Jump to content

Scand Classic - modellskifte underveis?


Anabelle

Recommended Posts

Hei!!

 

Kikket på erfaringsdatabasen, men fant ikke det jeg lurte på, så jeg prøver her.

 

Har kikket litt på båttypen Scand Classic. Synes det er en fin båt, men jeg lurer litt på historien til denne båten. Ser mange til salgs av 80 og 81 modeller, og jeg vet at man fortsatt får kjøpt denne båtmodellen ny. Har det vært noen vesentlige modellendringer underveis? Har en mistanke om at det finnes flere innredningsalternativer.

Noen her på baatplassen som vet noe om dette?

 

Anabelle - snart klar for vårpussen :lol:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Hei!!

 

Kikket på erfaringsdatabasen, men fant ikke det jeg lurte på, så jeg prøver her.

 

Har kikket litt på båttypen Scand Classic. Synes det er en fin båt, men jeg lurer litt på historien til denne båten. Ser mange til salgs av 80 og 81 modeller, og jeg vet at man fortsatt får kjøpt denne båtmodellen ny. Har det vært noen vesentlige modellendringer underveis? Har en mistanke om at det finnes flere innredningsalternativer.

Noen her på baatplassen som vet noe om dette?

 

Anabelle - snart klar for vårpussen :flag:

Jeg har en nyervervet Scand 29 Baltic 85-mod. Den største forskjellen fra nye modeller er at byssa nå befinner seg i cabinen og ikke i cockpiten. Ellers er det motorstørrelsen. Tidlig på 80-tallet var det VP 158hk som var standard. Selv har jeg en GMC Ammarine V8 diesel på 270 hk i min båt. Vil anbefale deg en båt med noe større motor enn den opprinnelige VP'n. Scand Baltic er en skikkelig bra båt. Lykke til. :seeya:

Link to post

Jeg har en nyervervet Scand 29 Baltic 85-mod. Den største forskjellen fra nye modeller er at byssa nå befinner seg i cabinen og ikke i cockpiten. Ellers er det motorstørrelsen. Tidlig på 80-tallet var det VP 158hk som var standard. Selv har jeg en GMC Ammarine V8 diesel på 270 hk i min båt. Vil anbefale deg en båt med noe større motor enn den opprinnelige VP'n. Scand Baltic er en skikkelig bra båt. Lykke til. :seeya:

Nå var det Scand Classic han etterlyste da...... ikke baltic....men er enig i at det er en flott båt da.

Link to post

Min kunnskap om Scand Classic har jeg lest meg til, så arrester meg gjerne om jeg tar feil  :lol:

Prøver meg likevel. Båten ble i begynnelsen lansert i 2 versjoner; Classic og Classic AV. AV sto for Alternativ Versjon, og hadde toalettrommet inne i cabinen i stedet for i "Kjelleren" helt akterut. Ulempen med AV var at den hadde en stikkøye forut i stedet for 2. Fordelen var bedre plass i cockpit, pluss at en slapp å sitte på "ramma" rett under middagsbordet :flag:

Senere ble båten kun å få med toalett i cabinen. På 90-tallet ble også cockpit utvidet ved å fjerne dollbordet rundt uteplassen. Det ble også mulig å få båten med hardtop.

Classic er for øvrig en av de penere snekkene jeg vet om :seeya:

Link to post

Det er riktig som Cand.noe skriver. AV har toalettrommet inne i forkabinen. Dette gjør etter min mening båten mye penere og se på utvendig, men dette toalettrommet stjeler en stikkøye i kabinen. Den opprinnelige versjonen (mener ganske bestemt at AV kom senere) med toalettrom bak, har nok noe mindre uteplass, selv om jeg tror det er marginalt.

 

Som familiebåt, så ville jeg valgt den opprinnelige versjonen. En ekstra fast sengeplass er uvurderlig etter min mening. Snekka er likevel så pen, at den tåler den lille forhøyningen akter som toalettrommet fører til.

 

Dessuten er båten romslig. Den er større enn de fleste båter som regnes som 25 fotere. Den er hele 7,62 lang og 2,87 bred.

 

Den har ikke halvplanerskrog, men en mer "gammeldags" snekkefasong under vannlinjen akter. Derfor er det montert "flaps" akter under vannlinjen på mange. Vet ikke om dette var standard fra fabrikk.

