Jump to content

Jording i båt

Dahl

Recommended Posts

Hei Gerhard.

Trigger jeg jordfeilbryteren hjemme, slår den ut i samme øyeblikk. Har ikke spesifikasjonene, men vi snakker kanskje om et tidels sekund eller så, litt avhengig av tiggingsstrømmen.

Du kan eventuelt teste ved å trygge inn testknappen på jordfeilbryteren. Den reagerer momentant. Det blir mørkt akkurat i det du trykker.

Lotus

• 10 år senere...

Takk Lotus.

Veldig enkelt forklart, vi er sluttet å bruke jording i sjøen når det gjelder 230/400v

Av andre årsaker enn det du omtaler,jordingen blir for god,slik at andres jordfeil

Kommer i sjøjordingen isteden for deres egen landjording,feilen tar minste motstand vei,så det heter.Så hold jordfeilen på 230v på land :)

Lotus valgte å trekke seg ut etter en langvarig og utmattende krangel med en annen fagperson her på forumet. Synd.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Låner trden for et spørsmål: Nå har jeg lest tråden og slik jeg skjønner det kan jeg få problemer med tæring. Jeg har landstrøm med jordfeilbryter koblet til strøm hele sommersesongen. Må ha kald øl i kjøleskapet.. Samt vedlikelade batteriene. Er det bra eller ikke?? Kjøleskapet går på 12v og laderen på 220v. Strøm skjønner jeg ikke mye av.. Har 2 anoder i giret (VP MS3B) og et festet i flyndra med jord til akselhylsa. Anodene i giret er ikke angrepet mens det i flyndra er godt fortært. Noe jeg burde utbedre eller forandre?

Lotus valgte å trekke seg ut etter en langvarig og utmattende krangel

Det var omfattende diskusjoner rundt landstrøm og lading som gjorde at han tok sin hatt og gikk.

Spes. i denne tråden gikk det en kule varmt...

Hans siste innlegg var vel dette. https://baatplassen.no/i/topic/59205-teknikker-for-aa-heve-syrevekta-til-bly-syre-batterier/#entry812509

Siden dengang har hans "opponent fighting out of the red corner" delvis også forlatt Båtforumet.

Men han er aktiv andre steder her. Synd for han har også for kunnskap om strøm i båt som går utenpå det meste.

Temaet lading har det vel etterhvert blitt bred enighet om , men når jeg gjelder landjord fightes det fortsatt. Må nok innrømme at jeg er relativt tungt engasjert i dette. :saint:

(Se link i signaturen)

Synd dette med Lotus, mye kunnskap, og en egen evne til å fortelle hvordan ting fungerer, slik at vi vanlige dødelige kan forstå hva som blir sagt.

Men når først denne tråden er oppe har jeg ett spørsmål.

Jeg har ett landstrømanlegg med jordfeilbryter og sikring i en boks. Fra boksen går landjord til motorblokk (batteri -). Videre er det 5 stikkontakter rundt om i båten, alle tilsluttet den samme boks og jording. Jeg bruker ett stikk til v.v bereder og ett til lader. For å unngå tæring ser jeg det selges noe som kalles galvanisk skille på biltema. Kan sikkert ikke erstatte skilletrafo, men vil vel motvirke tæring. Det jeg undres på er om anlegget kanskje blir mer helsefarlig med et slik skille enn uten?? Vil det rett og slett hindre jordfeilbryter i og slå ut hvis det oppstår en jordfeil i båten??

Forøvrig har jeg i det siste brukt laderen bare med skjøteledning da denne er dobbeltisolert for å hindre tæring, men det er jo kjekt med varmt vann også når jeg først har muligheten. Da må jo landstrømanlegget i bruk igjen.

Hegra: Er du sikker på at det ikke sitter 'sinc saver' (galvanisk skille) i landstrømboksen din? Hvis landjorden er koblet slik du beskriver, vil det sannsynligvis flyte en liten strøm der, selv når anlegget er helt i orden. Denne strømmen vil øke muligheten for galvanisk tæring.

En slik sak fra eksempelvis Biltema er to sett a to dioder som bli koblet inn på jordledningen. Skrevet mye om dette tidligere. Hvis du har en liten krypstrøm (lav spenning) over til jordingen, så vil denne strømmen bli hindret. Dette gjelder opp til ca. 1,4 volt. Strøm med spenning over dette vil 'renne' over og til jord. Anlegget kan vel ikke sies å være mer helsefarlig med galvanisk skille enn uten.

Hulda : Er du sikker på at det ikke sitter 'sinc saver' (galvanisk skille) i landstrømboksen din?

Det er jeg ikke sikker på. Det må jeg sjekke. Har ingen papirer på den. Vrien og komme til da en del ettermontert utstyr er plassert foran boksen :nonod: .

Ellers fant jeg ut at laderen slett ikke var dobbeltisolert slik jeg skrev først. Den har jordet støpsel, men jeg har brukt den med jordet skjøteledning utenom sentralen, men, men... :pray: Takk for svar :smiley:.

Redigert av hegra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...