Anabelle Startet 4.Februar.2004 Del på Facebook Startet 4.Februar.2004 Hei!! Kikket på erfaringsdatabasen, men fant ikke det jeg lurte på, så jeg prøver her. Har kikket litt på båttypen Scand Classic. Synes det er en fin båt, men jeg lurer litt på historien til denne båten. Ser mange til salgs av 80 og 81 modeller, og jeg vet at man fortsatt får kjøpt denne båtmodellen ny. Har det vært noen vesentlige modellendringer underveis? Har en mistanke om at det finnes flere innredningsalternativer. Noen her på baatplassen som vet noe om dette? Anabelle - snart klar for vårpussen Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Johnso Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Hei!! Kikket på erfaringsdatabasen, men fant ikke det jeg lurte på, så jeg prøver her. Har kikket litt på båttypen Scand Classic. Synes det er en fin båt, men jeg lurer litt på historien til denne båten. Ser mange til salgs av 80 og 81 modeller, og jeg vet at man fortsatt får kjøpt denne båtmodellen ny. Har det vært noen vesentlige modellendringer underveis? Har en mistanke om at det finnes flere innredningsalternativer. Noen her på baatplassen som vet noe om dette? Anabelle - snart klar for vårpussen Jeg har en nyervervet Scand 29 Baltic 85-mod. Den største forskjellen fra nye modeller er at byssa nå befinner seg i cabinen og ikke i cockpiten. Ellers er det motorstørrelsen. Tidlig på 80-tallet var det VP 158hk som var standard. Selv har jeg en GMC Ammarine V8 diesel på 270 hk i min båt. Vil anbefale deg en båt med noe større motor enn den opprinnelige VP'n. Scand Baltic er en skikkelig bra båt. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Johnso Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Sorry. Så først etterpå at det var Classic'en du var interssert i Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Jeg har en nyervervet Scand 29 Baltic 85-mod. Den største forskjellen fra nye modeller er at byssa nå befinner seg i cabinen og ikke i cockpiten. Ellers er det motorstørrelsen. Tidlig på 80-tallet var det VP 158hk som var standard. Selv har jeg en GMC Ammarine V8 diesel på 270 hk i min båt. Vil anbefale deg en båt med noe større motor enn den opprinnelige VP'n. Scand Baltic er en skikkelig bra båt. Lykke til. Nå var det Scand Classic han etterlyste da...... ikke baltic....men er enig i at det er en flott båt da. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Min kunnskap om Scand Classic har jeg lest meg til, så arrester meg gjerne om jeg tar feil Prøver meg likevel. Båten ble i begynnelsen lansert i 2 versjoner; Classic og Classic AV. AV sto for Alternativ Versjon, og hadde toalettrommet inne i cabinen i stedet for i "Kjelleren" helt akterut. Ulempen med AV var at den hadde en stikkøye forut i stedet for 2. Fordelen var bedre plass i cockpit, pluss at en slapp å sitte på "ramma" rett under middagsbordet Senere ble båten kun å få med toalett i cabinen. På 90-tallet ble også cockpit utvidet ved å fjerne dollbordet rundt uteplassen. Det ble også mulig å få båten med hardtop. Classic er for øvrig en av de penere snekkene jeg vet om Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Det er riktig som Cand.noe skriver. AV har toalettrommet inne i forkabinen. Dette gjør etter min mening båten mye penere og se på utvendig, men dette toalettrommet stjeler en stikkøye i kabinen. Den opprinnelige versjonen (mener ganske bestemt at AV kom senere) med toalettrom bak, har nok noe mindre uteplass, selv om jeg tror det er marginalt. Som familiebåt, så ville jeg valgt den opprinnelige versjonen. En ekstra fast sengeplass er uvurderlig etter min mening. Snekka er likevel så pen, at den tåler den lille forhøyningen akter som toalettrommet fører til. Dessuten er båten romslig. Den er større enn de fleste båter som regnes som 25 fotere. Den er hele 7,62 lang og 2,87 bred. Den har ikke halvplanerskrog, men en mer "gammeldags" snekkefasong under vannlinjen akter. Derfor er det montert "flaps" akter under vannlinjen på mange. Vet ikke om dette var standard fra fabrikk. Det er en veldig populær snekke med flotte linjer, og ligger vel forholdsvis høyt i pris. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Hvis ikke jeg tar feil, kom Scand Classig med helt nytt skrog i fjor (tror jeg). De kjøpte formene etter Joda 7500. Den ble vist på båtmessen i fjor. Fasongen er helt lik Jodaen, men inredningen er helt forandret. Skyt meg hvis jeg husker feil. Det var i hvert fall en av produsentene som kjøpte formene etter Joda 7500. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Skyt meg hvis jeg husker feil. Det var i hvert fall en av produsentene som kjøpte formene etter Joda 7500. Mulig jeg vil skyte deg. Mener det er den nye Nidelv 25 som har skroget til Joda 7500. Niedelven har imidlertid nytt overbygg, og har ikke beholdt de karakteristiske sidevinduene som Jodaen hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Hei Ja, da husket jeg feil. Jeg la bare merke til at en annen båt hadde fått samme skroget som på min forrige båt som var en Joda 7500. Årsaken til feiltagelsen er nok at jeg aldri har hatt noe forhold til hverken Scand Classic eller Nidelv. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Her er Nidelv 25, og det er nok denne som har skroget til Joda 7500. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Ja, det har blitt en pen båt. Sitér dette innlegget Link to post