 

Det er en veldig populær snekke med flotte linjer, og ligger vel forholdsvis høyt i pris.

Link to post

Hvis ikke jeg tar feil, kom Scand Classig med helt nytt skrog i fjor (tror jeg). De kjøpte formene etter Joda 7500. Den ble vist på båtmessen i fjor. Fasongen er helt lik Jodaen, men inredningen er helt forandret. Skyt meg hvis jeg husker feil. Det var i hvert fall en av produsentene som kjøpte formene etter Joda 7500. :seeya:

Link to post

Hei

Jeg kikket også en god del på scand 25 i fjor, men jeg kjøpte heller en pent holdt Joda 75oo -88 mod. grunnen til det var at etter å snakket med flere tidligere eiere fikk jeg inntrykk av at scand 25 var en dårlig sjøbåt og at det satt som regel  små saltvannskjølte motorer i de fra -80 og oppover, men pen å se på er den. Joda 7500 er jeg veldig godt fornøyd med etter en sesong. Den er veldig lett å manøvre i trange farvann og fin i relativ stor sjø (det sier jo litt når Nidelv fortsatt vil bruke skroget) Grei plass til 2 voksne og 2 små barn og god plass i motor rom for utførelse av service etc.

Link to post

Selvføgelig er dette en veldig bra båt. Og utrolig etterspurt.

Opprinnelig var doen bak,mens fra 85eller 86 var det standard med doen inne i kahytta. Men du kunne bestille og få den med doen bak.

 

Eneste som er negativt med denne båten er nok at du kan få litt sprut på vinduene i motsjø.

 

Og det går å få de med litt motor kraft men du må leite litt. :wink:

Link to post

:wink: Heia Scand Fans!

 

Scand 25 Classic er en kjempefin snekke med god plass og GODE sjøegenskaper, til tross for noen kommentarer ovenfor. Her går det i hvertfall ikke fort. Det fler og fler av de som er mer opptatt av yoghurt-begre som fiser avgårde (les skjærgårdsjeep-eiere) fra marina til marina enn kos på sjøen.

 

Scand 25  Classic AV er klart den beste, uteplassen er altfor liten på originalversjonen. Det er jo ute man oppholder seg mest? Og, har du mange barn ombord, legger man bare i ileggsputen på AV versjonen akter og vips, en stor seng til barna. Dessverre er det svært få av disse å få tak i. Har vært på jakt etter en slik i 2 sesonger, og NÅ har jeg kjøpt en!

 

Skroget er likt Joda 7500, etter det jeg forstår. Samme med en Carat modell. Skroget tåler nok mer enn de 55HK som sitter i de nye båtene, skal du bytte motor, kan du gå opp til 70-80HK, men pass på å velg en med flaps bak. Da graver den seg ikke i sjøen.

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post

Det hele koker vel ned til prioritering, med AV blir det mer rigging av køyeplasser, og i lengden kan jo det bli litt tungvint. Pluss, som det ble nevnt, at AV nok er vanskelig å få tak i om en er litt utålmodig.

 

 

Tror ikke at Joda og Carat har noe med Scand Classic å gjøre. I alle fall ikke Carat som er en fot mindre, om det er Carat 7400 du tenker på. Den har heller ikke "klinkbygd" skrog slik som Scand.

Link to post

Anngående skrog.

 

Han som bygde Carat, Han jobbet først på Scand. Men han arbeidet der bygde han noen scand på privat basis. Men etter hvert så startet han opp og for seg selv og lagde Carat båten. Etter som jeg har forstått så lagde han formen selv. Den er jo temmelig lik men jeg tror det er slik historiene er.

 

Carat ble bygd i Kristiansand av en Lillesandsmann.!

:smiley:

Link to post

Jaja, ABU - den var vel litt intern?  :puke:

 

Takk for innspill på skrog, det var oppklarende! Jeg er veldig subjektiv når det gjelder valg av AV versjonen, hos oss prioriterer vi uteplass!  :smiley: Men standard modellen er kjempefin den og. Blir meget god plass nede i kabinen med toalettet akter.  

 

I båten min sitter det en Status Marine 4. syl. (Peugeot) fra 1984. Noen som kjenner motortypen?

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...