Jump to content

Kommentarer til artikkelen Ferskvann ombord

Batdilla

Recommended Posts

Bra det jeg leste, men det at det altid er en luftlomme i vvb er ikke riktig, så lenge anlegget står med trykk i allefall. Regner her med at vvb får vann fra ferskvannstanken ombord. Så lenge pantrypumpa er i drift så vil den starte med en gang det tappes vv, og stoppe når trykket er på det bestemte. Derfor vil tanken til en hver tid være smokk full. Derfor må man ha ekspansjonskar for å unngå spytting og at pumpa går i ett.

Når det gjelder tappearmatur, så er det viktik å tenke på frost, hvis man ikke kjører antifrost ut i armaturene, så anbefaler jeg å ikke bruke etgreps da disse er umulige å drenere fullstendig, slik at det er stor fare for at de frostsprenger. Selv om det ikke virker slik, så syntes jeg det var mye bra stoff også!

Hei Hanto

Til dette innlegget har jeg noen spm. og kommentarer.

Det du skriver om luflomme i vvb er vel ikke til hinder for at en slik lomme kan oppstå. Når min vvb fylles på våren regner jeg med at en luftlomme vil bli fanget øverst ettersom det ikke er lufting på noe høypunkt. Luftlomma komprimereses selvfølgelig tilsvarende ferskvannspumpas utløpstrykk (+/- evt høydeforskjell) Hvorfor er ikke dette riktig?

Man MÅ heller ikke ha ekspansjonsBEHOLDER (regner med at det var "-beholder" du mente). Jeg har ikke. Min egen pumpe er av en type som klarer å regulere tryket ganske bra, og ingen spytting eller hosting og harking forekommer før tanken er tom og pumpa suger luft. Ikke går den kontinuerlig heller.

Hvorfor er ettgreps armaturer umulig drenere? Har slike selv, og har gått fra disse i mellomposisjon, altså åpent for både kaldt og varmtvann. Når jeg så tapper ned systemet på trykksiden av pumpen, ville jeg tro at også armaturen blei drenert? (Har iallefall ikke vært noe problem enda)

Forøvrig er det vel de færreste som bruker antifrost i drikkevannssystemet. Glycol er giftig, men så at en luring fra trøndelag foreslo 96% sprit engang, tror det var på Båtmagasinets forum. Hva kan evt. brukes som ikke er giftig eller setter smak? Rødsprit?

Mvh

Hei Ellen marie! Den er klart at når du fyller en tom tank så er det mye luft som må ut, dette gjør du ved å åpne en vv-kran helt til tanken er full og det ikke kommer luft lenger, men kun vann, så stenger du og pumpa vil stoppe når satt trykk er nådd. Nå har du 100% vann i vvb, og slik vil det være så lenge anlegget er i normal drift. Kan også si litt om etgreps armatur, disse inneholder er "kasett" og det er disse som KAN fryse i stykker fordi det alltid vil ligge igjen litt vann. Hver vår er jeg ute på hyttene i skjærgården å reparerer slike kraner.

Hvis det er slik at sikkerhetsventilen ofte blåser i båter (har ikke erfaring med dette)

så har nok dette med litt uvitenhet å gjøre hos montør.

Dette er jeg uenig i :headbang:

Vann ekspanderer når det blir oppvarmet, har du ikke forbruk på varmtvannet i denne perioden lekker det i sikkerhetsventilen. Aner ikke kor mange Kw motoren gir til oppvarming av en berder på 30-40 liter, men til sammenligning er en normal husbereder på 2-3 Kw til 200 liter vann. Heller fortsatt til at en båtbereder blir sjokkoppvarmet, mens en husbereder tar dette sakte, dessuten er ikke berederen hjemme steinkald når oppvarmingen starter.

Jamo

Dette er jeg uenig i :headbang:

Vann ekspanderer når det blir oppvarmet, har du ikke forbruk på varmtvannet i denne perioden lekker det i sikkerhetsventilen. Aner ikke kor mange Kw motoren gir til oppvarming av en berder på 30-40 liter, men til sammenligning er en normal husbereder på 2-3 Kw til 200 liter vann. Heller fortsatt til at en båtbereder blir sjokkoppvarmet, mens en husbereder tar dette sakte, dessuten er ikke berederen hjemme steinkald når oppvarmingen starter.

Jamo

Her er svaret! båtberederen har ikke thermostat på samme måte som hjemme, der varmer elementet til 75grader ( thermostaten er satt til det) så kutter elementet å varme.

Mens i båten så varmes den lille 40-50 liters vvb gjerne med 90grader over lang tid.2-3timer,

dette gjør at vannet ekspanderer mye og sikkerhetsventilen blåser. Problemet kan i teorien løses med en bypass mellom tur og retur på kjølevannet fra motoren. En riktig dimensjonert ekspansjonstank på forbrukssiden vil også gjøre susen!