Biam 900 Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Hei Jeg kikket også en god del på scand 25 i fjor, men jeg kjøpte heller en pent holdt Joda 75oo -88 mod. grunnen til det var at etter å snakket med flere tidligere eiere fikk jeg inntrykk av at scand 25 var en dårlig sjøbåt og at det satt som regel små saltvannskjølte motorer i de fra -80 og oppover, men pen å se på er den. Joda 7500 er jeg veldig godt fornøyd med etter en sesong. Den er veldig lett å manøvre i trange farvann og fin i relativ stor sjø (det sier jo litt når Nidelv fortsatt vil bruke skroget) Grei plass til 2 voksne og 2 små barn og god plass i motor rom for utførelse av service etc. Sitér dette innlegget Link to post
ABu Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Selvføgelig er dette en veldig bra båt. Og utrolig etterspurt. Opprinnelig var doen bak,mens fra 85eller 86 var det standard med doen inne i kahytta. Men du kunne bestille og få den med doen bak. Eneste som er negativt med denne båten er nok at du kan få litt sprut på vinduene i motsjø. Og det går å få de med litt motor kraft men du må leite litt. Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Heia Scand Fans! Scand 25 Classic er en kjempefin snekke med god plass og GODE sjøegenskaper, til tross for noen kommentarer ovenfor. Her går det i hvertfall ikke fort. Det fler og fler av de som er mer opptatt av yoghurt-begre som fiser avgårde (les skjærgårdsjeep-eiere) fra marina til marina enn kos på sjøen. Scand 25 Classic AV er klart den beste, uteplassen er altfor liten på originalversjonen. Det er jo ute man oppholder seg mest? Og, har du mange barn ombord, legger man bare i ileggsputen på AV versjonen akter og vips, en stor seng til barna. Dessverre er det svært få av disse å få tak i. Har vært på jakt etter en slik i 2 sesonger, og NÅ har jeg kjøpt en! Skroget er likt Joda 7500, etter det jeg forstår. Samme med en Carat modell. Skroget tåler nok mer enn de 55HK som sitter i de nye båtene, skal du bytte motor, kan du gå opp til 70-80HK, men pass på å velg en med flaps bak. Da graver den seg ikke i sjøen. Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Baywatch Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Det hele koker vel ned til prioritering, med AV blir det mer rigging av køyeplasser, og i lengden kan jo det bli litt tungvint. Pluss, som det ble nevnt, at AV nok er vanskelig å få tak i om en er litt utålmodig. Tror ikke at Joda og Carat har noe med Scand Classic å gjøre. I alle fall ikke Carat som er en fot mindre, om det er Carat 7400 du tenker på. Den har heller ikke "klinkbygd" skrog slik som Scand. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Tror ikke at Joda og Carat har noe med Scand Classic å gjøre. I alle fall ikke Carat som er en fot mindre, om det er Carat 7400 du tenker på. Den har heller ikke "klinkbygd" skrog slik som Scand.Dette er korrekt. Skroget til Scand 25 Classic er større enn de to andre. Sitér dette innlegget Link to post
asso Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Det er etter det jeg vet tre båter med samme skrog som Alf Jensen har disignet,scand classic 25,Joda 750 og nå nidelv 25.Hvilken av disse båtene kom først og hvordan er historien til de forskjellige båter.(nydelige snekker alle tre) Er det kansje flere med samme skrog,carat?? Sitér dette innlegget Link to post
ABu Svart 6.Februar.2004 Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Anngående skrog. Han som bygde Carat, Han jobbet først på Scand. Men han arbeidet der bygde han noen scand på privat basis. Men etter hvert så startet han opp og for seg selv og lagde Carat båten. Etter som jeg har forstått så lagde han formen selv. Den er jo temmelig lik men jeg tror det er slik historiene er. Carat ble bygd i Kristiansand av en Lillesandsmann.! Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 6.Februar.2004 Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Jaja, ABU - den var vel litt intern? Takk for innspill på skrog, det var oppklarende! Jeg er veldig subjektiv når det gjelder valg av AV versjonen, hos oss prioriterer vi uteplass! Men standard modellen er kjempefin den og. Blir meget god plass nede i kabinen med toalettet akter. I båten min sitter det en Status Marine 4. syl. (Peugeot) fra 1984. Noen som kjenner motortypen? Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.