Haabet Startet 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2004 Hei! Har hørt om noen som har en relativt stor porta potti med pumpe slik at de ikke behøver å bære ut tanken. Er det noen som har noen erfaringer med denne type løsning? Ev. hvordan dette er "snekret" sammen? Espen Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 har en slik. En møkkaløsning etter min mening. men billig var det sikkert.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 Har ikke det, men vet at det finnes haugevis med mer avanserte PP 'over there'. Det er bare at generalimportøren til Thetford i Nederland har bestemmt at vi i Europa trenger ikke noe sånt. . Jeg har ringt dem til og med for en del år siden. Vurderer å importere selv neste gang jeg har behov for det. Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 Har også slik løsning. Det har fungert greit, men løsningen har absolutt begrensninger. Fordeler: -Slipper septiktank som tar plass i liten båt -Slipper å tømme over ripa. Ulemper: -Liten kapasitet -Får ikke tømt skikkelig uten å slå 1 el. fl. bøtte® vann i og gjenta pumping. (for å få ut "de tunge sakene") -Har ingen lufting, det gir grobunn for anaerobe bakterier ->lukt /M Sitér dette innlegget /MS Link to post
Suzuki Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 Har også slik løsning. Det har fungert greit, men løsningen har absolutt begrensninger. Ulemper: -Liten kapasitet -Får ikke tømt skikkelig uten å slå 1 el. fl. bøtte® vann i og gjenta pumping. (for å få ut "de tunge sakene") -Har ingen lufting, det gir grobunn for anaerobe bakterier ->lukt /M punkt 1 - korrekt punkt 2, si heller mange eller veldig mange bøtter. Mulig nytt toalettpapir vil endre på dette. punkt 3 - feil. Min har lufting. Skal finne modellbetegnelsen, ligger her et sted. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
-Luna- Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 Hadde en slik som jeg måtte kaste. Jeg kunne ikke finne en lik en noen steder og bestemte meg derfor for å mekke den selv Kjøpte en ordinær porta potti og lagde høl i siden. Monterte riktig septik slange og hadde pumpen allerede. Fungerer fint og lite mas. Ulempen er å få den tømt helt som nevnt over. Billig og grei løsning for en liten båt! Fungerer for meg :lol: Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Suzuki Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 jeg vurderer også å modifisere min. Løsningen fra fabrikken er en tynn sugeslange som settes ned gjennom et spunselokk bak. Å modifisere den til "bunnsug" bør være en smal sak. Men - har skikkelig lyst på en ordentlig dass da.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OdinIII Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 Tror nok bunnsug er den eneste løsningen som kan fungere, har hatt en løsning lik den suzuki beskriver og det fungerte meget dårlig, sugde bare det tynne. Sitér dette innlegget Link to post
nuffe Svart 5.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2004 Vi har hatt vår fastmonterte PortaPotti siden 1980. Den er ikke delbar har avlufting ,og har utløp midt under bunnen, med fall mot utløpet. Utpumping med en Henderson MK5 membranpumpe. Har måttet åpne slange/pumpe en gang pga tilstopping (ubehagelig jobb), ellers ingen problem. Holder ca 3 dager for oss 2. Spyler med vannslange og pumper ut hver høst. :smiley:nuffe Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 5.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2004 Ja hadde også en slik som du beskriver Nuffe. Det var en slik jeg ville ha, men hvor får man tak i dem?? Ringte til dem og det virket som de ikke hadde hørt om det før! Lade hullet i siden på min som ikke er en optimal løsning, men det fungerer utmerket! Tømmer den med å fylle på vann av og til. Jeg har ikke lufting for å unngå lukt! Bare åpner litt når jeg skal tømme den. Hvis noen vet hvor man får tak i disse med bunnsug? Koster tross alt ikke så mye for disse porta pottiene. Betalte ca 900 for min. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Suzuki Svart 5.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2004 luftinga mi er trekt ut over dekk. Dermed unngår lukt osv. Spørs om min WHALE pumpe må oppgraderes med en kraftigere / større modell, evt en pumpe som er mer egnet til dette formål. