Jump to content

Skal kjøpe ny opplagspresenning for "ny" båt! Størrelse?

strawberry

Recommended Posts

Rimeligste og beste løsning kan nok være en blå (forsterket) 6x10 meter fra Europris til den nette sum av ca kr 300 (eller var det 399 tro?)

Forutsatt at du vil ha litt åpning foran eller bak.

Jeg hadde først en slik solid hvit presenning fra Maritim men den varte ikke så veldig lenge, bare et år. Har tildels mye vind på høst og vinter der båten står.

Prøvde så presenningen fra Europris og den holdt faktisk 2 år. Fordi den er litt lettere så belaster den ikke stativ og evt. kanter på overbygget like mye og dermed blir den ikke så slitt at den revner sånn med det første. Har nå lagt på min andre Europris presenning. Den første revna øverst i stativ-enden fordi polstringa mi hadde løsna (oppklipt liggeunderlag festa med store strips).

Så må man jo surre den på forsvarlig vis. Fant et bilde (ikke min båt) som viser en bra metode som ikke belaster maljene så mye.

Jeg bruker lastestrikk-stropper på ene siden som igjen er festa i tau som går over til andre siden.

burka.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Vi hadde en billig presending til 599,- på Draco 23, den revnet og da jeg altid tar av kalesja om vinteren så så kom jo alt vannet rett i båten. Jeg hadde flaks selv om hele motoren og deler av lugaren var fult med vann så fikk jeg det ut og tørket opp uten noe alvorlige skader. Så jeg ville gått for en litt dyrere presending og sovet godt på stormfulle netter.

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Hvordan Båt har du?

Båttypen står nederst i innlegget, der info-signatur-profilen til vedkommende står. til høyre for Bosted eller VHF:: :yesnod:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Hei!

Båten er (9.20 x 3.20)m. Stativet er av "normal" høyde, dvs. godt fall. Er det noen tips eller råd, både til type , og ikke minst, "riktig" størrelse til en båt av denne størrelsen?

På forhånd takk!

Mvh. Strawberry

På en så dyr og fin båt tror jeg nok jeg hadde kostet på meg en presending til 3-4 tusen 8 x 10 m

Du har jo hardtopp samme som meg så stativet ditt må stå så høyt som mulig da hardtoppen stikker på utsiden hvist presendingen kommer for langt ned. satt på presending i dag faktisk

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)

Hei Strawberry

Kjøpte ny presenning til vår båt som har de samme målene som du har nå i høst. Vi kjøpte 8 x 10 meter. Passer veldig bra. Vi kjøpte armert presenning på 270 gram pr. kvadrat. Føles som en god kvalitet. For denne betalte vi 1500 kr. Skulle vi valgt PVC presenning på samme størrelse ville den kommet på 3500. Selvfølgelig mye bedre kvalitet, men samtidig veldig tung, og relativt dyr. Hadde båten stått veldig utsatt for kraftig vind, ville vi allikevel valgt PVC.

Ben Sin

Rimeligste og beste løsning kan nok være en blå (forsterket) 6x10 meter fra Europris til den nette sum av ca kr 300 (eller var det 399 tro?)

Forutsatt at du vil ha litt åpning foran eller bak.

:nono: Don`t do it. Har sansen for å vurdere rimelige løsninger, men min erfaringer at når det gjelder presening er det kun kvalitet som gjelder. Dvs litt tyngre presenninger av god tykkelse. Armerte lettpreseninger duker ikke uansett er min erfaring - iallefall om du er litt utsatt for vind.

Ingenting er mer irriterende en å komme til en båt der preseningen flagerer og båten er nedsnødd eller dyvåt. Med litt tyngde og tykkelse ligger den bedre og holder 15 ganger lengre! Gå for 10 m - den koster ikke mer en en 3-4 lapper og det er den verdt i et båtregnskap der det meste koster mer en dette. Selvsagt et h..å få på plass, men du har det igjen gjennom vinteren i år etter år

Brukte lette presenninger tidligere, men disse holdt dårlig og var til stadig iritasjon når det blåste og jeg var redd den skulle revne og blåse av.

Men så kjøpte jeg 2 "grønne" (5x7 m) på Biltema som er meget tunge.

Nå bekymrer jeg meg ikke når det blåser hatter og høy, for presenningen ligger like rolig i alt slags vær.

De var dyre nok (1400,- pr stk) men det er det vært når de er like fine etter 3 år.

:nono: Don`t do it. Har sansen for å vurdere rimelige løsninger, men min erfaringer at når det gjelder presening er det kun kvalitet som gjelder. Dvs litt tyngre presenninger av god tykkelse. Armerte lettpreseninger duker ikke uansett er min erfaring - iallefall om du er litt utsatt for vind.

