Jump to content

Nymoderne snekkemotorer


Sleipner93

Recommended Posts

En 10 hk Sabb fra 1970 er som en ny motor hvis den ikke er mishandlet. Deler får man fortsatt. Man får den for under ti tusen. Hvorfor da kjøpe ny kinesisk (sannsynligvis) motor som sannsynligvis ikke når sabben til leggen en gang ?

 

Men artig og greit er det at noen vil selge nye slike gammeldagse motorer :smiley:

 

Ja, jeg er enig med deg her. Men jeg synes det er fint at noen selger slike.. Kan vel være noe for totalt restaurerte sjekter. Så slipper det å komme en VP i istedenfor..

Link to post

Fikk netopp mail fra han jeg sendte til.. :

 

Hei Ørjan,

Takk for mail. Film eller lyd har vi ikke ennå. Forøvrig en god ide, og skal forsøke å få det med på nettsiden vi har under utarbeidelse. Hva lyden angår så har motoren et litt annet ganglag enn f.eks SABB type G. Det er en utmerket motor, men vår er endel 'grøvere'. Større borring og lenger slaglengde. Sabben gir 8 HK v/1500 omdr/min. Vår gir 9 HK v/1000 omdr/min. Sylidervolumet på Sabb type G er 760 ccm3, vårt er 1230 ccm3. Så du ser det er noen forskjeller her, kombinert med lavere kompresjonstrykk blir det et annet ganglag. Den er ikke så hard.

 

Petter Diesel var i sin tid en av Englands største motorfabrikker som eksporterte verden over. Vår motor er bygget over et av deres design fra ca.1946. Det var ikke så mange Engelske motorer i Norge da for vi hadde jo våre egne fabrikker (Sabb, FM, Marna, Sleipner osv). Men nå er den her, og bedre sent enn aldri som det heter.

 

Sendte tilbake mail tilbake å spurte om disse motorene var bygd i Norge som det kan høres ut som! :flag: Da er det ihvertfall ikke noe kinesiske greier..

Link to post
Elektromotor i snekka? Det var et godt forslag. Men det blir vel bare veldig korte turer med lang skjøteledning, eller kanskje det er meningen å ha en ekstra båt på slep full av batterier :lol::lol:

 

Du må gjerne bruke skjøteledning, men for å slippe det kan det være lurt å se på en del nyutviklede el.motorer som passer bra for mindre båter. Men noen batterier vil nok være kjekt å ha.

http://www.tu.no/energi/article111167.ece http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=85007&cat=4914

 

I Sverige er en kommet betydelig lengre med ordinær batteridrift.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
"1 års garanti mot materialfeil forutsatt riktig bruk."

 

Rait ..

 

Selges den i Norge, vil det jo være kjøpslovens bestemmelser som gjelder i tillegg til det året der.

Er tingen dyr (flere tusen kr) og ment å skulle ha lang levetid, er det 5 års reklamasjonsrett, og det er selger som må dokumentere at kjøper har gjort feil (fritt gjengitt).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Rait, løp og kjøp.

 

Eller kanskje en Yanmar 1GM istedet ..

 

Hvis du kjøper en Yanmar 1GM så er jo det en bra motor. Men vi som har snekke er opptatt av god lyd og rolig gange, og Yanmar-motoren går med 3600 omdr/min. Så nei takk! Tøff tøff skal det si en solblank sommerdag. Sabben min har gått trofast i 40 år, men nå er den veldig sliten. Har undersøkt delepriser og hva det vil koste å få den skikkelig i orden igjen,og det var ganske mye. Så jeg tror jeg vil prøve denne nye, og de erfaringene kan jeg gjerne dele med dere. Har nemlig sett den på 'Sjøen for Alle' i år (som en annen her på forumet), og den virket skikkelig ok! :flag:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...