Zach Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Hei igjen! Jeg var innom en lokal forhandler underveis heim fra jobben, og sjekket data på vinduspussemotor TNC - ligner disse: Viduspusser. Motoren er med to hastigheter og selvpark. Strømforbruk 1,5 A*. Dvs. 4,5 A når alle går og det burde ikke være noe problem for releet. Diodestørrelse: 3 A. Sikringer: 3 A mot selve motoren, men 5 A er kanskje mere praktisk størrelse. Har du bra plass for sikringer anbefales å montere 1 stk 10 A foran releet i intervallregulatoren. *Sjekk data på de vindusviskermotorene du bruker, og tilpass diodene og sikringene. Komplett skjema blir da: Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Hva skal du med diodene? Hvorfor ikke ha en sikring? Om en legger bryteren til viskeren som alltid er i bruk før intervall kretsen vil denne fungere som av og på for alle viskerene, så legger man inn de to andre viskerene etter behov. En får da total 3 brytere og ett potmeter. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Det er sikkert mer enn en måte å arrangere dette på. Jeg har tegnet inn 8 stk. sikringer. Hvor vil du ha en ekstra? Hvis du har mer enn en pusser slått på (intervall), vil den ene starte den andre - eller omvendt, etter et havlt minutt eller så. Dvs. at de på den måten vil gå hele tiden. Det skjer i alle fall hos meg, og hos Lars H, jf. innlegg #5 ovenfor. Dette unngåes med diodene (tilstrekkelig med to), jf. også innlegg #18. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du mener, men den på-på bryteren som er montert slår intervallregulatoren av samtidig som den kobler 12 volt direkte til hver individuell bryter. Jeg har ingen pusser som alltid er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 6.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2007 Her er bilde på koblingen: Viskermotor må nok være selvparkerende for å kunne bruke intervallbryteren. Med en timerkrets kan det sikkert være en løsning, men pusserbladet vil stoppe vilkårlig på ruten hvis det ikke er slepekontakt inne i motor (selvparkerende) Maritim har intervallbryter Maritim Koblet opp dette releet på jobben idag og det ga det ønskede signalet ut fra `S`på releet. Signalet har intervall på 1sek på og 6sek av. Jeg ga den +12V inn på 15 og -12V på 31 Ga `I` +12v fra 15 og fikk pulsingen ut på `S` `S` kan da styre et rele som gir startsignal til viduspussermotoren. Og kan da f.eks koble 3 releer paralelt for å skille de galvanisk Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Lars H. Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 (redigert) Hei. Den på/på bryteren i skjemaet til Zach mangler vel en av stilling også? Det hender jo at det ikke regner også. Da er det greit at pusserne holder seg i ro. Når det gjelder sikring av pusserne, ville jeg erstattet alle 6 med kun 1 som er litt større enn totalstrømtrekket når alle pusserne går/starter og satt den i felles plussledningen. Sikringer er greit, men også noe "dritt" med mulighet for dårlig kontakt både mellom sikring og holder og alle disse tilkoblingene av kabel mot sikringsholderne. Og sikringen ville jeg plassert så langt ned mot batteriet som mulig slik at den sikrer mot kortsluttning i hele strømopplegget til viskerne. Setter en en sikring helt inn mot forbrukeren, i dette tilfellet en pussermotor, sikrer en seg kun mot for stort strømtrekk i denne enheten. Med sikringen nært batteriet, sikrer en seg mot kortsluttning mellom pluss og minusledninger hele veien fra sikringen til forbrukeren og inkludert forbrukeren. Lars H. Redigert 6.November.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 6.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2007 Er ikke helt enig med deg her Lars H. Men du kan minske det til 3 sikringer . Hadde kortslutning i en motor en gang og det var veldig kjekt at de 2 andre fortsatt fungerte. Forøvrig er jeg helt enig at sikringene MÅ stå så ner bateriet som praktisk mulig. Har opplevd kortslutning i kabel for 12volt en gang og det brenner jæ.... fort. da satt sikringen helt opp mot forbrukern som i dette tilfelet var en bilstereo Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Frøken Fryd Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Jeg har tegnet inn 8 stk. sikringer. Hvor vil du ha en ekstra? Jeg tenkte på å erstatte alle sikringene med en enkel sikring, eventuellt en til hver visker. Hvis du har mer enn en pusser slått på (intervall), vil den ene starte den andre - eller omvendt, etter et havlt minutt eller så. Dvs. at de på den måten vil gå hele tiden. Det skjer i alle fall hos meg, og hos Lars H, jf. innlegg #5 ovenfor. Dette unngåes med diodene (tilstrekkelig med to), jf. også innlegg #18.Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du mener, men den på-på bryteren som er montert slår intervallregulatoren av samtidig som den kobler 12 volt direkte til hver individuell bryter. Jeg har ingen pusser som alltid er i bruk. På mine viskere går viskerene til parkering om man slår av bryteren(e), de starter ikke hverandre på noe måte, jeg har brukt ett 3 polet rele ut fra intervell kretsen og koblet bryterene før dette releet. Om man ikke ønsker at den ene skal gå uansett kan man koble en diode fra hver bryter og frem til 12v på intervall kretsen, da vil intervallet starte uansett hvilken visker en bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Hei.Den på/på bryteren i skjemaet til Zach mangler vel en av stilling også? Når pusserne går på intervall og intervallregulatoren slåes av med på/på-bryteren, vil pusserne gå hele tiden. Men de kontrolleres av individuelle brytere, så det er ikke noe problem å parkere. Sikringene (3 + 3) er fabrikkmontert, men kan sikkert erstattes med 1 + 1 (10 A), eller kanskje 3 + 1 for å unngå det problemet som W-945 nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Hei igjen! Jeg var innom en lokal forhandler underveis heim fra jobben, og sjekket data på vinduspussemotor TNC - ligner disse: Viduspusser. Motoren er med to hastigheter og selvpark. Strømforbruk 1,5 A*. Dvs. 4,5 A når alle går og det burde ikke være noe problem for releet. *Sjekk data på de vindusviskermotorene du bruker, og tilpass diodene og sikringene. Her er det tydelig flere forskjellige utgaver. Sjekket vindusviskere fra Vetus i dag. De har en som også ligner den fra Maritim, men den trekker 4A. De hadde også en annen modell som var oppgitt til 75 W. Enig med deg at det er lurt å sjekke dataene for viskerne. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Her er det tydelig flere forskjellige utgaver. Sjekket vindusviskere fra Vetus i dag. De har en som også ligner den fra Maritim, men den trekker 4A. De hadde også en annen modell som var oppgitt til 75 W. Enig med deg at det er lurt å sjekke dataene for viskerne. OK, så vet vi det! Data på pussere kan variere forholdsvis mye, og må sjekkes for å tilpasse sikringer og dioder. Mulig også at releet i intervallregulatoren ikke er stort nok. I så fall må det monteres et ekstra rele i tillegg. Vanlig bilrele koster ca 50 kroner og takler ca 30 amp. Hvorfor starter pussermotorene auto i oppsettet - uten bruk av dioder? Jeg har laget en forenklet skisse av tegningen i innlegg 21 (Wiper motor wiring), og mener jeg har forstått hvorfor. Det lille "hjulet" i motoren skal forestille en slags skive som er montert på akslingen. I denne skiven er det et spor som "armen" hopper inn og ut av når motoren går. Når armen ligger i sporet, er det brudd mellom A og B (dvs. parkpos.), og omvendt. Når bryteren til pusseren slåes av, er det fortsatt spenning på + (via armen) inntil armen tipper ned i sporet og pusseren parkerer. Dvs. bryter AV og brudd mellom A og B. Flere pussere går samtidig: Når f.eks. pusser 3 går, vil det være forbindelse fra A (+12 volt) til B og via armen og til bryterne. Når pusserne går i utakt vil det mao. gå strøm gjennom bryterne via annen pusser. Det hjelper derfor ikke at releet tar pause. Og det hjelper heller ikke at pusseren går i parkposisjon (så lenge det er spenning på motoren). Pusserene bare fortsetter å gå. Når bryteren slåes av opphører denne strømmen, og vedkommende pusser parkerer (som vanlig). Når to av bryterne er avslått, vil den siste pusseren (i oppsettet) intervall-reguleres som normalt. (Blir dette korrekt resonnement?). Uansett: Dioder før/etter bryterne i tegningen hindrer denne "returstrømmen" i å passere, men det er tilstrekkelig med bare to dioder der det er tre pussere. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.November.2007 Del på Facebook Svart 23.November.2007 Releet som følger med byggesettet fra Elfa (art.nr. 85-840-96) tåler ca 15 A ved 12 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.November.2007 Del på Facebook Svart 23.November.2007 Her er en enkel intervall krets. Det finnes faktisk også en egen IC for dette, Atmel U642 Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 23.