Ingenting er mer irriterende en å komme til en båt der preseningen flagerer og båten er nedsnødd eller dyvåt. Med litt tyngde og tykkelse ligger den bedre og holder 15 ganger lengre! Gå for 10 m - den koster ikke mer en en 3-4 lapper og det er den verdt i et båtregnskap der det meste koster mer en dette. Selvsagt et h..å få på plass, men du har det igjen gjennom vinteren i år etter år

Til min båt (27 fot, bredde 3,15m) passer Europris blå 10x6 meter fint. 9x6 meter hadde passet enda bedre. Den trenger jo ikke gå helt ned til vannlinja. Den går akkurat nedenfor fenderlisten. Har A-stativ og en liten åpning foran i A-en for lufting.

Som nevnt holdt Europris presenningen i 2 HELE år og da var den ikke av båten i det hele tatt (båten sto på land pga. motorrep.)

Og den ville holdt et år til dersom jeg hadde sjekket polstringen på den ene enden av stativet.

Alt dreier seg om god surring med noe elastikk slik at den holder seg passe stram, samt tilstrekkelig polstring i endene og på sidene av hardtopen.

Med 3 års levetid blir kostnaden kr 133 pr. år hvilket kan sies å være billig :lol: Og så er den latterlig enkel å få på.

Takk for gode råd! Går for en armert 10 x 8 m. Er ikke kylling men sterk mann med periodisk vond rygg, og da er man plutselig ikke så råsterk lenger! :sad:

Beklager spøken - vond rygg skal en ha respekt for

Alt dreier seg om god surring med noe elastikk slik at den holder seg passe stram, samt tilstrekkelig polstring i endene og på sidene av hardtopen.

Med 3 års levetid blir kostnaden kr 133 pr. år hvilket kan sies å være billig :lol: Og så er den latterlig enkel å få på.

Ingen tvil om at det blir billig. Mitt poeng er at det er feil sted å spare på, på båter til mange hundre tusen. Du kan ødelegge ganske mye om du kommer til en båt som er nedsnødd eller dyvåt av regnvann. Har sett en god del båter i løpet av de siste vintrene der lettpreseningen flagrer og regnet pisker inn. Dessuten sover du bedre med en skikkelig presening :wink:

Har forsøkt med lettpressening, never again. :nonod:

Kanskje greit hvis du har båten i hagen, så du kan se den hver dag.

Når jeg tenker meg om. Ikke greit i hagen heller, for hvis det blåser litt, så blaffrer å smeller det så i presseningen at du hverken du eller naboer for sove. :sleep::nonod:

2. stk pvc med overlapp er hva jeg vil anbefale. 1 stk 10x8 er for tungt og plundrete å legge på.

Det er nå min mening.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

2. stk pvc med overlapp er hva jeg vil anbefale. 1 stk 10x8 er for tungt og plundrete å legge på.

Det er nå min mening.

Og min. 11 x 8 m, 600gr/m2 og høyt stativ. En utfordring å få på plass i oktober med temp under 10 gr og kuling i kastene. men så lenge man var 3 par armer gikk det greit. ettersom jr. flyttet fra redet og faderen ikke burde bevege seg i høyden lengre så fant jeg ut at jeg måtte dele den i to og kjøpte et stykke på 8 x 3 m i hvit pvc (hovedpresennimngen var blå), slik fikk jeg god overlapp på midten, endelig nok presenning foran og akter og det hvite midtstykket slapp inn litt dagslys.

Det hele ble håndterlig alene og ga like godt vern for vær og vind som før. Sats på en skikkelig presenning først som sist!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Måtte ta noen bilder av Europris presenningen min :lol:

Fordelen med å bytte presenning innimellom er at en ny slik er så glatt at snøen bare sklir av liksom (har vært regn og frost om hverandre siste dagene så da får isen litt feste innimellom).

bf1.jpg

sb1.jpg

front2.jpg

side.jpg

Skal få et par remmer til fra toppstanga ned til rekkestøtta så legger ikke snø og regn seg nedi presenningen og fryser til tung is:

inni.jpg

Denne båten ved siden av min trenger ingen presenning :diving:

vrak.jpg

Presenning på 10x7 eller 10x8 meter er visst mangelvare. Noen som har sett slike størrelser?

Hvis man vil at presenningen skal dekke hele skrogsiden og man har A-stativ så må man ha mere enn 6 meters bredde ja.

Jo men 12x10 er jo 120 kvadratmeter, mens 10x8 er 80. Så det blir 50% større enn nødvendig og det er jo ikke noen fordel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...