SQLSetConnectAttr mislyktes Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=DB\VTS.mdb; 2007-11-02 15:12:01 - 'VTS Database' Error 2007-11-02 15:12:11 - Exception in file EDB, line 368 Finner ikke filen (Ukjent) Driverens SQLSetConnectAttr mislyktes Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=DB\VTS.mdb; 2007-11-02 15:12:11 - 'VTS Database' info: Exception in file MEDB, line 237 Finner ikke filen (Ukjent) Driverens SQLSetConnectAttr mislyktes Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=DB\VTS.mdb; 2007-11-02 15:12:11 - 'VTS Database' info: Exception in file BDB, line 238 Finner ikke filen (Ukjent) Driverens SQLSetConnectAttr mislyktes Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=DB\VTS.mdb; 2007-11-02 15:12:11 - 'VTS Database' Error 2007-11-02 15:12:21 - Exception in file EDB, line 368 Finner ikke filen (Ukjent) Driverens SQLSetConnectAttr mislyktes Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=DB\VTS.mdb; 2007-11-02 15:12:22 - 'VTS Database' info: Exception in file MEDB, line 237 Finner ikke filen (Ukjent) Driverens SQLSetConnectAttr mislyktes Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=DB\VTS.mdb; 2007-11-02 15:12:22 - 'VTS Database' info: Exception in file BDB, line 238 Finner ikke filen (Ukjent) Driverens SQLSetConnectAttr mislyktes Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=DB\VTS.mdb; 2007-11-02 15:12:22 - 'VTS Database' Error 2007-11-02 15:12:32 - Exception in file EDB, line 368 Finner ikke filen (Ukjent) Driverens SQLSetConnectAttr mislyktes Redigert 2.November.2007 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Kjellbjo Svart 5.November.2007 Del på Facebook Svart 5.November.2007 Iflg. Kystverket i dag, er AIS-tilgangen fjernet permanent på internet av sikkerhetsmessige grunner. Dessverre! Denne muligheten til å følge skipstrafikken fra "stuebordet" eller i båten for menigmann har etter min mening hatt stor verdi, men kanskje det det finnes andre løsninger??? Spent på tips og kreativitet Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 5.November.2007 Del på Facebook Svart 5.November.2007 Hvordan fungerer dette systemet og hva må en slik mottaker kobles til? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.November.2007 Del på Facebook Svart 5.November.2007 Vi har fortsatt muligheten til å kjøpe oss en mottager, sette opp en VHF-antenne og koble dette til ShipPlotter for deretter å følge skipstrafikken fra dataskjermen. Eller vi kan koble AIS-mottageren mot en kartplotter som er forberedt for AIS. Da har man kontroll også rundt egen kjøl. Har hatt gleden av å ha AIS i båten i tre år nå og bruker den på hver eneste tur. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sjøtummel Svart 5.November.2007 Del på Facebook Svart 5.November.2007 Denne muligheten til å følge skipstrafikken fra "stuebordet" eller i båten for menigmann har etter min mening hatt stor verdi, men kanskje det det finnes andre løsninger? Jeg kan ikke helt se verdien for menigmann. Om du vil følge skipstrafikken lokalt er det bare å sette opp en antenne og koble til mottager. Det er sikkert noen som vil foreslå at alle med mottager deler sine data med resten av Internettet og slår sammen informasjonen, men jeg kan fremdeles ikke se den store verdien. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Det er greit å få sjekket at Nesoddbåten er i rute. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Astor Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Hvordan fungerer dette systemet og hva må en slik mottaker kobles til? Du kjøper en AIS-mottager, kobler deg opp mot Pcen med programmet f.eks. ShipPlotter og kobler en VHF antenne til boksen, dermed er du i gang. Riktig nok må du sette påå programmet men det får du hjelp til bla. her på BP. Ønsker du å "se" lenger enn det antennen din dekker kan du "share" (dele) dine signaler med andre ShipPlotter brukere, og dermed er store deler av nord-europa dekket fra din egen skjerm hjemme i stua. Håper dette var forståelig. Hvis ikke send meg en IM og jeg skal hjelpe deg så langt jeg kan. Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
m/s draugen Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Takk Astor,forståelig dette.Det bor vel en pedagog i deg Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 (redigert) Iflg. Kystverket i dag, er AIS-tilgangen fjernet permanent på internet av sikkerhetsmessige grunner. Snodig argument. Som Astor sier jo disse signalene tilgjengelig for alle som skaffer seg en mottaker. Du får kanskje ikke et bilde fra hele landet på den måten, men... Forøvrig er Kystverkets AIS tjeneste fortsatt tilgjenglig på Internett for de med brukernavn og passord. Redigert 6.November.2007 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
m/s draugen Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Snodig argument. Som Astor sier jo disse signalene tilgjengelig for alle som skaffer seg en mottaker. Du får kanskje ikke et bilde fra hele landet på den måten, men... Forøvrig er Kystverkets AIS tjeneste fortsatt tilgjenglig på Internett for de med brukernavn og passord. Forøvrig er Kystverkets AIS tjeneste fortsatt tilgjenglig på Internett for de med brukernavn og passord. ER helt ny på å utforske dette,men har brukernavn og passord-får ikke opp noe aktivitet???????? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Ja, den fine lenken vi hadde frem til for et par dager siden, var vel for god til å være sann. Jeg kunne daglig overvåke egen båt som har klasse B sender via denne lenken. Nå når Kystverket har fjernet AIS tilgangen på internett, er denne muligheten fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 men på http://www.siitech.net/VTS/Main.aspx er alt helt normalt. Her virker ikke indre oslofjord men mange andre steder. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
lippert Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Er helt ny på å utforske dette,men har brukernavn og passord-får ikke opp noe aktivitet???????? Kystverkets tjenste er ikke den som ligger på www.siitech.net . De har en annen tjeneste som du kan lese om her http://www.kystverket.no/?did=9140988 Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
GeirT Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Det har vært hevdet at Kystverket har fjernet tilgang på AIS data på internet pga. sikkerheten. Jeg er nå av den formening at det er rene kommersielle hensyn de vil ivareta. Det Kystverket selv skriver på sin hjemmeside tyder på dette: Aktører som gis tilgang til AIS-data må dekke Kystverkets eventuelle tilkoblingsutgifter. Tilgang til AIS-data er gratis inntil videre. Kystverket vurderer et konsept for brukerfinansiering av driftskostnadene for AIS-nettverket. Dette innebærer at aktører på sikt kan bli fakturert for tilgang til AIS-data. Brukerfinansiering vil tidligst bli innført fra 2007. Nå er det tydeligvis blitt innført og man må betale for å få data derfra. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
arkmarin Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Om en ser på dekningen av AIS på kysten, så er det en del "hull". Dette kan forbedres ved at flere anskaffer AIS mottaker hjemme og kopler til PCen og deler disse data med de som viser AIS-trafikken på nettet (f.eks. Sjøspeiderne i Sandnes m.fl.). For egen del har Beitstadfjorden (innerst del av Trondheimsfjorden) dårlig dekning. Her rundt Levanger gjør scannerman en god jobb. Håper på at andre rundt om på kysten kan gjøre det samme. En venn av meg er på ferietur nå, og det er morsomt å følge ham, men han forsvinner ofte pga dårlig dekning. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.