ares Startet 3.November.2007 Link til dette innlegget Startet 3.November.2007 Er det noen som kunne fortelle meg hvordan jeg tømmer en sigmar marine varmtvannsbereder Cylindrical model type: termoinox. Sitér dette innlegget Ares Link to post
isbjorn Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Er vell bare å skru av tappepluggen og ta av en av slangene inn på berederen så du får luft inn i berederen. Du må få inn luft for å få ut vann! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Hvis berederen har sikkerhetsventil hender det at disse er laget slik at man kan sette dem i åpen stilling ved å vri lokket ca 90 grader mot klokka. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Sett opp alle vannkraner ombord, i tillegg følg rådet fra isbjørn og Ingar. Det er viktig å få luft til inntaket på berederen slik alt renner ut. Alternativt kan du bruke trykkluft på vanninntaket til båten og presse ut vannet på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Det varierer nok fra system til system, men på min tank er det egen kran for tømming av tanken. Vannet renner da gjennom en slange som havner i kjølsvinet og kan deretter pumpes på sjøen vha lensepumpa. Jeg pleier å få ut mest mulig av vannet gjennom vanlige vannkraner før jeg tar den siste tømmingen via tømmekrana. Jeg lar også tømmekrana stå åpen etter at jeg har tømt. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Gjør som i innlegg # 2, 3, 4. Da skulle det være greit. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Jeg skal i år ha båten i kaldtlager hvor jeg må være forberedt på kuldegrader. Da er det viktig at det ikke er ferskvann som kan sprenge noen steder. Jeg har jobbet endel med å få et system for å tømme vanntankene helt (det har faktisk tatt 3 -4 timer på grunn av vanskelig atkomst). Det er lurt å montere et kransystem som tillater at man kan tømme vanntankene fra det laveste punkt. Etter at alt vann er tømt kan det være lurt å kjøre vannpumoa 15 sekunder, slik at vannet er helt ute av denne. Kjenner til at noen foretrekker å demontere vannpumpa, men det har jeg aldri gjort. Noen har trykktank koblet til vannet for å få jevnt vanntrykk. Pass på at det ikke blir liggende igen mye vann i denne før alt lukkes for vinteren. Sørgelig om kostbart utstyr blir frostskadet pga at man har utelatt små detaljer i konsertveringsarbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 (redigert) Du som har kompressor ombord roaldbj kan jo bruke den til å tømme slanger og alt annet for vann.... med lavt lufttrykk vel og merke.. Jeg bruker luftpumpen til gummibåten til dette Redigert 3.November.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Jeg antar at det blir stadig flere som ser fordelen med luftkompressor ombord. Har en ganske liten fra CO. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Hva slags kompressor har du roaldbj, hvilken pris og er den grei til slikt bruk? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Fant dette fra sigmar som bekrefter det Ingar nevnte...: "III. TO EMPTY THE WATER HEATER: A. Ensure that the power supply is disconnected so that the water heater cannot be accidentally switched on when empty. B. Cut off the water supply to the water heater. C. Open the safety/non return valve by lifting the valve lever (ensure that water outlet is directed towards the bilge). D. Loosen the pressure relief valve, if mounted, or exit hot water pipe fitting (red rubber washer, see plumbing connection diagram point 1) until the water heater begins to empty." Hadde en slik i 2 båter og husker det kunne ta litt tid før vannet rant ut av berederen, selv med åpne kraner på baåde kaldt og varmt..... På den ene rant det så seint at det var først dagen etter at den var tom.... Kom ingenting til å begynne med, men dagen etter var alt tomt...... Sitér dette innlegget Link to post
Eimo Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Hei! Jeg har en Sigmar marine tank, jeg syntes den var vanskelig å tømme, det endte med at jeg tok ut tanken , tok av isolasjonen og sveiset inn en 3/8 stuss som jeg satte en kran på. Det fungerer perfekt. Hilsen Eimo. Sitér dette innlegget Link to post
Bawaria Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Mine kunder kommer inn og tror de har tappet vannet, ved at de har kjørt alt ut i gjennom vasken. Har du tatt varmtvannberederen spør jeg Åjada. Som oftest så tror de det er nok med å åpne kranene og tappe ventilen i berederen. det hadde nok gått det vis det ikke hadde vært for ferskvanspumpen. Nei den sikreste er å ta av slangen til varmtvannsutløpet på berederen altså den øverste slangen å da ta av den underste slangen eller åpne ventilen så vil det flomme ut ca 30-60 l vann ettersom stor berederen er. En ting til, ofte så har disse beredrene elektriskt ellement som går på landstrømmen, ta for all del ut kontakten eller tape over bryteren på landstrømpanelet til berederen. For noen setter på landstrømmen noen ganger om vinteren for å lade batterier eller ha en liten vifte ovn, vis ikke ellementet i berederen er koblett ut da så brenner det istykker og ofte skader berederen. Trykkluft er også en grei sak å bruke for å blåse tørt vvs systemet. På en del Engelske /amerikanske båter er det ikke slanger , men plastrør og her legger det seg ofte vannlommer selv om annlegget i ( ) er tømt, her bruker jeg etter å ha tømt hele anlegget og berederen da fyller jeg opp med en spesiel spritbasert konservering i anlegget å kjører igjennom med den, anlegget skyldes til våren. Å så til slutt ikke glem å skylle igjennom toalettet og showerpumpen med frostvæske GOD JUL Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Nimbuster, jeg mener det er denne jeg har fra Biltema: Kompressoraggregat 24 l Transportable stempelkompressorer med direktedrevet/remdrevet motor og luftbeholder. Utstyrt med manometer og trykkregulator for innstilling av passende arbeidstrykk for forskjellige verktøy. Helautomatisk drift, en trykkbryter starter og stopper kompressoren ved dens nedre resp. øvre trykkgrense. Hurtigkobling type CEJN. Luftbeholder: 24 l Motoreffekt: 2,5 hk Gjennoml. sylindervolum: 240 l/min Fri avgitt luftmengde: 155 l/min Maks. arbeidstrykk: 8 bar Sylinderantall: 1 Motordrift: DirekteVekt: 25 kg El: 230 V/1-fas Jeg har bruk den mer enn hva som var forventet, som til oppblåsing av RIB, fendere, lekesaker, fjerning av sjøgress i septiksystem, fjerning av ferskvann i vannsystem ombord, sandblåsing av små gjenstander ombord, finpolering på overdekk... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.