Walter_S Startet 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2004 Skal si deg, SSV'en står på i dag! En 15' jolle har slitt seg og holder på å "gnage opp" brygga mi! Akkurat her prøver den å hoppe oppa brygga! Jolla har vært uten tilsyn hele vinter, nedtynget av snø og is. Og her - 1 time senere - har jolla fått "selskap" av en 16' passbåt som hjelper til med å ødelegge brygga! Merkelig at folk ikke passer bedre på båtene sine! Observasjoner for Strømtangen fyr Dato: Temperatur Vær Vindstyrke 04.02.2004 13:00:00 5.0° - 20 m/s 04.02.2004 07:00:00 4.9° - 13 m/s 04.02.2004 01:00:00 4.6° - 12 m/s Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 Er det fortøyningene som er dårlige? Jeg vet det er noen som syns tau er dyrt og derfor kjøper de tau som ikke holder mål! Jeg bruker 16mm tau og store gummiavlastere. Tauverk legger jeg gjerne noen kroner i! Ellers må jeg si at du ligger utsatt til Walter_s! Er det sånn i alt vindvær? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 Hjelper du ikke til slik at dem ikke går til hæ..... da eller ? Eller lar du brygge og båt seile sin egen sjø ? Hvis det er din brygge ville jeg vel gjort noe mer enn og tatt bilder ,men det har du sikker også gjort ............ Kaptein på Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 Merkelig at folk ikke passer bedre på båtene sine! hmmm, Walter, det kan være mange grunner til det, men som god båtmann regner jeg jo med at du gjorde det du kunne for at skader og tap skull bli minst mulig?? Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
bliss X Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 hmmm, Walter, det kan være mange grunner til det, men som god båtmann regner jeg jo med at du gjorde det du kunne for at skader og tap skull bli minst mulig??Kan jo tenkes at Walter blir lei av alle båtene som forsøker å spise opp brygga hans? Utrolig at folk ikke klarer å fortøye en båt selv. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 Kan jo tenkes at Walter blir lei av alle båtene som forsøker å spise opp brygga hans? Utrolig at folk ikke klarer å fortøye en båt selv. Tja, det kan jo være, men da er det vel en særdels dårlig løsning å la båten lige der å få gjøre jobben helt uforstyrret. Nei, dersom du finner en båt på rek eller en som er i ferd med å bli skadet så gjør du det som er det eneste fonuftige; du berger den. basta. Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
McNeill Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 ...og jeg som trodde alle båtfolk fortøyde til storm uansett hva slags vær det er når man fortøyer?????? Jeg ville blitt flau dersom jeg kom å så båten min slik! Jeg blir noe med tanke på at dette kan ødelegge for mange andre en de som fortøyer så elendig. Vet ikke hvordan forsikringsselskapene ser på dette, men det hadde vært fint å vite! Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 Enig med deg, Jibb men ettersom vi ikke kjenner historien bak, så er det liksom litt feil å bebreide noen, mener nå jeg. Båten kan jo være stjålet og henslengt. Dersom det er tilfellet ville nok eieren satt pris på at man ikke bare akket seg over hvor dårlig fortød den var, der den ligger og hugger i brygga. :nono: Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
M/S Bastard Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 Også har man vel krav på bergingslønn Jeg hadde ihvertfall gladelig betalt det, i stedet for at båten går ned! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2004 Hei, Ser at du ligger ytterst på brygga. Til de som sitter lunt å godt bak PC'en sin og kommenterer hva du burde gjort og ikke gjort. Tenk dere om! Jeg kjenner ikke de lokale forholdene og en ting må være helt klart. Man setter ikke liv og helse på spill for matrielle verdier! La oss heller håpe at de som er sløv med fortøyningen er like sløv med å betale inn sin forsikring... så lærer de nok. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 5.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2004 Bare for å ha klarlagt situasjonen litt - her var det noen som satte spørsmålstegn ved mitt innlegg, og etterlyste mere "action" fra min side for å "berge" båtene som har slitt seg, i steden for å ta bilder......... Og, nei, det er ikke jeg som eier brygga, den tilhører noen som leier ut båtplasser, jeg bare kaller den for brygga mi , fordi båten min ligger der. Når det gjelder 15' jolla som slet seg, så var den fortøyd med baugen til brygga og en "aktertamp" ut (retning mot vinden) til ei lita bøye. Denne tampen slet seg og jolla drev mot brygga, la seg på tvers og begynte å hugge. Den 16' passbåt (båt nr. 2 på bilde nr. 2 oppe) med grønn kalesje "reddet" vi (svigersønnen og jeg) fra akkurat samme skjebne, 28 Desember i fjor, da det blåste 21 m/s en hel natt. Batens akterfortøyning løsnet og baugen "gnagde" på brygga. Eieren ble, av oss, senere gjort oppmerksom på at båten måtte fortøyes bedre, men intet har skjedd! Han brukte samme tau som røk sist! https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...2560504;start=9 Det som var problemet med begge båtene, var at akterfortøyningen røk, mens begge, i baugen, var fortøyd MED GROV KJETTING OG HENGELÅS INN MOT BRYGGA! Noe som gjør at man står helt hjelpesløs og må se på. Hadde det ikke vært for låsen / kjetting så kunne man forhale båtene lenger innover i bukta, og i sikkerhet, men mot kjetting og hengelås har jeg ikke noe å stille opp med Og, nei, jeg har ikke tenkt og anskaffe stor wirekutter / kjettingkutter!! Hilsen, :nono: en som ikke pleier å la andres båter gå til helvete, hvis det er noe jeg kan gjøre! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Arnstein Svart 5.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2004 Walter, godt jobba. Det er forkastelig at folk slurver slik med dyre ting. Når så eventuelle skader oppdages av eieren, vil han selvsagt prøve å få dette erstattet på forsikringen. Hvem betaler så for dette i det lange løp, jo selvsagt den som bryr seg og holder styr på tingene sine. Jeg vil på det sterkeste oppfordre alle til å gjøre sitt ytterste i å berge verdier. Tenk sikkerhet og ikke gå til aksjon alene, men få tak i hjelp Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 5.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2004 Se det, Walter, du gjorde jo det du kunne (som vel både jeg og Tine II antok i våre innlegg), men du må jo være enig i at, utifra ditt innledende innlegg (og det faktum at vi jo ikke kjenner hverandre) det lett kunne oppfattes som om du tok bilder, og lot båtene ligge. Nå var det altså en grunn, og den er god som noen. Tviler ikke på at du er en ansvarlig båtmann, og nok vil gjøre det nødvendige om situasjonen oppstår og anledningen byr seg. Synes egnetlig det lett blir "ramaskrik" uten grunn her noen ganger, og denne tråden er et eksempel på hva jeg mener, selv om du nå avverget denne fra å nå de helt store høyder. La oss iallefall være enige om to ting: Vi gjør det nødvendige for å hjelpe andre eller andres båter i tråd med god "sjømannsånd" ALLE innpå her sitter godt beskyttet bak PC'en Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.