Jump to content

Nytt nr av Vi Båtägare m. bl.a. test av VP mot VW. Anbefales


Teerex

Recommended Posts

Vi Båtägare 11-2007

 

nr 11-2007 av Vi Båtägare kan trygt anbefales som høstlesning. Mye man kan drømme seg bort i, bl.a. et eget stort testbilag med 62-fotere og super-yachts.

 

Mere matnyttig for oss dødelige er jo testen av VP D4-225 mot VW TDI 225-6 i Nidelv 725.

Konklusjonen er at VW er den beste motoren (mens VP har best forhandlernett så klart, og det kan jo trenges i disse tider :rolleyes: )

 

1. 200 kg lettere og litt mindre i lengde/bredde/høyde.

2. Marginalt lavere forbruk og høyere toppfart.

3. Marginalt lavere pris.

4. Mindre vibrasjoner og støy

5. Merkbart bedre akselerasjon.

 

Ingen knock out men gledelig at VP får seriøs konkurranse på markedet :yesnod:

Vi gleder oss dermed til testen av D4 260 mot TDI 265-6 når den nå måtte dukke opp. Yanmar 6-BY 260 ble jo ett hakk bak D4 260 i siste test.

 

 

 

Er dette forresten fortsatt verdens raskeste super-yacht (Mega-Yacht) med 48-50.000 hk og 28-30 knop marsj/toppfart ?

 

Rising Sun

 

01.jpg

1350797716040129753S600x600Q85.jpg

1344487097044707473S600x600Q85.jpg

04.jpg

 

Pent håndarbeide her da :yesnod:

07.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jobbet litt med Arvor for noen år siden. Ble kanskje solgt ca. 10-15 båter, alle med volkswagen-motor. De motorene gikk veldig fint og virket mye bedre enn f.eks. mercruiser som jeg også har jobbet mye med. Støysvake og ikke minst så godt som røykfrie. Det var en av disse båtene som fikk litt motortrøbbel. Husker ikke hva det var, men egentlig bare en filleting. Problemet da var helt klart å finne kompetente verksteder, for det finnes omtrent ikke, men ellers var det aldri noen reklamasjoner på resten av motorene på de 3 årene jeg jobbet med de båtene. Vet ikke om det har dukket opp noe etter det).

Link to post

Når det gjelder dr VW motorene er jeg veldig nyskjerrig på om de skal dra inn sitt omfattende bilforhandler-nett som servicepunkt for de motorene..? Særlig hvis de har tenkt å konkurrere med de gamle traverne VP og Yanmar. Det nytter vel ikke bare å ha en veldig bra motor.

 

Når det gjelder den Superyachten så har jeg alltid trodd at Millennium sin var den raskeste med sine 45-70knop på 140 fot. Og maxer ut på 20.000hk.

 

Med følgende data:

Principle Dimensions

 

Length Overall - 139'3" (42.40m)

Length Waterline - 107'3" (32.75m)

Beam - 27'1" (8.250 m)

Draft - 6'2" (1.88m)

Fuel - 15,000 gal (56,781 l)

 

Speed

Based on tank tests at the Wolfson Unit of the University of Southampton, and preliminary sea trials 70 Knots is expected with all propulsion systems operating and maximum speed of approximately 45 Knots on diesel propulsion alone.

 

Propulsion

Twin Paxman 18VP185 Diesels (5300 Hp) Driving Maneuverable Lipps Water Jets

Twin Lycoming Jet Turbines (TF40) (4700 Hp) Driving Fixed Lipps Water Jet Booster

Link to post

Heftige saker ja.

Men jeg mente nok Mega Yachts. Det var nok det Vi Båtägare også mente selv om de skrev super yachts.

Mega yachts er vel båter over 100 meter eller iallefall over 200 fot som Røkkes Riviere f.eks.

Rising Sun er sånn cirka 450 fot/138 meter :lol:

 

Hvordan de skal få denne 420 fots saken her til å gjøre 40+ knop med 42.000 hk gassturbiner er jo interessant http://www.yachtboutique.com/Designers/Oliver/Oliver1.htm

 

420EcstasySide.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Heftige saker ja.

Men jeg mente nok Mega Yachts. Det var nok det Vi Båtägare også mente selv om de skrev super yachts.

Ja, den er rask den Millenniumen, men kanskje litt småfallen..... :lol:

 

 

Hvordan de skal få denne 420 fots saken her til å gjøre 40+ knop med 42.000 hk gassturbiner er jo interessant http://www.yachtboutique.com/Designers/Oliver/Oliver1.htm

 

Dæææ, den var fin. Jeg skal levere inn overtid på en palle dassruller hver dag fra nå av.... :lol::lol:

Link to post

Delivery: 36 months or less

$205,000,000 (US)

 

Noen som har dagens dollarkurs i hodet ? :lol: Er det moms på sånne skip ?

 

Ellers manglet det jo ikke på spennende skrogkonsepter her da http://www.yachtboutique.com/BentleyYachts...anced_Hulls.htm

 

phmsl.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vi får da ca 1500 sånne skip for oljefondspengene våre :flag:

 

Mye spennende maskineri har de også http://www.yachtboutique.com/BentleyMarine/Engines.htm

 

Skulle De ha sett på maken:

BM_Engines.jpg

 

"The BENTLEY MARINE 56 Cylinder Series Radial Aluminum engines boost up to 3970kW or about 5320HP.

The world's highest power to weight ratio Diesel engines feature 4 stroke radial configuration with seven blocks of eight cylinders each inclined 51º25'43" to each other, with direct fuel injection, turbocharged and intercooled. The BENTLEY MARINE 56 Cylinder Series share the same 160mm Bore and 170mm Stroke of the 42 cylinder Series, but with an additional two cylinders per block (eight instead of six), giving a total displacement of 196 Liters."

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Det var jo en test av 260 hesterene i båtmagasinet og da vant Volvo.

 

Ja det nevnte jeg jo i første innlegg her men da var ikke VW med, for 265 hesteren deres slippes visstnok først i disse tider.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vet ikke så mye om forhandlernettet til VW, men vet det har noe til felles med Møller bil og gjøre.. Kan høre litt med min bror, fordi svogeren hans jobber hos Møller og har alltid holdt på med bil, men nå jobber han i VW Marine som det heter og det er stasjonert på samme plass.. Men om det bare er salg eller hva vet jeg ikke... Men regner jo med de må ha service på det de selger også.

 

Her er nå litt info:

VW

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post

Men nå er det jo firmaet med det morsomme navnet Gumpen Bildrift som har importen av VW marine til Norge.

Så det blir jo interessant å følge.

 

http://www.volkswagen-marine.no/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Dagens GLADNYHET for de med motorbudsjett.

 

Volkswagen marine TDI 350-8

 

Volkswagen marine i Tyskland har bestemt at TDI 4,2 l som sitter i Audi Q7 skal utvikles som marinemotor. Dette er en diesel V8. Presentasjon av denne planlegges på Sjøen for alle 2009.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...