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Patton Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Hei. Ser i en tidligere tråd at noen av dere har en Porta Potti med pumpe, noen med løsninger dere har mekket selv? Jeg kastet ut mitt ett år gamle TMC toalett (uten septik), pumpemekanismen var særdeles dårlig, billig opplegg. Under oppussing av badet hjemme var jeg uten do , kjøpte fineste modell PP med elektrisk spyling, baktanken var å bruke den i båten i stedet for vanlig spyledo. Jeg har dessuten ikke plass til septiktank, evt blir en slik løsning meget dyr. Så; nå har jeg tenkt å gjøre sette i gang prosjekt modifisering av PP; do og septik i ett, med mulighet for å tømme uten å gjøre det over ripa. Opplegget med tømmeslange ligger der fra før, så den kan vel brukes ved tømming. Følgende løsning har jeg tenkt. a) skjære hull i PPs septikdel, montere en plast skroggjennomføring, tette med Sika. b) septikslange fra PP til pumpe. b) septikslange fra pumpe og ut til skroggjennomføringen (den gamle gjennom skroget). Så til evt problemområder: a) hvor høyt på PPs septiktank skal jeg skjære hull? Høyt oppe så det ikke blir stående dritt i slangen, eller medfører det at jeg ikke klarer å pumpe ut greiene? Blir det undertrykk? Hvis jeg åpner lokket så blir det vel heller ikke "sug" nok til å få ut møkka? Nå kan jo åpningen på lokke tjusteres. Hvis ikke andre ting tilsier det så er det pga en fals i septikdelen størst flate lengst ned på tanken, tror det er enklest å montere utløpet fra PP'en der. Men medfører det problemer å la det stå septik i slangen? b) er det behov for lufting? Ser at andre har det på sine løsninger, men det virker som om det er orginalt montert. Kjenner ikke til "kjemien" nedi septiken, men på vanlige septikløsninger er jo lufting et must? Møkkahilsen fra Patton Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Jeg modifiserte min PP som du sikkert leste. Jeg lagde hullet så langt nede på ene siden som jeg klarte. Benyttet septikslange og tilkobling kjøpt i båtbutikk. Lagde meg en pakning og tettet med sikaflex i tilegg. Det er ingen lukt av denne løsningen så lenge du ikke åpner doen. Når jeg skal pumpe må jeg åpne litt for å slippe inn luft under tømmingen. Som beskrevet tidligere må man tømme i vann for å få ut alt. Det ser ut til at alt løser seg fint oppi der, og har ikke hatt noen problemer enda. Jeg har ingen lufting slik PP min er montert, men hvis dette kan forbedre lukten vil jeg vurdere å installere noe slikt! Det kommer litt lukt etter bruk Lykke til! Billig og ok løsning for liten båt! Er ganske sytaløst også da....Ikke så mye som kan feile der nei. Lest tidligere inlegg om tette rør o.l. Huff Huff Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Suzuki Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 min PP har utsugingsslangen på toppen av tank-delen, men denne skal flyttes ned. Dette fordi det skal bli lettere å tømme tanken. At det står "dritt" i slangene spiller mindre rolle sålenge du bruker diffusjonstette slanger. Dessuten kyler jeg gjerne ei bøtte vann oppi dass og pumper ut "til slutt".. Min PP har lufting fra samma sted som "sugerøret" er påkoblet.. Suzuki; nå midt på natta..... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Kim-Kenneth Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Jeg modifiserte min PP som du sikkert leste. Jeg lagde hullet så langt nede på ene siden som jeg klarte. Benyttet septikslange og tilkobling kjøpt i båtbutikk. Lagde meg en pakning og tettet med sikaflex i tilegg. Det er ingen lukt av denne løsningen så lenge du ikke åpner doen.Når jeg skal pumpe må jeg åpne litt for å slippe inn luft under tømmingen. Som beskrevet tidligere må man tømme i vann for å få ut alt. Det ser ut til at alt løser seg fint oppi der, og har ikke hatt noen problemer enda. Jeg har ingen lufting slik PP min er montert, men hvis dette kan forbedre lukten vil jeg vurdere å installere noe slikt! Det kommer litt lukt etter bruk :lol:Lykke til! Billig og ok løsning for liten båt! Er ganske sytaløst også da....Ikke så mye som kan feile der nei. Lest tidligere inlegg om tette rør o.l. Huff Huff Hei, har du bilde av hvordan du løste hullet i tanken? Jeg har et Jensen toalett med septik i bunnen som er brukt opp. Så trenger ny do, og synes dette virker som en Ok og rimelig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Jeg har en Dometic 976 med fastmonteringskit og tømmingsrør. Dette har lufting gjennom skuteside, er koblet til en whale pumpe for tømming til sjø. Fungerer helt greit. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