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2007 Er litt mye på farten for tida men tegnet ned denne i en kaffepause, tok så bilde med mobilen og vips så er den her . Volvorele styrer 3 blinkreleer, en til hver pussermotor.Håper det ble tydlig nok. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Zach Svart 23.November.2007 Del på Facebook Svart 23.November.2007 (redigert) Tegningen er godt leselig. Men trenger du 3 releer? Er det for å unngå diodene som er det snakk om ovenfor? Redigert 23.November.2007 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 23.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2007 Nja, ikke for å ungå diodene men for å løse problemet på en annen måte. Diode =svaksrømsløsning eller elektronikkløsning Releer= Sterkstrømsløsning Man løser ting ulikt ettersom hva vi sysler med til daglig har jeg inntryk av. Bare oppgaven blir løst på en tilfredstillende, funksjonell og holdbar måteer det et fett hvordan det løses. Montro hvordan rørleggeren hadde løst det . Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Trude III Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Hei, låner denne tråden litt. Jeg har nå koblet opp intervallviskere i båten. Jeg kjøpte ELFA løsningen smart kit (1093). Jeg har benyttet både ekstra rele og 3 x dioder så alle viskerne skal stanse når bryteren slås av. Imidlertid har jeg et lite problem med at ELFA pulseren gir en litt for kort puls ut som av og til fører til at en og annen visker stanser mitt på ruten. Dvs. viskeren er ikke helt fremme ved parkerings sleperingen ennå. Nå står båten på land med tørre ruter og lav spenning (ikke motor i gang) så det er mulig at pulsen er lang nok med våte ruter og 14,4 V (regnvær, motor i gang = raske viskere og liten friksjon). Men jeg er sikker på at ELFA kortet kan modifiseres slik at pulsen blir litt lenger men min elektronikk kunnskap er ikke god nok til å forstå hva som skal til. Under legger jeg ved et bilde av kretsen og komponentliste. NB S1 er altså lukket i mitt tilfelle. Flott hvis noen kan hjelpe meg! Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Naurstad Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Tiden justeres med potmeteret P1, hvis det ikke er nok må du øke motstanden på P1 eller R4. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Jeg ville øket R5 til en høyere verdi, skal vi tippe 7,5k ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 (redigert) Hei. Jeg koblet opp sette Elfa-settet i går kveld, og oppdaget også at "på" tiden var i korteste laget. Det er tidskonstanten for C2 og R3 (forutsatt bryter S1 lukket) som bestemmer "på" tiden. Så i stedet for for bryteren S1, satte jeg ganske enkelt inn en 10kohm motstand mellom punkt 4 og 5 på kretskortet for å øke motstanden. Da øker "på" tiden fra et drøyt 0,5 sekund til vel 1,5 sekund. Ønskes drøyt 2 sekund "på" tid, kan den ekstra motstanden være på 15kohm. (Tiden i sekund er ca. produktet av motstandsverdien ganger kondensatorverdien). Lars H. Redigert 16.Februar.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Trude III Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Mange takk Lars! (og til dere andre også!) Det var nettop dette jeg var på jakt etter. Da får jeg ta en titt i roteskuffen(e) etter en passende motstand. Rundt 1 sek. hadde vært passe tenker jeg. Hilsen Trude III (Harald) Sitér dette innlegget Trude III Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Er litt mye på farten for tida men tegnet ned denne i en kaffepause, tok så bilde med mobilen og vips så er den her . Volvorele styrer 3 blinkreleer, en til hver pussermotor.Håper det ble tydlig nok. YES !!! Da var denne klar og iorden. Koblet den ferdig i dag. Den fungerte fint med alle viskerne i gang, og disse vandret jo ulikt etter hvert, så slo jeg av alle på en gang med Calingswitch og de gikk til park posisjon en etter en. Satte dem igang igjen og slo dem av en etter en med bryteren etter sikkringen og dette også gikk bra. Ingen starting i serie med en annen motor, så diode er unødvendig her. Impulsen oppførte seg på samme måte. Dette blir jo som å kjøre med den gamle 240 dette. Kostnader her må sies å være moderate. Tror det kom på 350.-kr i releer og calingswitch. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.