Jump to content

Vask av seil


SRA

Recommended Posts

Jeg vasket storseilet mitt med Zalo i gymsal i fjor.

Begrenset effekt. Noe jordslag, etter at jeg var litt sein med å få av seilet.

 

North Sails har noen tips om hvordan fjerne jordslag.

 

Jeg har igrunnen ignorert det så langt, da det stort sett er helt i toppen som jo er ca. 15 meter unna når det er heist.

 

Yachtsenteret gjør jo en del. Jeg har faktisk aldri spurt men mulig at Sandnes Seilservice kan gjøre det. Evt. Sandnes Maritime Sysenter.

 

Spyling med ferskvann, og påfølgende tørking er kanskje tilstrekkelig?

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med seilmaker Aker i Tønsberg ang. seilvask. Han kunne gjøre det, men mente jeg også kunne gjøre det like godt selv! Kunne f.eks bruke kraftvask dersom de var mye skittende, men jeg måtte skylle godt. Det er vel neppe noe vidundermiddel mot jordslag, men det blekes i sola. Han var foresten inne på at bretting ødela seilene- de må rulles opp.

Link to post
Share on other sites

VINTERKONSERVERING AV SEIL.Det siste først: hvor skal seilene lagres. Velg et tørt sted uten mus. Hvert år, i mai, kommer seilbåteiere til seilloftet med seil som er fulle av muselort og det som verre er, små og store hull. Vi har også opplevet seil med vepsebol og hull etter veps. Heng seilene opp på loftet eller i et annet tørt rom. Brett dem pent sammen og heng dem etter strammesnora i seilposen. La for all del ikke rullefokka stå på rullestaget over vinteren og storseilet beslått på bommen. Før seilene stues bort bør vi gå over dem for å få et overblikk og planlegge for neste år. Det er alltid vanskelig å få ting gjort hos en seilmaker på kort varsel i mai. Det beste er å spyle seilene med ferskvann, men bare hvis du har anledning til å tørke dem godt før du legger dem bort. Bruk slangen i båthavna og spyl dem mens du heiser dem sakte en dag det ikke blåser. Er det en riktig fin dag kan de henge oppe til de er tørre. Bruk denne anledningen til å prøve å ta bort spesielle flekker. • Små flekker kan man ganske enkelt ta bort med et stort viskelær. • Rustflekker tar du enkelt bort med Finns rustfjerner (husk å spyle) • Jordslag blekes med salmiakk fortynnet til 20 %. Det enkleste er å spraye på med en sprayflaske. Bruk en børste til å jobbe salmiakken inn i duken og skyll godt. Vær forsiktig med å spraye på seilnummeret. Jordslag er en sopp. Den er vanskelig å få helt bort, så ikke mist motet om det sitter litt igjen etter behandlingen. * Vask av hele seilet er en stor jobb, men kan greit gjøres med kraftvask og børste. Det største problemet er håndteringen og tørking. * Seil i vevet duk, polyesterduk, er svært robuste mot kjemikalier. Du kan bruke sterk såpe eller løsningsmidler, bare husk å spyle godt. * Regattaseil i mylar og kevlarduk bør du la seilmakeren ta seg av. Duken er laminert, limt sammen av ulike lag, og må behandles mer forsiktig. Før seilet brettes sammen er tiden inne til å se om det trenger reparasjon eller omsying.[/i]

 

Kilde: Seilmaker Christen With

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det er mange som bare lar seilene være på båten over vinteren. Jeg lurer på å gjøre det samme selv - hvis båten brukes et par fine helger i løpet av vinteren bør de vel ikke ha skade av dette? Det er jo ikke så mange som tar den med om våren -> høsten

Syntetisk duk tar vel ikke styrkenmessig skade av det, og det handler jo også om klima. På Vestlandet tror jeg neste en garantert kan vente grønske og svartsopp på seil - og dette er vanskelig å få av. I tørt Østlandsklima vet jeg ikke, men noen har kanskje noen erfaringer å bidra med.

Link to post
Share on other sites

Seilene tar nok ikke skade dersom du bruker dem med jevne mellomrom slik at de får luftet seg. Å ha dem rullet inn på forstag og nedpakket under bomtrekk i flere måneder er vel derimot ikke å anbefale. I så tilfelle er vel ikke jobben med å heise/hale seil så ille annet enn at man kan gjøre det ifb. med turene om vinteren (som sikkert ikke blir så mange, eller??). I gamle dager heiset/halet man jo seil ved alle turer sesongen gjennom.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seil bør vaskes i grønnsåpevann, så varmt du klarer. Derrefter kan svartsopp drepes med svak apotek klor. Skyll alltid godt etter vask.

 

Seilene bør jo selvfølgelig ikke henge oppe verken på forstag eller bom med trekk gjennom vinteren.

 

Selv vasker jeg seilene hver høst over terasserekverket hjemme og tørker de en uke på loftstua.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...