pegja Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Napoli skrev On 12.3.2017 at 1.00: Jeg har en Dometic 976 med fastmonteringskit og tømmingsrør. Dette har lufting gjennom skuteside, er koblet til en whale pumpe for tømming til sjø. Fungerer helt greit. Dometic 976 ser veldig greit ut, også om man vil ha alternativer til å tømme septiken over ripa. Jeg har nettopp vært i kontakt med Seasea for å finne ut om Dometic 976 kan kobles til et landtømmingsanlegg. De svarer at veggene i tanken er for tynne til å tåle det kraftige suget fra et slikt anlegg. Jeg lurer litt på det, for det er jo en 1/2" luftestuss på korken til tømmingsrøret. Vet du noe mer om dette? Ideelt sett kunne man bruke en vender for å velge om septiken skulle pumpes ut i sjøen eller opp til anlegget på land. Alt dette er interessant for oss som seiler på svenskekysten, for svenske myndigheter krever nå at fritidsbåter skal ha mulighet for landtømming. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 pegja skrev for 11 timer siden: Alt dette er interessant for oss som seiler på svenskekysten, for svenske myndigheter krever nå at fritidsbåter skal ha mulighet for landtømming. Eller Østlandet/Sørlandet. Har vært forbud hele Oslofjorden i noen år nå. Og Sørlandet har fått forbud nå i år. Om du skal seile fra Holmestrand til svenskekysten så har du forbud mot tømming langs hele Mossesiden av Oslofjorden (kommunale forbud), med unntak av en bit av "Læra" før Hvaler. Når du er på Hvaler har du forbud ut til midten av Oslofjorden (maritim nasjonalpark) helt til du møter det svenske forbudet . Om du holder Vestfoldsiden før du krysser over så får du forbud sånn ca når du tangerer Tønsberg, og helt ut i midten av Oslofjorden. -- Skal du til Sørlandet så møter du altså forbud ved Tønsberg (maritim nasjonalpark), men kan tømme sånn ca et stykke etter Tristein og langsetter Vestfoldkysten ihht 300 metersregelen frem til sånn ca Langesund. Etter det får du ikke tømt lovlig i sjøen før sånn ca Grimstad da det er maritime nasjonalparker mer eller mindre hele veien. -- Har du båt på Østlandet og Sørlandet så er det i praksis tømmingsforbud på linje med Sverige, hvis man er av den typen som seiler litt rundt i ferien. Om man hovedsakelig bruker båten lokalt så må man sjekke ut nøye hvor det er lov å tømme i sjø. Man kan være "heldig" og ha et smutthull som ikke er rammet av maritime nasjonalparker, kommunale forbud eller trehundremetersregelen. Men det krever litt arbeid å finne ut av. Ville nok satset på tømmestasjon ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 pegja skrev for 11 timer siden: De svarer at veggene i tanken er for tynne til å tåle det kraftige suget fra et slikt anlegg. Det er jo ikke utenkelig men jeg tror ikke de da tenkte i gjennom at prota- pottien er bygd opp på en helt annen måte enn en vanlig septikktank. Porta- pottien har jo 100% lufting om du åpner lokket før tømming. Ser ikke for meg hvordan det skal kunne dannes vakuum da.. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 Bruksanvisningen kaller den tømmestussen for "dekktømmestuss" - og de poengterer flere steder at den er ment for tømming til land (min løsning med tømming til sjø er ikke beskrevet i manualen). Jeg kan heller ikke forstå at suget fra land skal ødelegge tanken. Den virker solid og fin, samt at den har 1/2' lufteslange. Alt i alt - her tror jeg Seasea tar feil. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 Napoli skrev 1 time siden: Alt i alt - her tror jeg Seasea tar feil. Helt enig. Bare ikke sitt på den når dere suger :-D Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 Pinkvin skrev for 4 timer siden: Helt enig. Bare ikke sitt på den når dere suger :-D Nei - det tror jeg suger! Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.