• 1 måned senere...

Jeg har et spørsmål: I artikkelen nevnes det i forbindelse med lufting på ferskvannstanken: "Lufteslangen bør legges ut av båten fordi du før eller siden overfyller tanken". I mitt tilfelle blir ferskvannstanken en baugtank - altså kommer luftingen på tanken relativt lavt i båten og i forhold til vannstanden utenfor. Dvs skal luftingen legges ut via en skroggjennomføring, kommer gjennomføringen ganske mye høyere enn luftingen på tanken. Vil luftingen da ha noen misjon i tilfelle overfylling av tanken? Eller kan jeg like godt skippe dette ekstra hullet i skroget og bare dra en slange rett opp et stykke i båten og bare bruke dette som en ren lufting? :wink:

Et spørsmål til i forbindelse med plassering av trykkvannspumpa. I en diskusjon om akkumulator ble det hevdet at hvis man bruker membranpumpe, plasserer pumpa nær tanken og bruker slanger med en viss fleksibilitet, så kunne man skippe akkumulatoren. Jeg har tenkt å satse på ei Flojet akkumulatorpumpe og tenker å forsøke uten akkumulator. Dillemaet i mitt tilfelle er at ferskvannstanken havner i baugen - under soveplassen. Dette er neppe et ideelt sted å ha ei trykkpumpe som starter til alle døgnets tider. Spiller det noen stor rolle om pumpa isteden plasseres i toalettrommet, som er i samme plan som ferskvannstanken, en 3 meter unna? Blir det da straks behov for akkumulator, spiller det liten rolle hvor pumpa plasseres, eller hva skal man tro?

...Hvorfor skulle pumpa starte når du sover? Hvis den gjør det så har du en lekkasje et sted og da er det greit at du hører det.

Tja, hva vet jeg? Bare forsøker å ta mine forholdsregler før installasjon av nytt anlegg. Dumt å bygge anlegg med svakheter man kunne unngått ved litt bedre planlegging. I utgangspunktet har jeg ingen anelse om hvor tett man kan regne med at et slik anlegg er. Videre så regner jeg med at det blir sikkert slittasje ute og går her også, som i så mange andre sammenhenger. Og DA er det ikke sikkert det er like stille om natta lengre... :cryin:

Jeg ville plassert pumpa nærmest mulig tanken og heller slått av strømmen til pumpa om natten, slik er det i min båt

Bra forslag. Er på nippet til å sende ivei vårens første storbestilling fra Maritim, Watski, Biltema m.fl. Der inngår blant annet et par nye bryterpanel med automatsikringer. Tanken er at pumpa skal få sin egen bryter. Så da er det jo ikke verre enn at man står opp og slår av pumpa etter først å ha glemt det, for deretter å ha blitt vekket en del ganger før man gidder å gjøre noe med det. :cryin:

Så da er det jo ikke verre enn at man står opp og slår av pumpa etter først å ha glemt det, for deretter å ha blitt vekket en del ganger før man gidder å gjøre noe med det. :lol:

Og slik blir det garantert, har fått diverse blåmerker i siden fra en spiss albu!  :lol::cryin:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Huffda! Vurdert ei Tråkkematte for alarm under sengetøyet som automatisk kobler ut pumpa når man inntar horisontalen? :lol:

Hva tror du Dillerinen sier til å bli sparket ut av køya midt på natten for at  du skal kunne få tatt deg et glass vann? :lol: :lol: :cryin:

Lars H.

Jeg har hatt mange rare idéer og fikse tekniske innretninger

gjennom årene, men du tar kaka Dilla!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har hatt mange rare idéer og fikse tekniske innretninger

gjennom årene, men du tar kaka Dilla!

Takk! Det tar jeg som et stort kompliment, når det kommer fra deg. Ikke noe skal være uprøvd. Skal man komme noe sted her i livet, må man tørre å drite seg ut litt. En nyttig erfaring jeg ofte spiller på, er at man lærer ofte mye mer av å gjøre seg dummere enn nødvendig, enn hvis man later som man har greie på ting. Og så er det vel ikke fritt for at kreativiteten til tider er ganske stor. Slå sammen alt dette, og det meste kan skje... :smiley: Har en del hårete ting på gang ifbm med toalettrommet, men dessverre er det en masse tidtrøyte som må gjøres unna først - få på plass veggene, legge gulv, o.l. Den som følger med i opprustingstråden får se...

Tar man å leder alt kjølevannet på ferskvannsiden igjennom berederen, eller skal man lede ut noe til en egen loop?

Er helt grønn på varmt vann i båt, men det høres gøy ut!  :yesnod:

Tenkte spesielt på den berederen man kunne lage selv med en gammel bereder. Der var vel ikke kobberøret så tykt?

Ikke vet jeg hvor mage liter det går igjennom en slik loop.....

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

• 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...